Уроци по пазене и загуба на лидерство

Като мерило за влиянието на Microsoft върху базираната на технологии икономика, един американски таблоид някога бе публикувал календар за "Обратно отброяване до световната доминация" в навечерието на лансирането на новата операционна система на компанията. Това стана преди близо 12 години.

Сега обаче живеем в напълно различна епоха и броят на потребителите на PC намалява, а никой не чака със затаен дъх нова версия на Windows. Останал ли е въобще някой, който още да се бои от Microsoft?

Продажбите на персонални компютри намаляват от години

И това е проблем не само за големите производители на персонални компютри. Спадът създава главоболия и за софтуерните гиганти като Microsoft, чиято операционна система Windows все още работи на девет от всеки десет компютри - и осигурява на компанията около една трета от приходите й.

Точно този факт направи фирмата много бавна. Толкова бавна, че в последните години тя или е предприемала неубедителни закъснели ходове, или просто е проспивала момента да реагира на нови разработки - като Интернет търсачките, портативните музикални плеъри, цифровите книги и социалните мрежи.

И това сега дава резултатите си. Ако хората не купуват PC, те не купуват и софтуер от Редмънд. Все повече клиенти правят на екрана на смартфона или таблета си нещата, за които някога им е бил нужен PC. И те рядко използват устройства, произведени от Microsoft.

Компанията се наложи да отпише $900 млн. през последното тримесечие заради залежали излишъци от таблетите им Surface. Моделът бе пуснат на пазара едва миналия октомври, повече от две години след като Apple лансираха своя iPad. И като капак на всичко Surface не се продаваше особено добре, дори и след огромно сваляне на цените.

Наследство и иновации

Областта, в която Microsoft все още си тежат със сигурност на мястото, са офис продуктите им, най-вече MS Office с Word, Excel, PowerPoint и други емблематични програми, които генерираха с една десета по-висок оборот - $19.9 млрд. - през първото тримесечие на тази година. И все пак дори и тези резултати са под очакванията на анализаторите.

Играчите на пазара на акции не оставят на публичните компании време да си поемат дъх. Дори Google не могат да си го позволят, а те са компанията, която като цяло наследи ролята на доминиращия света злодей, която някога беше прерогатив на Microsoft.

Гигантската Интернет търсачка, основана повече от 20 години след появата на Microsoft, обаче успява да удържа позициите си, защото можа да мигрира основния си източник на доходи - онлайн рекламата, от PC към мобилни устройства.

Google дори разработиха алтернатива на Windows: собствена операционна система, която може да работи на по-компактни устройства. И надали е случайно, че фирмата я прави достъпна за много производители на хардуер напълно безплатно. И само жъне успехи с това. В повечето страни по света, Android вече работи на близо 60% от всички продадени смартфони, докато мобилната операционна система на Microsoft, макар и да бележи известен ръст, все пак присъства само в 5% от тях.

Сега по цял свят има над 900 милиона активни Android устройства, похвали се шефът на Google Лари Пейдж

Google все още печелят повечето от парите си от рекламите си в резултатите от търсения. Банерите в страници като видеоплатформата YouTube, която принадлежи на Google, са дори още по-сериозен източник на печалби. Броят кликвания върху рекламите е нараснал доста, но доходите от единично кликване са намалели. И една от причините за това е, че много от тези реклами се продават на по-ниска цена, за по-малките екрани на смартфоните.

И какво правят сега Google? Харчат основно пари за нови разработки. Спекулиращите на пазарите на акции очевидно не одобряват и това - има по-малко печалби от забележително по-високите постъпления ($14.1 млрд.) през последното тримесечие. Така че акциите на Google не са златна мина и в момента брокерите ги продават бързо.

Това обаче по никакъв начин не означава, че те са си изхвърлили календарите за обратно отброяване до световната доминация на Google.

Новините

Най-четените