Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Избори 27 октомври: Кой с какви сили влиза в кампанията за вота

Следващият парламент може да е хаос от 9 политически сили Снимка: БГНЕС
Следващият парламент може да е хаос от 9 политически сили

Предизборната кампания официално започна преди няколко дни, но ако питате някои от по-песимистично настроените от нас, вероятно ще ви кажат, че тя не е приключвала от вече почти четири години.

И това не е далеч от истината - предстоят седмите парламентарни избори от април 2021 г. насам, като нито един вот за тези няколко години не успя да даде трайно работеща формула за управлението от страната. Само два редовни от общо 8 кабинета от 2021 г. досега, като и двата с живот от по-малко от година.

Затова и сега влизаме в поредната предизборна кампания на фона на рекордно дъно в избирателната активност от предишния вот и очакване за нов отрицателен рекорд на предстоящия.

По традиция на старта на всяка кампания разглеждаме кои са основните играчи и с какви сили влизат те в надпреварата.

Около старта на кампанията има публикувани две социологически проучвания - на "Алфа рисърч" с терен на проучването между 18 и 24 септември 2024 г. (собствено финансиране, извадка от 1000 пълнолетни граждани) и на "Тренд" с терен между 17 и 24 септември (по поръчка на "24 часа, извадка - 1003 пълнолетни български граждани).

Партия / Агенция Тренд (17-24.09.) Алфа рисърч (18-24.09.)
ГЕРБ-СДС 24.80% 23.90%
Възраждане 15.60% 14.20%
ПП-ДБ 15.10% 14.40%
Алианс за права и свободи 8.50% 7.90%
БСП 6.90% 6.30%
Има такъв народ 6.90% 5.40%
ДПС - Ново начало 5.80% 6.10%
МЕЧ 3.50% 2.80%
Величие 3.40% 3.20%
Синя България 1.60% 2.60%
Други 7.90% 5.20%

Данните на двете агенции до голяма степен се дублират, макар и с малки различия (най-вече в представянето на "Има такъв народ").

Те маркират следната картина: изявен фаворит за победа, доста оспорвана борба за второто място, четвърто място за ДПС-Доган (коалицията "Алианс за права и свободи"), далеч по-слабо начало за ДПС-Пеевски (ДПС-Ново начало) и парламент с поне 7 политически сили и още две, които имат реални шансове за попадане в Народното събрание.

Това до голяма степен ни дава основните играчи, които ще се опитат да се преборят за вота на гражданите на 27 октомври.

Какво се вижда обаче отвъд сухите социологически данни?

ГЕРБ-СДС

Слоган на кампанията: "Стабилност и сигурност"

Снимка: БГНЕС

Формацията на Бойко Борисов залага на посланието, че именно тя е остров на спокойствието и разума в тези бурни времена на кризи и хаос. Оттам акцентират на постиженията на правителствата на ГЕРБ и управлението на големи областни центрове като гарант, че партията може да преведе страната и през сегашния турбулентен период.

Знак за това са челните позиции дългогодишния кмет на София Йорданка Фандъкова и градоначалниците на Бургас, Стара Загора, Смолян и Пловдив. Самите кметове, разбира се, няма да стават депутати - това би означавало предсрочни местни избори в някои от най-големите областни центрове в страната.

Те са сложени начело на листите, за да могат с имената си да привличат гласове, а избрани ще са хората по-долу в листите. Това може и да звучи парадоксално за някои, но реалният ефект ще се види на самите избори.

Към момента ГЕРБ-СДС изглеждат повече от убедителни водачи и абсолютни фаворити за победа - да се стопи разлика от около 10% между първия и борещите се за второто място в рамките на месец кампания е безкрайно сложна задача, близка до невъзможното.

Ако все пак има нещо, което може да попречи на кампанията на ГЕРБ, то това е усещането за сигурност сред избирателите на партията. От години насам формацията не привлича периферия, а за нея гласува ядро от верни поддръжници.

Тъй като сега за първото им място няма пряка заплаха, Борисов и хората му ще трябва да намерят начин да държат електората си активен и мотивиран до самия вот. В противен случай рискуват да загубят още избиратели.

"ВЪЗРАЖДАНЕ"

Слоган на кампанията: "Стига експерименти! Време е за Възраждане!"

Снимка: БГНЕС

Партията на Костадин Костадинов има сериозен шанс да грабне второто място на предстоящите избори, ако проведе достатъчно силна кампания.

