Този текст беше изпратен на редакционния ни имейл от наша читателка, която е и педагог.
Поводът да ни го изпрати е наближаващото външно оценяване след седми клас като матурата по български език и литература, което ще се проведе на 17 юни. Заглавието е на Webcafe.bg
***
Ето няколко полезни съвета за предстоящия изпит, които са резултат на дългогодишен опит, внимателни наблюдения и добронамерена загриженост за стресираните седмокласници.
1. Деца, постарайте се да сте спокойни в деня на изпита!
Ако треперите като желе на вятър, няма да постигнете по-добри резултати. Мислете си, че отивате да докажете, че не сте проспали пети, шести и седми клас. Преструвайте се, че все едно вие проверявате знанията си, правите го за себе си
2. Важно е да ви приемат в избраното училище, но това не е от съдбовно значение.
По един или друг начин ще намерите своето място в учението и бъдещото си развитие. Може да този път да се окаже заобиколен, но той не е отрязан, така че спокойно.
3. Опитайте се да мислите разумно и логически.
По-голямата част от въпросите са със затворен отговор. Ако не знаете нещо или не сте сигурни, работете по метода на отхвърлянето. Игнорирайте невъзможните отговори и стеснете кръга на възможните.
Нека сега да плъзнем поглед върху целия тест, за да се убедите, че няма нищо сложно.
В началото работите с текст - той може да е свързан с отровните гъби, дивите орхидеи, храносмилателната система на котката, гаранционното обслужване в сервизите. Това няма никакво значение. Служите си само с написаното и забравяте предишния си опит.
Следете само текста, връщайте се към него постоянно. Внимавайте дали в твърденията е казано, че „Пърси Джаксън и боговете на Олимп е фентъзи роман", а в текста пише, че „Пърси Джаксън и боговете на Олимп е поредица от фентъзи романи". Вижте дали питат за „най-високото растение", а не за „едно от най-високите растения". Ако действието се развива в „подножието на хълма", това не значи, че е „на хълма".
Казано с едно изречение - за работата с текста ви е нужно само внимание, не са ви необходими знания нито по български език, нито по литература. Това всъщност е „четене с разбиране", а с него се занимавате още от трети клас, че дори и от по-рано.
Знам, че всички се притеснявате от сложните съчинени, съставни и смесени изречения.
Спокойно, ако сте забравили кои съюзи са съединителни и кои - подчинителни, прочетете пак написаното и се опитайте да разсъждавате дали изреченията са самостойни, или зависят едно от друго. Мислете!
Ако успешно прилагате думата „често" към глагола, той е от несвършен вид. Ако е неприложима - от свършен вид е.
За спреженията използвайте думата лЕтИщА + Я. Мястото на гласната показва кое окончание за кое спрежение се отнася /Е-първо, И-второ, А и Я-трето/.
Когато питат за съставно именно сказуемо, не забравяйте, че под „име" в граматиката разбираме съществително, прилагателно, числително и бройно (аз съм учител, ти си красива, той е първи, ние сме двама).
Когато питат за съставно глаголно сказуемо, достатъчно е да си спомните: започвам да уча, продължавам да уча, завършвам да уча, мога да уча, трябва да уча. Не забравяйте, че се брои за едно сказуемо.
Деятелният и страдателният залог не са трудни.
В единия случай подлогът върши действието - Дърварят отсече бора. В другия случай действието се върши върху подлога - Борът е отсечен от дърваря.
За наклоненията на глагола си спомнете, че са три - изявително, условно и повелително. Когато не сме свидетели на случката, се използват преизказни глаголни форми.
Въпросът с обособените части и вметнатите изрази е лесен за решаване. Оградени са от запетаи, без тях смисълът на изречението не се променя.
Ако трябва да преобразувате обособена част в подчинено изречение, добавяте сказуемо - „Момичето, весело и засмяно, тичаше" става „Момичето, което беше весело и засмяно, тичаше". Ако в задачата се иска обратното - махате сказуемото.
Литературните произведения си ги знаете.
Опитайте да си спомните характерни черти, думи и действия на героите. Всеки признак може да ви е от полза за разпознаване на действащото лице. В „Една българка" бунтовникът е двайсетгодишен, Перо е на тридесет, Джамбалазът - на четиредесет, баба Илийца - на шейсет; повечето хъшове от „Немили-недраги" са с „жълти" лица, но само на Македонски е „надупчено от шарка". Мислете и си припомняйте!
Почти не познавам дете, което е спокойно за 25-ти въпрос - т.н. теза. Вие бъдете първите спокойни хора! Представяйте си, че някой ви пита това и очаква вашия отговор, постарайте се да вникнете в коментираните думи.
В първото изречение давате лаконичен отговор, като споменавате заглавие, автор, жанр на творбата, място в произведението. Във второто - разширявате отговора. В третото посочвате художествените средства. В четвъртото обобщавате казаното. Какво му е сложното?!
Стигнахме до втория модул - преразказ.
Ако е от името на неутрален разказвач, си спомняте учебника по история и пишете в сегашно историческо време /върви, спи, става, върви, къпе се, яде - сега, пред очите ви/. Ако е от името на герой, си представяте, че вие сте героят и всичко се е случило с вас в предишен момент - Аз припичах рошавата си козинка на слънчице, когато се зададе Червената шапчица...
Готово - приключихме изпита, минахме двата модула...
Успех на всички!