Има място за всички пушачи под слънцето

Хайде да си го кажем честно - колко от най-върлите пушачи наистина пушат всяка от цигарите си с удоволствие? Понеже покрай съобщението на здравния министър Стефан Константинов, че ще внесе утре в МС предложение за пълна забрана на тютюнопушенето на закрити обществени места от 1 юни 2012-а отново се появиха детински коментари от рода на "Оф, пушенето ли е проблемът на България", "Оф, сега ще вземат да приемат тая тъпотия, ама ние пак ще си пушим".

А колко пъти, след като смачкаш фаса пред входа на някой бар и вадиш нов свитък, преди още да си се настанил на масата, си казваш "Оф, кога ще ги спра тия цигари?" Когато обаче стане дума за забрани, пушачите реагират все едно ще ги срежат през китката и започват да защитават пушенето с всякакви романтични слогани. Толкова са чувствителни по темата, сякаш тоя свят е създаден, за да се пуши, а сега някакви гадни политици искат да ги лишат от основни човешки права.

Да напомним на хората, които смятат подобен закон за тъпотия, че предишната забрана беше отменена под натиска на лобистка група, създадена от депутат на ГЕРБ. Самият Борисов се заканва и смекчава заканите си за забрани няколко пъти. В момента в заведенията трябва да има обособени зони за пушачи и непушачи (като от вторите няма във всички нощни барове например), а на представители на ресторантьорския бизнес бе обещано забраната да се отложи за 2013-2014 г.

Мерките за пушенето у нас се разглеждат най-напред според интересите на бизнеса, чиито представители твърдят, че залите за непушачи стоят празни и забраната ще доведе до фалит на заведения, съкращения и загуби за държавата от нереализирано ДДС. Излиза, че пушачите до известна степен издържат България, така че могат да се успокоят и да намалят малко истеричните си подмятания.

Да хвърлим поглед на другите - прекрасно ухаещи хора. Наскоро двама любими приятели се извиниха, че няма да дойдат на среща, тъй като запазената маса беше за пушачи. При условие, че само трима от компанията пушехме, а цели петима не - за сметка на това биха платили за хубаво вино.

В Европа (и дори в клета Македония) отдавна решиха тоя проблем - на който му се пуши, излиза навън. Няма нищо срамно, дори да говорим за скъп рибен ресторант в туристическата част на Брюксел. Освен това всеки загрижен за клиентите си-пушачи собственик на заведение би могъл да сложи градински отоплителни уреди.

Ако се помотаеш в Европа, се вижда, че светът не е неуважителен към пушачите. У нас тая групичка по интереси обаче почва да изглежда такава към него. Поне на фона на миналогодишно изследване на агенция "Ноема", че голяма част от самите пушачи имат готовност да спазват мерките при евентуална забрана на тютюнопушенето в заведенията - така казват 60% от тях.

Този влачещ се спор наистина започва да звучи кръчмарски. Понеже се върти само около пушенето в заведенията. Да не би да прекарваме живота си там? В края на миналата година Испания вкара мерките за ограничаване на пушенето не само в контекста на вездесъщия ресторантьорски бизнес (доста по-развит от нашия). Освен че забрани цигарите в заведенията, проектозаконът за 2011 г. предвиждаше пушачите да стоят далеч от детски площадки, училища и болници.

Тук се пуши в дворовете на самите детски градини. Някоя госпожа си взема "голямата" заплата и си пали цигарката под прозореца на детската стая. Как иначе да излъчва спокойствие и любвеобилност. Учениците се надпушват всяко междучасие - през лятото излязоха данни, че 36% от 15-годишните момчета и 28% от момичетата са заклети пушачи, а прагът на възрастта, на която децата пробват цигара, е 10 години. Не говорим за анархичен избор - а за следване на общ модел.

На кое точно място да поставим проблема с пушенето тогава? Като не е чак толкова голям, дайте да го решим.

#18 Мина 14.12.2011 в 10:39:31

Накъдеткоооо, накъдетко (а И останалите) ЗАЩО се хващате САМО за заведенията и ресторантите!??? Вие знаете ли какво значи ОБЩЕСТВЕНО МЯСТО!??? Да изброя само някои: гари, летища, административни СГРАДИ, УЧИЛИща, ДЕТСКИ ГРАДИНИ, БОЛНИЦИ... Там ДА НЕ ХОДИМЕ имаме ли избор Накъдеткооооо!?? Или предлагаш от всичко изброено да има по 2!???

#19 Мина 14.12.2011 в 10:58:18

.... Университети, Кина, Театри, БАНКИ, адвокатски кантори, МОЛОВЕ ;-), ПОЛИКЛИНИКИ.... и т.н.т.н.т. ЗАТВОРЕНИ ОБЩЕСТВЕНИ МЕСТА!

#20 Мина 14.12.2011 в 11:05:06

.... Бибиотеки, фитнеси, клубове, бюра по безработица, ОФИСИ (естесвено!), ..... Да продължавам ли или схванА(хте) за КАКВО иде реч!!???