Оттам традиционно залагат на агресивни послания и конфронтация, като в случая особено внимание беше дадено на борбата срещу "ЛГБТ пропагандата", "чуждестранните агенти" и политическото статукво в Европейския съюз.

"Възраждане" ефективно се възползват от ситуацията на хаос и блокиране на държавата в условията на криза, за да прокарат своята теза - старият модел не работи, а именно Костадинов и компания имат решенията за сегашните проблеми.

Всичко това се комбинира с активна работа на терен от активистите на партията и обикаляне за лични срещи с избиратели.

Ако има нещо, което може да изиграе лоша шега на "Възраждане" в случая, то това е самата идея, че партия като "Възраждане" може да се окаже втора политическа сила. Подобна възможност би могла да мотивира проевропейски настроени избиратели да гласуват, само и само това да не се случи.

"ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА - ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ"

Слоган на кампанията: "Да се погрижим за България"

Снимка: БГНЕС

Градските демократи са изправени пред доста сложна ситуация, в която може да се окажат за втори път извън второто място при разпределението на гласовете на изборите. В момента те са с доста близки позиции с "Възраждане", а и влизането им в кампанията не се случва по най-добрия възможен начин.

Около коалицията има съмнения за вътрешни драми и разделение между трите основни политически сили в нея. Допълнително с това формацията няма все още достатъчно ясно формирани послания и свежи политики, с които да се привлекат разочарованите на последния вот избиратели на ПП-ДБ.

Това, разбира се, може да се промени със самата кампания, но за целта ще трябва ПП-ДБ да покажат по-стегнати идеи и да се фокусират върху това, което тревожи традиционните им избиратели.

Оттам със сигурност могат да се възползват и от надпреварата за второто място с "Възраждане" като средство за мотивация на електората, но за целта ще трябва да ориентират критиките си към тях.

Градските демократи ще трябва да отговорят и на критиките за предлагания от тях модел "Драги" с експертно правителство още преди да са минали изборите. По принцип логично е подобна идея да се лансира след избори, а не преди. Кирил Петков, Асен Василев и компания може и да мислят, че по този начин предлагат решение в сложна ситуация, но доколко то е подходящо, докато те се борят за гласовете на избирателите... това е спорно.

Или казано с други думи, ако не искат да свикват с третото място, ПП-ДБ трябва спешно да се активизират и да започнат да действат координирано, интелигентно и с много ясна идея какво точно искат да постигнат.

АЛИАНС ЗА ПРАВА И СВОБОДИ (ДПС-Доган)

Слоган на кампанията: "Няма връщане назад"

Снимка: БГНЕС

Една от безспорно най-интересните битки на тези избори ще е тази за наследството на ДПС, където почетният председател Ахмед Доган се изправя срещу действащия съпредседател Делян Пеевски.

Пеевски вече спечели първия важен сблъсък и за него остана регистрацията на партията в ЦИК. Сега идва следващата стъпка - кой ще спечели реалния вот на избирателите на ДПС.

За България това може да са избори, които да определят бъдещето на страната и дали ще може да се излезе от цикъла на нестабилност, на за Движението, особено кръгът около Доган, най-важно в случая е да победят Пеевски.

Това е и основната мотивираща сила да гласуват на вота - да победят "отцепниците" и да запазят ДПС за Ахмед Доган. Именно по тази причина той самият е и водач на листи. Тъй като самият електорат на Движението е по-специфичен, тук кампанията ще е фокусирана много повече в активностите на терен и срещите с избиратели, отколкото в медийното пространство.

БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА

Слоган на кампанията: "Време е за решения"

Как ще се представи БСП на първите си избори без Корнелия Нинова начело на партията от 2016 г. насам? Това е един от любопитните въпроси, които ще следим около вота на 27 октомври.

Социалистите се прегърнаха с някои стари другари за общо явяване за вота, обещавайки връщане на времената отпреди червената лидерка да изтрие около 1 млн. червени гласа от подкрепата за Столетницата.

На практика обаче това ляво обединение се изправя пред множество проблеми, включително липсата на свежи идеи, които да привлекат нови избиратели.

Нинова може да я няма, а новото ръководство на Зафиров, Гуцанов и Вигенин да си е подало ръка с Мая Манолова, Румен Петков и останалите стари муцуни, но това, което липсва на тази коалиция, е искрата на нещо ново.

Колкото и грубо да звучи, тук са се събрали множество хора, водили партиите си към изборни провали. И тримата начело на БСП сега бяха заместници на Нинова, преди тя да си подаде оставката.

