Началото на 1990 г. е етап на промяна за целия свят. Берлинската стена е паднала, режимите в бившия Източен блок един по един започват да си отиват, на света му предстои един дълъг преход, а "Капиталистическият Запад" започва първи стабилни крачки към навлизане в социалистическите държави.
По това време големите западни марки като Coca Cola, Johnnie Walker и McDonald's все още имат силата на символ на свободата, идваща от свободния пазар и свободните общества. И преди падането на желязната завеса техните продукти са ценени като изключително редки и луксозни стоки.
След 1989 г. обаче този ефект се усилва допълнително и всичко, което се свързва по някакъв начин със "Запад", "демокрация", "САЩ" и "подобрение" имат невероятната сила да увличат хората, сякаш им се предлага нещо уникално и дори магическо.
В този момент обаче те стават една идея по-достъпни. А когато тези марки решават да влязат на източния пазар, настава фурор.
Най-ясно се вижда това при отварянето на първия ресторант на McDonalds в Москва на 31 януари 1990 г.
Няколко години преди това компанията е ухажвала съветските власти, които да й позволят да построи най-големия си до момента ресторант в света. Така след строежа и стабилна рекламна кампания, в последния ден на януари първият McDonald's в Русия е готов да отвори врати.
Часове преди откриването на заведението на площад "Пушкин" около 5 хил. души вече чакат на опашка, за да се докоснат до "вкуса за Запада". За целия ден през ресторанта минават над 30 хил. души. Опашките се извиват в продължение на поне няколко километра.
Цените за сметка на това са доста високи. Само бургерът "Биг Мак" се продава на цена от 4 рубли. За сравнение по това време в Москва един голям, хубав ръжен хляб струва 20 копейки, а вечеря в добър ресторант излиза около 5 рубли. Някои разказват, че човек спокойно може да изхарчи седмичния си надник за едно пълно меню със сандвич, картофки, кола и десерт.
И все пак хората се редят на огромните опашки и чакат с часове, за да вкусят от "великолепния Запад" - земята, където щастието и просперитетът са за всички, където няма реални проблеми, където всеки носи дънки, пие кока кола и пепси от McDonald's, слуша рок музиката и се забавлява. Вкусът на американския живот.
В деня на откриването през ресторанта минава да обядва и бъдещият руски президент Борис Елцин (който, разбира се, не чака на опашката).
Самият ресторант е най-големият, който веригата е отваряла (до 2012 г., когато в Лондон е открит по-голям) - 700 места вътре в самия ресторант и още 200 навън, 27 каси и солиден персонал - достатъчни за най-големия и единствен ресторант за бързо хранене в многомилионната столица на Русия.
В първите пет години от съществуването това е най-печелившото заведение на веригата в света.
В годините след това мястото се превръща в традиционна дестинация на московчани. Първоначално много руснаци приемат McDonald's като традиционен ресторант и отиват там, облечени официално. В заведението на площад "Пушкин" се празнуват и множество сватби.
Хартиените опаковки се запазват с идеята да се използват отново и не една и две московски домакини ги изваждат, за да слагат в тях домашно изпържените си картофи.
След 2000 г. този магически имидж на заведението обаче започва да избледнява значително заради самите отношения между САЩ и Русия. В Момента от McDonald's Russia твърдят, че те преди всичко са руска компания. Почти всички доставчици на ресторанта са руски, както и висшите му мениджъри, а ръководителят на компанията определя марковото М като "златни руски арки".
Компанията обаче си има причини да омаловажава връзката със САЩ.
След като Вашингтон наложи санкции върху Русия заради ролята й в Украйна през 2014 г., държавната руска агенция за контрол на здравето временно закри десетки ресторанти на McDonald's, включително и първия открит в Москва, позовавайки се на опасения около хигиената.
Тогава някои руски политици настояваха цялата верига да бъде изтеглена от страната, а мнозина са тези, които одобряват действията - знак към САЩ, че с Русия шега не бива.
Засега това едва ли ще стане, особено при факта, че под шапката на McDonald's в Русия има над 650 ресторанта, а компанията обяви страната за един от пазарите с най-голям растеж за 2016 г.
Едно е сигурно обаче - в русия "Биг мак" отдавна няма вкус на свобода.