Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кафето вреди на здравето? По-скоро обратното

Все повече проучвания върху любимата напитка посочват положителните ѝ ефекти върху здравето Снимка: Unsplash
Все повече проучвания върху любимата напитка посочват положителните ѝ ефекти върху здравето

Повечето статии за кафето започват с вариация на едно ударно изречение: кофеинът е най-често употребяваният психоактивен наркотик в света.

Едва ли има смисъл да обясняваме защо това е така: според изследване на Българския национален панел, към декември 2019 г. 85% от българите над 15 години пият поне по една чаша кафе на ден.

Месец по-рано "Тренд" прави подобно заключение: 69% от пълнолетното население започва деня си по този начин. С две думи, повечето от нас имат ясна представа какви са причините да посягат към кофеина.

И все пак хората често се притесняват, че трябва да ограничат консумацията на напитката или въобще да я изключат от диетата си. Първо, защото я чувстват като "патерица", която само замазва факта, че не спят добре, и второ, защото неведнъж са чували, че кафето не е полезно.

Нека уточним - да се прекали с него е възможно, особено ако прехвърлите препоръчителната граница от 400 мг. кофеин на ден, което причинява безсъние, безпокойство и учестен пулс, най-вече ако се пие бързо.

Повечето изследвания относно консумацията му обаче сочат, че то не само не е вредно, а напротив - има някои доста впечатляващи ползи за здравето, при това ако пиете повече от чаша-две.

Кафето всъщност влияе на сърцето по-скоро добре

Над 200 проучвания по темата* стигат до подобни заключения: хората, които пият три или четири чаши кафе на ден, са с 19% по-малко застрашени от това да починат от сърдечно-съдови заболявания, отбелязва "Бизнес Инсайдър".

Марк Гюнтер, директор на клона по хранене и метаболизъм към Международната агенция за проучване на рака, през 2017 г. публикува резултатите от мащабно проучване с половин милион души от Европа, наблюдавани в продължение на 16 години.

Резултатите от него сочат, че онези, пили повече кафе, са намалили риска от сърдечно-съдови заболявания, инсулт или рак.

Нещо повече - според проучването пиещите кафе са по-склонни да пушат и са имали по-нездравословни навици, отколкото онези, които въобще не пият кафе. Това предполага, че ако кафето намалява риска от сърдечни заболявания и рак, то може да е по-мощно, отколкото си мислим, защото успява да намали и последствията от някои други пороци.

И като стана въпрос... Кафето намалява значително риска от цироза

Според девет комбинирани проучвания по темата, една чаша кафе на ден намалява риска от цироза (заболяване на черния дроб, свързано най-често със злоупотреба с алкохол) с 22%. Две чаши намаляват риска с 43%, три - с 57%, а четири - с 65%.

И все пак тези резултати оставят и някои нерешени въпроси, както отбелязва "Ройтерс".

Така например според проучването, рискът е по-нисък, когато пиете филтрирано кафе, а не варено в джезве.

Друг важен момент е, че изследването не отчита и някои други рискови фактори, като например затлъстяването и диабета, както отбелязват авторите в списанието Alimentary Pharmacology and Therapeutics.

И още нещо важно - пенливите карамелени латета, потънали в захар и бита сметана, няма да помогнат. А и дори да говорим за чисто кафе, нещата също доста варират - то е сложна смес, съдържаща стотици съединения, и не се знае кое от тях всъщност помага за укрепването на черния дроб.

Намален риск от диабет тип 2

"Изследванията в цял свят постоянно показват, че високата консумация на кофеин или безкофеиново кафе е свързана с нисък риск от диабет тип 2", казва Роб ван Дам от Харвардския институт по обществено здраве.

Това е вярно, но само по отношение на превенцията, тъй като в него има съставки, които могат да окажат влияние върху нивата на хормоните, участващи в метаболизма.

При вече болни от диабет хора обаче, кафето по-скоро повишава нивата на кръвната захар, поне в краткосрочен план. Неговата препоръка: преминете от кафе с кофеин към такова без.