#21 FRIEDEMANN 14.12.2011 в 11:16:43

Това ми е коментара от съседната статия за цигарите: Да се изкажа и аз,бивш пушач(10г) съм,от 4г. не пуша. Обожавах да пуша,но почнах да се задъхвам сериозно и се уплаших,за това ги и отказах.Сега спортувам и смятам,че съм направил правилния избор,който тогава не исках да го правя,ама страх за животеца,ко да правиш.Много добре разбирам пушачите и са прави за себе си.Съгласен съм с Роуан,че тези слепи забрани са глупави и излишни.Ами повече хора умират от сърдечно съдови заболявания в следствие на нездравословен живот от към храна и липса на спорт.Що не забранят Макдоналдс и газираните напитки.Този вид храна е по-вредна от самите цигари.Или защо не забранят алкохола,само от пияните шофьори да ни отърве министъра на задравеопазването пак ще е голям келепир.Това за пушенето на работно място е неправилно,напълно съм съгласен,че не трябва да го има и аз лично не позволявам някой да ми дими на главата.Но когато се пие цигарата е още по- сладка.Какво по дяволите пречи да има заведения в които се пуши,пък който иска да ходи,който иска да не ходи.Що не забранят производството на цигари,а забраняват употребата им на обществени места.Например сутрин си пия кафето с пушачи,не ми пречат,а пък лафа си е супер.Много мразя като правят половинчати работи нашите политици за да угодят на Европа.А нашето здравеопазване щеше да бъде отлично,ако не напускаха страната ни по над 600 лекари в търсене на препитание.Или ако линейката идваше веднага или ако не умираха родилки заради мързеливи и некадърни лекари.Седнали да ми забраняват циарите.Мой много добър приятел не искаха да го приемат нито в Пирогов,нито във ВМА за спешното говоря,да отидел след 2 дена в понеделник(беше събота).Човека бе за смяна на шевове,че се бе понарязал в провинцията предходния ден.Онези глупаци ми казват(бях с него),що не дойдохте при нас,малоумници,това стана на 100км от София,да му изтече кръвта ли бе.....Как да дойде човек с 20см. разрязан крак,е да ама после разбрах,че същите болници взимали от здравната каза между 300 и 600лв за спешен случай.Е обслужиха го в Токуда.Та министъра да не се занимава с глупости а да оправи тия болници...Тоя народ има нужда да се успокоява от всичката дивотия през последните години.Ако на българина му се спре алкохола и цигарите,ще стане революция........ Това със спирането на домашно произведен алкохол беше поредната глупост,за да угодят я на ЕС,я на производители на алкохол........ Искам адекватна политика в здравеопазването,не глупави забрани,щото цигарите вредяли на здравето разбираш ли и хайде да ги забраним........... П.С.Съжелявам за дългото писмо.

#22 FRIEDEMANN 14.12.2011 в 11:20:40

Мина нещо си много в грешка.Я да те питам и теб,от кога не си била в БГ.В кина,театри,летища,университети,болници и т.н. е забранено пушенето,освен на местата определени за това.Що в Амстердам,не забраните тревата,нали сте здравословна държава на велосипеди?Пак е дим,независимо от цигарата. И последно да те попитам,защо не апелирате хората с толкоз негативно мнение за пушенето и пушачите за СПИРАНЕ производството на цигари???

#23 Мина 14.12.2011 в 11:31:30

Мина нещо си много в грешка.Я да те питам и теб,от кога не си била в БГ.В кина,театри,летища,университети,болници и т.н. е забранено пушенето,освен на местата определени за това.Що в Амстердам,не забраните тревата,нали сте здравословна държава на велосипеди?Пак е дим,независимо от цигарата. ---------------------------------------- Ами, не съм била от лятото! Е, като ВЕЧЕ Е ЗАБРАНЕНО, кво тооооолкова пискате и за ДРУГИТЕ общесвени места- логиката е същата! А ти, драги, БИЛ ли си ИЗОБЩО в Амстердам!?? Тук е АБСОЛЮТНО ЗАБРАНЕНО ДА СЕ ПУШИ ТРЕВА ИЗВЪН КАФЕТАТА ПО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ!!! Много обичам неинформирани да ми се правят на велики!

