Той не е герой, но ще ви спаси от троловете и фалшивите новини

Дори ако никога не сте притежавали истински фотоапарат, със сигурност имате дигитален архив със стотици снимки и клипове, заснети през камерата на телефона си.

Рождени дни, ваканции, семейни тържества, красиви гледки или просто снимки на смешни табелки - всички изграждаме огромни виртуални галерии на собственото си банално ежедневие, в които никой няма да влезе. Дори самите ние.

Снимките се обезценяват с всеки изминал ден - и това е изводът, до който двамата студенти от Станфорд - Евън Спигъл и Боби Мърфи - осъзнават още през 2011 г.

Ако навремето фотоапаратът беше определян като "огледало с памет", днес тази памет се превръща в бреме.

Затова двамата създават Snapchat - приложението, в което изпращаните снимки изчезват след едно преглеждане. Snapchat се обяви за "медия за комуникации, а не за спомени".

Компанията-майка Snap не е социална мрежа в традиционния смисъл на думата. Вместо харесвания, коментари и споделяния, тя търгува с т.нар. snapstreak - продължителността на времето, в което двама потребители си комуникират на лични съобщения поне веднъж на всеки 24 часа. Snapchat търгува с интимността, а не с популярността.

Главният изпълнителен директор на Snap Евън Спигъл смята, че е намерил начин да "замени интернет". Сега иска да измисли как да замени смартфона.

Впрочем, доста хора в Силициевата долина имат същата амбиция. Създателят на Facebook Марк Зукърбърг е убеден, че отговорът е във виртуалната реалност. Собственикът на Amazon Джеф Безос залага на гласовото разпознаване. Спигъл обаче вярва в камерата.

Дали е прав - ще стане ясно съвсем скоро. Snap направи дебюта си на борсата в Ню Йорк, а първичното публично предлагане (IPO) на акциите й беше едно от най-очакваните събития в търговията с дялове от технологични компании през послдените няколко години.

Snap пусна акциите си на 17 долара на 1 март, като събра 3,4 млрд. долара и постигна пазарна оценка от 24 млрд. долара.

Пазарната оценка на Snap можеше да е още по-висока, но Спигъл наложи условие, което нито една публична американска компания не си беше позволявала да поставя пред инвеститорите: дяловете на компанията, които се търгуват публично, няма да носят право на глас в ръководството. За сметка на това акциите на Спигъл и Мърфи ще запазят правото си на глас 9 месеца след евентуалната им смърт. Както се казва - инвеститорите няма да могат да им отнемат компанията, дори да минат през труповете им.

Комуникацията през Snapchat е толкова лесна, че по данни на Nielsen, приложението се използва от половината потребители на възраст между 18-34 години. Това е около 7 пъти по-висока популярност от най-рейтинговия телевизионен канал. Хората, които го използват ежедневно, отварят Snapchat по 18 пъти на ден и са активни в него за близо 30 минути.

Навремето децата нямаха търпение да навършат 13 години, за да получат право да си направят профил във Facebook. Сега възрастните хора изпитват подобен ентусиазъм спрямо Snapchat. Дори 80-годишният сенатор Джон Маккейн си направи акаунт в приложението на 1 март.

Snapchat се използва от около 158 милиона души всеки ден, макар че ръстът на потребителите вече започна да се забавя.

Идеологията му почива върху два "самоизключващи" се принципа: контрол и забавление.

Потребителят получава пълен контрол върху изчезващите снимки и клипове, така че да не се притеснява от публикуването на неподходящо съдържание. След това наслагват друг тип информация върху изображението под формата на текст, дяволски рогца, стикери или филтри, които могат да трансформират човешкото лице във всевъзможни форми. Например - кочан с царевица, който плюе зърна, докато вие говорите.

Snapchat осъзнава прекрасно, че повечето от разговорите, които водим през социалните мрежи, са несериозни. И че колкото по-смешни и глупави са тези чатове, толкова по-силно ни се да не ги види никой друг.

Когато Snapchat беше пуснат, родителите се притесняваха, че децата им - тийнейджъри ще ги използват, за да си разменят голи снимки. Това, което Евън Спигъл осъзна, е, че тийнейджърите просто искат сигурна среда, в която да бъдат себе си. И нищо друго.

Голяма част от момчетата и момичетата до 18 години, например, се смущават от перфекционизма на Instagram, поради което си правят тайни профили, достъпни само за най-близките им приятели. Snapchat им дава свобода и спокойствие, каквито други мрежи отказват да предоставят. Дори излязат грозни и смешни, няма опасност съучениците им да се подиграват. Докато всички останали социални мрежи поощряват трупането на бройки от приятели, последователи, харесвания и коментари, Snapchat е създаден за онова поколение, което иска да използва технологиите, за да подобри своя "антисоциален" социален живот.

Самият Евън Спигъл няма нищо общо с клишето за героя, който ще спаси човечеството. Той е на 26 г., израснал е в Лос Анджелис с 250 долара издръжка на седмица. Колежанските му изцепки срещу "кучките от кампуса" и "дебеланите" са добре известни. Годеницата му е бившият модел от Victoria's Secret Миранда Кер. Кара хеликоптери, притежава Ферари и се снима в мъжкия Vogue, облечен в кожено палто на Brioni, прегърнал кученце.

Спигъл обаче може да се окаже човекът, който е намерил начин да спаси онлайн-общността от троленето, фалшивите новини, хакерските атаки и диктатурата на нарцисизма, които тровят съвременната култура.

Принципът на създателя на Snapchat е, че виртуалният живот трябва да съответства на реалния - т.е. човек трябва да изразява себе си по различен начин в различни ситуации и пред различни хора. Това е антидотът на хаоса, който настъпи, след като Facebook направи личния живот на всички потребители достъпен.

Както го описва Спигъл: Това е мястото, в което можеш да седиш по анцуг и да ядеш мюсли в петък вечер, и да не се срамуваш от това. Няма нищо срамно в това да бъдеш себе си, дори да не изглеждаш перфектно през цялото време и да не обикаляш по екзотични ваканции.

Snapchat постига това ниво на сигурност, като тотално се "абстрахира" от останалата част на интернет. Няма как да пуснете линк към външна статия през приложението. Дори да не ви интересува какво е казал Тръмп преди 5 минути, ако ползвате Twitter или Facebook тази ненужна информация ще ви бъде сервирана през всевъзможни канали. В Snapchat няма такава опасност. Звездите го използват не толкова за да увеличат популярността си, колкото да споделят нефилтрираната версия за живота си пред най-верните си фенове.

Единственият недостатък на този тип комуникация е, че създателят му няма лесен начин да го монетаризира.

Рекламодателите имат възможност да пускат 10-секундни клипове по време на клиповете на хората или да създават собствени фирмени филтри. Но е напълно възможно да прекараш доста време в разговори с пирятелите си, преди да попаднеш на нещо напомнящо на реклама в Snapchat. Това обаче не спира интереса на бизнеса.

А ако приложението има едно предимство пред останалите платформи, то това е демографията. Основната потребителска група са младите платежоспособни момичета - три качества, които всички рекламодатели ценят.

Snapchat май е единствената социална платформа, която разбира общуването като нещо по-различно от караници на политически теми, четене на новини и реклама на собствени брандове. Целият смисъл е да споделите себе си тук и сега. А най-ефективният начин да го правите е да се видите.

Новините

Най-четените