Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Изчезналата подводница: Колко кислород остава на "Титан" и кой е на борда

Издирването около останките на "Титаник" е особено трудно Снимка: Getty Images
Издирването около останките на "Титаник" е особено трудно

Мащабна спасителна операция в Северния Атлантически океан прикова вниманието на цял свят. Военни и брегова охрана издирват по море и от въздуха изчезнала подводница, отправила се на експедиция за разглеждане на останките на "Титаник".

По ирония на съдбата подводницата се нарича "Титан". Тя е се смята за изчезнала в неделя, а на борда ѝ има 5 души.

Изчисленията на бреговата охрана на САЩ сочат, че към полунощ в понеделник срещу вторник българско време на "Титан" е имало кислород за между 70 и 96 часа.

Последно контакт с "Титан" е осъществен час и 45 минути след като подводницата започва спускането към останките на "Титаник" на около 700 км. от Нюфаундленд в Канада.

Засега напълно потвърдено е, че на борда се намира британският милиардер и изследовател Хамиш Хардинг, а за останалите се предполага, че са изпълнителният директор на компанията, която осъществява плаването - OceanGate Expeditions - Стоктън Ръш, 73 годишният французин Пол-Анри Нарголе - известен изследовател на "Титаник", както и двама пакистанци - Шазда Давуд и синът му Сюлеман. Давуд е част от неправителствена организация в Калифорния и е от едно от най-богатите семейства в Пакистан.

Подводницата е малка - с тегло 10 тона, дълга 6,7 метра и предназначена за 5 души, които могат да оцелеят в нея 96 часа. Билетите за експедицията към останките на "Титаник" струват 250 000 долара, като туровете са 8-дневни. Подводницата се потапя на дълбочина от 3800 метра, да са достигне потъналия лайнер на около 740 км от бреговете на Нюфаундленд.

Подобна експедиция с този съд обикновено отнема около 8 часа, като при туровете на OceanGate това включва и изследване на останките, включително и степента на разлагане на "Титаник". Първата подобна експедиция на компанията е била през 2021 г.

"Титан" е потеглил от канадския бряг на борда на кораба-влекач Polar Prince и стига до мястото, където да започне спускането в неделя сутринта. От по-големия съд губят контакт с екипа на подводницата час и 45 минути след като започва потапянето към дъното на Атлантика.

Освен самият Polar Prince, в търсенето са включени брегова охрана и военни от САЩ и Канада - кораби и самолети, начело с бреговата охрана на Бостън. Оттам обаче смятат, че издирването в толкова отдалечен район е трудно и предизвикателно. То се осъществява на повърхността - в случай, че "Титан" се върне там, но има проблем с комуникацията, и под водата - със сонари.

За издирването на повърхността на океана бреговата охрана на САЩ е изпратила два самолета C-130 Hercules, към които са се присъединили и канадски машини, включително и оборудван със сонар P8. Канада е изпратила и два кораба на бреговата си охрана, които подпомагат Polar Prince.

Ако подводницата бъде открита под водата, ще се наложи и допълнителна помощ - от Военноморските сили на САЩ, обясни контраадмирал Джон Маугер от Бреговата охрана. Особено трудна ще е мисията, ако се окаже, че "Титан" е заседнал в останките на "Титаник".

Самото претърсване на района, където лежи лайнерът, е доста сложно - дъното е хълмисто, а "Титаник" лежи в изкоп сред огромно количество отломки. Това прави издирването със сонар и друга подводница особено трудно.

Засега така или иначе не е пусната подводница, която да участва в спасителната операция - нито САЩ, нито Канада имат подходящи съдове, които лесно да вземат участие в издирвателна мисия на подобна дълбочина и за толкова кратко време.

На борда са все запалени изследователи на "Титаник" и останките от корабокрушението му. Бизнесът на 59-годишния Хамиш Хардинг е свързан с авиационната индустрия и е шеф на Action Aviation - компания, която се занимава с продажби в самолетната индустрия.

Хардинг е летял и до Космоса с една от мисиите Blue Origin.

Още преди година той обяви, че ще е част от експедицията на OceanGate и поясни, че екипажът ще включва "няколко легендарни изследователи, някои от които са се спускали над 30 пъти до останките на "Титаник" от 80-те години на миналия век насам".

Вероятно Хардинг има предвид Пол-Анри Нарголе, който е и пилот на подводници и се смята за един от водещите експерти по изучаването на останките на "Титаник".

Засега не е ясно какво точно се е случило с подводницата. Възможно е проблемът да е само в комуникацията, но навигационните системи на "Титан" да са в изправност и подводният съд да може да се движи нормално.

Друго предположение е проблем в системата на баласта, заради който е нарушен контролът върху способността за спускане и издигане. Има и предположение, че подводницата се е заклещила на някоя от останките от корабокрушението и не е в състояние да се върне на повърхността.

Според сайта на компанията подводницата има изключително добра система за осветяване, сонарни навигационни системи и високотехнологично оборудване за снимане.

"Титан" има и система за мониториране на корпуса в реално време, сензори, които анализират ефекта от промяната в налягането на подводницата, докато се спуска, както и система за анализ на медицинските показатели на хората вътре, която дава ранни предупреждения, ако се налага мисия да бъде прекратена при нужда.

Тази година първоначално са били планирани поредица спускания с "Титан" до останките на "Титаник", но заради лошото време в Нюфаундленд сегашната експедиция е първата за годината - и вероятно последната.

"Подписваш огромна декларация за отказа от претенции, в която пише по няколко начина, че можеш да умреш на това пътуване. Само на първата страница се споменава смърт три пъти, така че няма как да не го имаш предвид", обясни пред Би Би Си писателят и продуцент Майк Рейс, който е пътувал с "Титан" миналата година.

"Когато аз влизах в подводницата, мислех, че това може да е краят. Така че никой в тази ситуация не е хванат неподготвен - знаеш в какво си се забъркал", допълни той.

 

Най-четените