Несигурността около участието на Великобритания в изборите за Европейски парламент следващия месец вече причинява главоболия и логистични усложнения в Брюксел.
На 4 април британският премиер Тереза Мей обяви, че ще се стреми към допълнително "кратко" удължаване на периода за преговори по член 50.
Но ако споразумението за оттегляне не бъде гласувано преди специална среща на Европейския съвет през следващата седмица на 10 април, лидерите на ЕС могат да настоят на по-голямо удължаване, при което Великобритания ще е задължена да участва в изборите.
Ето накратко дилемите, които Brexit поражда за изборите за Европейски парламент...
Защо може да се наложи Великобритания да участва в европейските избори?
Британското правителство ясно заяви, че не желае да провежда европейски избори, но дълго отлагане на Брекзит може да не остави особен избор на Лондон.
Великобритания има срок до 11 април да реши дали иска да участва, което проправя пътя за удължаване на периода на преговори по член 50, при положение, че лидерите на ЕС се съгласят.
В писмо до британската избирателна комисия в понеделник заместникът на премиера Дейвид Лидингтън даде зелена светлина да започене подготовката за изборите, но все пак ясно показа, че намерението на Великобритания е да напусне "със сделка" и да не участва в евроизбори.
Представители на Евросъюза изтъкват, че всяка страна-членка на ЕС, дори такава, която възнамерява да напусне, са задължени по закон да участват в европейските избори.
"Ако британското правителство откаже да организира избори, то ще се изправи пред Европейския съд", каза говорител на Европейския парламент. "Великобритания има всички задължения на страна-членка и единствената правна рамка, на която може да разчита Великобритания, са настоящите договори".
Всякакви специални договорки биха застрашили легитимността на Европейския парламент. Говорителят допълни, че "ако Европейският съюз позволи на членка на ЕС да не организира европейски избори, то вече няма да съществува европейска демокрация".
Защо участието на Великобритания би докарало главоболия на ЕС27?
Накратко, Брекзит предизвика реформа на разпределението на местата в Европейския парламент, която ще се наложи да бъде отменена, ако Великобритания избере евродепутати.
Великобритания в момента държи 73 места в Европейския парламент. Миналата година Парламентът и Съветът се договориха да намалят броя на евродепутатите от 751 на 705 след Брекзит. Оставащите 27 места, които нямаше да бъдат заети след напускането на Великобритания, бяха преразпределени между другите страни-членки, за да се компенсира съществуващото неравновесие в представителството.
Според сегашния план 14 държави печелят от предоставянето на повече депутатски места. Представителството на Франция например се увеличава от 74 на 79 евродепутати.
Но Европейският съвет също така се съгласи, че ако Великобритания все още е членка към момента на предстоящите избори, временно парламентът ще запази сегашното си разпределение и брой депутати.
"След като оттеглянето на Великобритания от Европейския съюз официално влезе в сила, кандидатите от страните, които са получили допълнителни места в резултат на Брекзит, ще заемат същевременно местата си в Европейския парламент", реши Европейският съвет.
Това означава, че ако Великобритания участва, страните, които са получили британските места, ще се наложи да ги замразят, докато все пак провеждат избор на кандидат-депутати.
Тези кандидати може да са изправени пред дълго чакане, преди да могат да стартират мандата си в европарламента. Някои държави ще се наложи да решат как да изберат кои евродепутати или представители на кои региони да останат в изчакване.
Временното връщане на Великобритания на борда означава, че някои държави се налага да правят неприятни корекции в последния момент.
"Ако Великобритания каже, че иска да участва в европейските избори, французите ще изберат 79 евродепутати в деня на изборите. Пет от тях ще изчакват, докато британските евродепутати се оттеглят, когато и да се случи това", уточни представител на Елисейския дворец.
Ако това се случи, Франция ще трябва спешно да промени избирателния си закон, за да измисли начин да определи кои от 79-те избрани евродепутати да са на резервната скамейка, докато чака Брекзит реално да се случи.
Как политиците от ЕС възприемат евентуално британско участие?