Другият голям проблем пред "Обединената левица" са скандалите и обвиненията, че на предни места в листите на коалицията се поставят хора, близки до Делян Пеевски. Вече видяхме едно отцепване от коалицията, което беше оправдано с Пеевски, както и няколко коментара в тази посока.

Затова ще е интересно да се види доколко левите са способни да прескочат тези проблеми, или посоката към упадък, зададена от бившата червена лидерка, ще продължи.

ДПС - НОВО НАЧАЛО (ДПС-Пеевски)

Слоган на кампанията: "Време е за ново начало"

Снимка: БГНЕС

За Делян Пеевски резултатът от тези избори ще е решаващ за неговото място в политиката. Той успя да спечели регистрацията на партията, с което си гарантира, че при бъдещи съдебни сблъсъци за контрола над ДПС ще има своите козове.

Сега пред него остава да убеди достатъчно голяма част от електората на Движението да го подкрепи. Тази битка обаче ще се води под повърхността - чрез лостове за влияние, чрез комуникация с лидери вътре в партията и други подобни тактики.

Към момента неговият клон от ДПС категорично влиза в следващия парламент, но амбицията на съпредседателя едва ли ще се задоволи с малка роля в следващото Народно събрание. Така че очакването е, че резултатът на коалицията "ДПС - Ново начало" ще се увеличи.

ИМА ТАКЪВ НАРОД

Слоган на кампанията: "Логичният избор"

Партията на Слави Трифонов и Тошко Йорданов успя да се наложи за последните няколко години, преминавайки от възход, през падение и изпадане от парламента, та до завръщане като малка, но стабилна политическа сила.

За това време "Има такъв народ" успя да се оформи като радикална партия, която разчита на недоволството на хората и на умората им от политическия елит. Неуспехът на сегашната система да се справи с политическата криза само засилва тези настроения.

Тук последните "хулигански" прояви с окупирането на парламентарната трибуна по време на последното пленарно заседание само засилват имиджа на ИТН на политици, които са готови на всичко, за да не допуснат това, което виждат като неправда.

Допълнителен бонус за партията може да дойде от заиграването покрай президента Румен Радев, както и от евентуалното възобновяване на разговорите за промяна на политическия модел в страната.

ИТН могат да разчитат и на ниската избирателна активност, която би засилила техния електорален дял в общата картина.

ПОД ЧЕРТАТА:

Снимка: БГНЕС

МЕЧ

Формацията на Радостин Василев разчита на смесица от идеите на бившите му съпартийци от ИТН и тези на "Възраждане", като залага на кампания с присъствие на терен и разговори на активисти с избирателите.

ВЕЛИЧИЕ

Изненадата на последните парламентарни избори "Величие" се превърна в своеобразен цирк, докато се разпадаше пред погледите на медиите и обществото. Основателят и идеолог на формацията Ивелин Михайлов сега ще опита сам да защити идеите си като кандидат за депутат.

На фона на разследването срещу него и компаниите му той се представя като жертва на системата, набелязан за отстраняване заради работата си и непримиримостта си. Интересно ще е да се види обаче дали може светкавицата да удари два пъти на едно и също място, т.е. дали "Величие" отново може да попадне в Народното събрание.

СИНЯ БЪЛГАРИЯ

Широката коалиция от малки, консервативни партии, начело на която са Петър Москов и Вили Лилков, вече веднъж се провали да постигне забележим успех. Няколко месеца по-късно не изглежда нещо да се е променило.

Общото и при трите посочени горе формации е, че колкото по-ниска е избирателната активност, толкова по-големи ще са шансовете им да влязат в следващото Народно събрание.

ИЗБИРАТЕЛНА АКТИВНОСТ

Разочарованието на избирателите се усети много ярко на предишния вот през юни, а провалът на 50-ото Народно събрание само засилва негативните нагласи и липсата на доверие към изборния процес.

Социолозите очакват, че активността може да падне в диапазона между 2 млн. и 2,2 млн. души, което на практика ще означава, че в най-лошия случай (според тези прогнози), около 80 хил. гласа биха били достатъчни за една формация да влезе в Народното събрание - абсолютен отрицателен рекорд.

Подобно нещо ще означава и тотален срив в легитимността на законодателната власт. И ако си мислим, че през последните години сме видели дъното... един такъв парламент на екстремно ниската активност ще ни покаже, че шоуто тепърва предстои. Просто ще е още по-неприятно за гледане.

 

Най-четените