Кафето може би е отговорно и за по-ниския риск от Алцхаймер и деменция

Ако пиете кафе, когато сте на средна възраст (през 40-те и 50-те си години), при това между три и пет чаши, е възможно да намалите риска от болестта на Алцхаймер и деменция в идните 20 години, установява проучване на Университета във Флорида.

Според Европейския журнал по неврология редовната консумация на кофеин може да помогне и за забавяне на скоростта на когнитивния спад при възрастни хора. Това се дължи още и на факта, че веществото блокира определени възпалителни механизми и има защитна функция срещу застаряването на организма.

То намалява риска от развитието на няколко вида рак

Проучване, проведено в продължение на 26 години сред близо милион души, сочи, че кафето понижава риска от рак на устната кухина и гърлото.

"Няколко проучвания непрекъснато сочеха, че кафето намалява риска от тези видове рак", казва Джанет Хилдебранд, анализатор от Американското общество за борба с рака, която ръководи изследването, публикувано в Американския журнал за епидемиология.

По думите ѝ най-честата причина за тези заболявания са тютюнопушенето и консумацията на алкохол.

Снимка: Unsplash

Шансовете да развиете рак на дебелото черво също са по-малки, сочат други проучвания. Според учени, цитирани от Института "Хопкинс", пиещите кафе, независимо дали с кофеин или без, са редуцирали риска с 26%.

Казваме всичко това с една уговорка - напитката все пак съдържа акриламид, канцерогенно вещество, което се съдържа в храни, включително препечени филийки, сладкиши и чипс.

И все пак Международната агенция за изследване на рака през 2016 г. стига до заключението, че кафето не е опасно, освен ако не се пие много горещо: над 65 градуса по Целзий.

Кафето е свързано с по-нисък риск от развитие на депресия и самоубийство

Проучване на Световния журнал по биологична психиатрия с над 50 000 участници жени посочва, че пиенето на поне една чаша кафе в седмицата е свързано с 15% по-нисък риск от развитие на депресия. Пиенето на две до три чаши на ден пък е свързано с 20% намален риск.

Друго проучване с над 100 000 мъже и жени пък установява, че пиещите кафе са с 45% по-малко склонни да посегнат на живота си.

Причината за това е, че кофеинът не само стимулира централната нервна система, но може да действа като лек антидепресант, като стимулира производството на някои невротрансмитери в мозъка, включително серотонин, допамин и норадреналин.

Това може да обясни по-ниския риск от депресия сред консуматорите на кафе, който е установен при минали проучвания, съобщават изследователите от Департамента по хранене към Харвардския институт за обществено здраве.

И въпреки всичко това, авторите на изследването не препоръчват на възрастните с депресия да увеличат консумацията на кофеин, тъй като това може да доведе до неприятни странични ефекти - ускорен пулс, тревожност, нервност и безсъние, които могат да създадат тъкмо обратния ефект.

И още нещо важно - макар че кофеинът явно има своите положителни качества, не трябва да се забравя, че той е и пристрастяващ. 

"Всеки, който пие по няколко чаши на ден, зависи от кофеина. Ако му отнемете кафето, той ще бъде уморен и може би ще страда от главоболие", казва казва Питър Роджърс, който изучава ефектите на кофеина върху поведението, настроението, бдителността и вниманието в университета в Бристол.

Ето защо той подчертава едно нещо в заключение: всъщност колкото повече пиете, толкова по-устойчиви сте на добрите ефекти, които мислите, че то ви носи. 

Ако се чувствате продуктивни на работа, то може би е заради вас самите, а не заради чашата, с която седнахте на бюрото. Ето защо онези, които не злоупотребяват с кафето, всъщност се възползват най-успешно от добрите му страни.

-----

Проучвания, на които стъпва материалът:

Сърдечно-съдови болести: https://www.bmj.com/content/359/bmj.j5024Цироза: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apt.13523Диабет тип 2: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/773949Алцхаймер и деменция: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.1468-1331.2002.00421.xРак: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5694177/Депресия и самоубийство: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/15622975.2013.795243

Най-четените