Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Митичната история на най-големия недовършен самолет

Къде се крие вторият Ан-225 "Мрия" след 1989 г.? Снимка: Getty Images
Къде се крие вторият Ан-225 "Мрия" след 1989 г.?
Митичната история на най-големия недовършен самолет Снимка: Getty Images
Митичната история на най-големия недовършен самолет Снимка: Getty Images

В покрайнините на Киев, някъде между метростанциите Нивки и Святошин, се намира мрачна промишлена сграда, покрай която човек минава хиляди пъти, без да се замисли какво се крие в нея.

А вътре се намира изключителна тайна - незавършената мечта на съветската авиация. Размерът на сградата е единственото, по което можете да се ориентирате в мащаба на мероприятието. Защото той е огромен. И няма как иначе - халето трябва да побере обект с необичайни размери. Това е най-големият самолет в света, който така и не беше завършен.

Става дума за гиганта Ан-225, сътворен от съветските инженери в последните дни на Студената война с идеята да подпомогне комунистическия строй в борбата за покоряване на космоса и да утвърди доминацията на Изтока в небесата.

Само един Ан-225 е построен в базираната в Киев компания "Антонов", която създава проекта му. Наречен е с романтичното прозвище "Мрия" (на украински - мечта). Първият му полет е изпълнен през 1988 г. и оттогава продължава да служи на родината си, като привлича всички погледи, където и да разпери огромните си криле.

Тогава започва и строителството на втория самолет от модела на въздушния левиатан. Но ако "Мрия" успява да счупи небесните световни рекорди, нейният двойник все още не е сглобен. Съдбата на скритата "сестра" представлява впечатляващ разказ за големите амбиции и още по-големите разочарования в турбулентната история на модерна Украйна след разпадането на СССР.

Тази история все пак не е приключила. В "Антонов" все още вярват, че ще могат да вдигнат втория Ан-225 от земята.

За да стигнете до хангара на недовършения гигант, е нужно да бъдете ескортирани с автомобил, който прекосява широкия индустриален пейзаж на запад от Киев, притежаван от "Антонов". Когато влезете в сградата, сякаш пристъпвате в катедралата на механиката - всичко е учудващо спокойно и тихо.

Безкрайното глухо пространство поглъща машините и самолетните части. От време на време, в далечината се забелязват работници, но шумът от работата им се губи, абсорбиран от гигантската метална конструкция.

Масивният фюзелаж на недовършения Ан-225 се извисява над всичко. Това чудо е истински звяр. Ако някога бъде завършен, самолетът ще има дължина от 84 метра - с 9 метра повече от най-големия пътнически самолет в света, Airbus A380 Superjumbo.

Гледката е внушителна, макар да е леко депресиращо да видите на парчета този потенциално величествен самолет. Крилата, които му дават обхват от 88.4 метра, не са прикрепени. Носовата част с размерите на къща е оставена встрани.

Как изобщо самолетът се е появил тук?

Историята на Ан-225 започва през 60-те и 70-те години, когато СССР е здраво вкопчен в космическата надпревара със САЩ. Към края на 70-те възниква необходимостта от средство за транспортиране на обемни и тежки товари от производствените фабрики до космодрума Байконур - прочутата космическа площадка в пустошта на Казахстан, от която излита Юрий Гагарин през 1961 г.

Въпросният товар е космическият кораб "Буран" - съветският отговор на совалката на NASA. По това време не съществува самолет, който би могъл да я понесе на борда си, затова "Антонов" получава задача да разработи такъв.

И така се появява Ан-225 - най-големият и най-мощен самолет, който е влизал в експлоатация. На 21 декември 1988 г. (три години след първоначалния проект) "Мрия" успешно транспортира кораба "Буран" до Байконур.