Много европейски политици смятат, че би било абсурдно Великобритания да има някакво влияние върху следващия законодателен период. Британските евродепутати ще участват в избирането на председателя на Европейската комисия например, дори и ако Великобритания напусне няколко месеца след изборите.
Манфред Вебер, кандидат от Европейската народна партия за председателството на Европейската комисия, коментира пред репортери в кулоарите на парламентарно заседание в Страсбург, че ще му бъде трудно да каже на избирателите, че страна, напускаща ЕС, ще участва в европейските избори.
Други евродепутати демонстрират по-голяма гъвкавост.
Ако Великобритания проведе избори, има усложнения за Европейския парламент и страните-членки, особено тези, които са получили допълнителни места, освобождавани от британски евродепутати, казва Мейрид Макгинес, влиятелен ирландски евродепутат от Европейската народна партия. Ирландия ще спечели две места в резултат на Брекзит.
"Но ако цената на отлагането на получаването на допълнителните две места е уреден Брезкит, то моят избор, и правилният избор би бил да се даде на Великобритания по-дълго удължаване на срока на преговори, обхващащо и периода на изборите", допълва Макгинес. "Това, което ни е нужно в предстоящите дни, е да получим ясна индикация за какво ще се използва допълнителното време".
Кога трябва да се реши всичко това?
Така, както стоят нещата в момента, Великобритания трябва да внесе предложение до 27-те лидери на ЕС, в което се аргументира допълнителното удължаване. Ако Съветът одобри подобно удължаване, британското правителство се очаква да информира ЕС за участието си в изборите на 11 април.
Всякакво удължаване на член 50 е в ръцете на лидерите на ЕС27, които трябва да решат единодушно, така че е невъзможно да знаем какво ще е тяхното решение.
Като се имат предвид опасенията, които те изразиха за защитаване на честността на европейските избори, реалистично погледнато има два варианта, които да позволят на Великобритания да напусне, без да провежда избори: или Великобритания да одобри споразумението за напускане на евросъюза преди срещата на Европейския съвет, след което да напусне на 22 май, или Великобритания да напусне без споразумение със съюза на 12 април или скоро след това.
"Ако Камарата на общините не заеме окончателна позиция към тази дата, няма да бъде възможно удължаване, дори краткосрочно такова", каза председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер пред Европейския парламент в сряда. "След 12 април сме изправени пред риска да застрашим коректното провеждане на европейските избори и функционирането на Европейския съюз".
Други алтернативи като оттегляне от Великобритания на член 50, за да се спре процеса на Брекзит едностранно или одобрено от ЕС удължаване на срока за преговори отвъд май изискват Великобритания да реши до 11 април, че ще участва в изборите за европарламент.
Не може ли просто Великобритания да размисли впоследствие?
Даунинг Стрийт проведе брифинг за репортери на 2 април, според който те могат да известят ЕС за участието в изборите към крайния срок - 11 април, като си запазват варианта да отменят това решение впоследствие. Това е начин да отложат Брекзит, без да се налага да избират евродепутати.
Това може да изглежда като привлекателен вариант да си запазят отворена вратичка, но ако Великобритания се откаже от изборите, но остане членка на ЕС след провеждането им, юридическите проблеми се трупат бързо. Евросъюзът няма да реагира спокойно на подобен небрежен подход към фундаменталните принципи на демокрацията. Ако лидерите на Европейския съюз подозират, че такива са намеренията на Великобритания, те може изобщо да откажат отлагане на Брекзит.
Наистина ли няма друга алтернатива?
Бившият премиер на Великобритания Гордън Браун смята, че има.
В редакционна статия за "Гардиън" той писа: "Имам основания да вярвам, че проблемите, породени от графика за провеждане на европейски избори, могат да бъдат договорени чрез непреки избори - избор на контингент от депутати от нашия собствен парламент - и чрез не-участие в избирането на председатели на Европейската комисия и Европейския парламент".
Брюксел надали ще се съгласи на нещо такова. Говорител на Европейския парламент каза, че всякакви специални договорки биха изисквали или промяна в договорите, или нова правна рамка. Браун може да е визирал времето преди 1979-а, когато националните парламенти са изпращали депутатите в Европейския парламент.