#24 strawsPulledAtRandom 14.12.2011 в 11:31:57

"... И горе долу, ако се зачете човек в коментарите - шистовия газ не ви притеснява..." ------------ Ееее, мацко, недей така. Аз и под другата тема пръсках слюнка Много екологично ми беше снощи и затова Но сериозно - ако има заведения само за пушачи, по-лесно мога да го разбера, но салони за пушачи е подигравка - много рядко и то само в по-големи заведения може да са достатъчно изолирани, така че да не смърди. Защото един цветарник трудно спира дима, едва ли ти е правило впечатление, но на всеки непушач прави. Е, заведенията за пушачи ще означава, че в 90% от случаите ще продължим по същия начин - компанията обикновено отива в заведения за пушачи. Жена ми затова преди няколко дни се отаза от излизане с приятели. Затова и не каним вкъщи на гости приятели пушачи и избягваме да ходим и в тях. С някои се виждаме по детски площадки, докато децата ни играят. Те, разбира се, пушат на половин метър от собствените си деца и което е по-лошо - от моето. Никой не ги мрази за това или... и аз не знам какво правят "сектантите" с враговете си - убиват ги и ги разфасоват (разФАСовам не идва от "фас", хехе)? Просто избягва да общува с тях, което е тъжно. За което е наречен сектант. Аз пак ще използвам грубичкия си пример - как ще реагираш ако си сложа гуменките на масата или дори използвана тоалетна хартия? Дали следващия път ще искаш да излезеш с мен, колкото и забавни и интересни неща да ти разказвам? Ще имам ли право да те нарека за това "сектантка"?

#25 FRIEDEMANN 14.12.2011 в 11:46:14

Мина,аз не се правя на велик,а се опитвам да ти кажа,че искат повсеместна забрана на пушенето-обществени сгради,заведения и т.н. Знам,че в Холандия се пуши само в кафетата,а сега си представи ако холандския здравен министър иска да забрани пушенето там,как ще се почувстват ходещите на такива места хора.И дали това не е едно огромно ограничаване на човешките свободи от колкото опазване на здравето на хората,помисли.

#26 Мина 14.12.2011 в 11:55:25

Свободният, може да съм затъпяла от живеене тука, знам ли!? Обаче аз пак не виждам в новината къде министъра иска забранява пушенето абс. навсякъде!??

#27 Miss Ivano 14.12.2011 в 12:04:58

Томата, под слънцето може - но, за другите местааа...

#28 Rowan 14.12.2011 в 12:10:15

Хмм Дългокрачке, ами като е облачно? Или пък нощем, ще може ли поне под лампа да си пафкаме?

#29 qwe-2 14.12.2011 в 12:11:16

nakadetaka, мисля, че имаше някаква дискотека за непушачи, но като цяло клубовете са за пушачи. Димът е толкова гъст, че не само воня на комин- коса дрехи, но ми люти на очите. Представям си какво ми влиза в дробовете. В резултат на това и поради мутренската обстановка на заведенията в центъра, почти престанах да ходя. В кафетата нещата стоят малко по-добре. Понякога дори като стоя на спирки и някой е запалил, вятърът, познай къде му отвява дима. Свободата спира там, където започнеш да пречиш на другите.

#30 Мина 14.12.2011 в 12:21:34

Такаааа, специално за Роуан, моето ЛЮБИМО преживяване в България. 2010-та. Ваканция. Зима. Януари. Почивна станция един вид. Обща кухня за почиващите. Пафкаща като комин съпочиваща. Понеже станцията е дървена, е абсолютно забранено да се пуши в спалните помещения. И пафкащата пафка в кухнята. Моето решение- научавам кога се храни тя и се храня по различно време. Ако тя идва да пуши, докато аз съм там- излизам тутакси навън- БЕЗ ДА ОБЕЛЯ НИТО ЕДНА ДУМА. Е, пафкащата ПОБЕСНЯ! Намеква, натъртва, обищя ИНДИРЕКТНО света, оплака се на всеки как съм имала наглостта да не понеса една цигара.... WTF!?? (А, аз съм седнала ПАК да си губя времето с български пушачи...)

#31 Bobby_gBG 14.12.2011 в 12:49:30

Мдам, пушачите страшно системно, масово и безотказно отбягват да ми отговарят на въпросите, повтаряйки си едни и същи тъпи мантри как просто да не сме били ходели на места дето се пуши. Ама какво да направя като няма как да ми контрирате въпроса, защото знаете че съм прав. Обяснете ми мили скъпи пушачи - колко често при смесена компания (както е в 90% от случаите) с пушачи и непушачи, накрая винаги се отива на място където се пуши? Защо винаги непушачите трябва да правим компромиса с нашето здраве, а вие отказвате да го направите? Колко от пушачите в темата някога са се съобразили с желанието на човек от компанията да отидат на място където не се пуши?

#32 FRIEDEMANN 14.12.2011 в 12:53:49

Мина,ти го каза,не се обиждай,но явно си "затъпяла".Министъра иска пълна забрана на всички обществени места от 01.06.2012г. Говорим за административни сгради,гари,летища,ресторанти,барове,кафенета и най-вече техните пушални т.н.А много заведения изплащат заем за последното "ремонтиране" - отделяне на места за пушачи и непушачи и може да фалират .Отделно е пълна идиотщина да няма ресторант или бар в който да се пуши.Ето това иска министъра забрана във всяка обществена сграда,независимо дали е административна такава или заведение за консумиране на напитки.....

Новините

Най-четените