До ден-днешен "Мрия" остава най-тежкият самолет в света. Захранвана е от шест турбореактивни двигателя, има максимална товароспособност от 250 тона, които се побират във вътрешността или на гърба на самолета. Има най-широкият размах на крилете сред всички самолети за оперативно ползване.

Поради габаритите на Ан-225 пилотите се нуждаят от специално обучение, за да се справят с проблемите при маневрирането му. Когато тестването на "Мрия" се оказва успешно, СССР решава да построи още три самолета. Конструирането на втория започва през 1989 г., а очакванията от него са също толкова високи, колкото към пионера. Тогава обаче историята се намесва.

През 1991 г. СССР се разпада, като повлича със себе си съветската космическа програма. В последвалия хаос строителството на втория самолет е продължено до 1994 г., когато проектът е прекратен.

Самолетният производител "Антонов" успешно преминава от комунизъм към капитализъм, но спирането на съветското финансиране за амбициозния мегапроект е фатален удар. Променящата се геополитическа обстановка означава, че "Мрия" вече не е релевантна. Технологичната надпревара на двете глобални суперсили приключва рязко, а спорът кой ще създаде по-голям или по-мощен символ на инженерния прогрес вече не стои на дневен ред.

Впечатляващият капацитет на Ан-225 се оказва твърде екстравагантен за модерния свят на авиацията. А и един гигантски самолет е напълно достатъчен в условията на инцидентни нужди от превоз на извънгабаритни товари. По-голямата част от заявките се поемат от Ан-124 "Руслан", който има товароспособност от 150 тона.

Нещо повече - когато Украйна попада в криза през 2014 г. и започва конфликтът с Русия, тя губи ключови доставчици на резервни части и оборудване, което поставя още една въпросителна върху бъдещето на втория Ан-225.

От "Антонов" твърдят, че довършването на строежа би трябвало да е относително просто. Растящият интерес на частния сектор към космическите изследвания, туризъм и комуникации и перспективата за нужда от транспортиране на тежки товари може да спомогнат за възраждането на "Мрия".

Днес вторият Ан-225 е довършен на 70 процента. Всички елементи от първа необходимост за структурата му са произведени - включително фюзелажът, крилете, носовата част и опашката.

Ако бъде предоставено достатъчно финансиране - около 250 и 350 милиона долара по оценки на "Антонов" - самолетът ще бъде сглобен по най-бързия начин. Наличните части ще бъдат поставени на местата си, контролният панел ще се разработи и хоризонталният стабилизатор ще се завърши. И тогава вторият Ан-225 ще бъде готов за полет.

Поради мерките за запазване на състоянието му през всички тези години, готовият самолет ще бъде като нов, без ограничения на капацитета му. Сглобяването му почти се случва през 2016 г., когато Китай изразява интерес към завършването му. Трудностите при транспортирането на самолетните части до китайската територия обаче провалят начинанието.

Компанията все пак е отворена за нови инвеститори. Самолетът може да бъде сглобен и завършен само в Киев.

Заради размерите и дизайна си "Мрия" има култов статус сред любителите на самолети, които често се събират, за да наблюдават кацането или отлитането й по време на търговски полети.

Ан-225 държи общо 240 световни рекорда, включително за превоза на най-тежък комерсиален товар и преноса на най-големия единичен товар.

Самолетът спечели сърцата на почитателите и с участието си в хуманитарни операции. През 2010 г. пренесе 110 тона оборудване и припаси до Доминиканската република в подкрепа на хуманитарната операция в съседно Хаити след унищожителното земетресение.

Разбира се, "Мрия" привлича вниманието и на Холивуд.

Компютърно-генерирана версия на самолет, вдъхновен от Ан-225, присъства в научно-фантастичния апокалиптичен филм "2012". Подобен гигант се вижда и в "Бързи и яростни 6". Самолетът служи и за първообраз на "Джетсторм" - един от роботите в "Трансформърс". При толкова впечатляваща биография - може би идва крайно време за "Мечта 2.0".

 

Най-четените