Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Неочакваните ефекти на промените в климата - как лютият сос срирача изчезна от пазара

Промените във времето водят до липсата на достатъчно чили Снимка: Getty Images
Промените във времето водят до липсата на достатъчно чили

Промените в климата могат да имат всякакви ефекти - от опустошителни до малки неудобства в ежедневието, които не морят, но все пак мъчат.

Освен ако не си любител на лютото - тогава проблемът може да е съществен и неприятно неочакван.

Тези дни един от най-големите световни производители на люти азиатски сосове обяви, че временно спира да произвежда едни от най-масовите си продукти като срирача, самбал оелек и чеснов чили сос.

"Има безпрецедентна липса на нашите продукти. Все още се стараем да решим проблема, възникнал по няколко причини, включително неочаквано провалена пролетна реколта", обявиха наскоро от американската компания Huy Fong Foods Inc.

Причината е комплексна, а проблемите с доставките на люти чушки датират още от началото на пандемията от коронавирус. Още през април производителят предупреди, че недостигът на чилита става още по-сериозен заради лоши климатични условия, които засягат качеството на чушлетата.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Ситуацията е извън контрола ни и ще повлияе на производството и търговията със срирача, цитира Си Ен Ен писмо на Huy Fong до дистрибуторите.

Сега оттам се надяват на по-добра реколта през есента и съветват търговците да не поръчват сосове преди септември.

Производството на соса от компанията намалява още от 2020 г. Проблемът с реколтата е още от миналата година, но тази година е още по-зле, обяснява пред "Лос Анджелис Таймс" Дона Лам от компанията.

Да, сега сушата е пълна, в буквалния смисъл.

Снимка: Getty Images

Производителят ползва за срирачата си сорт червено халапеньо от различни ферми в Калифорния, Ню Мексико и Мексико. Обичайното производство на фирмата, основана от китайския емигрант Дейвид Тран Фон през 80-те години на миналия век, е 20 милиона бутилки срирача годишно.

Това изисква 45 000 тона люти чушки, а сезонът на сорта халапеньо, нужен за целта, е само 4 месеца годишно през пролетта и есента.

И трите места, където се произвеждат чилитата за соса на този производител, страдат от едно от най-тежките засушавания от години.

Сушата засяга половин Мексико, като на места дори се стигна до режим на водата и достъпът до нея е само по 6 часа на ден.

В западната част на САЩ също има исторически високи температури и засушаване, което вече засегна сериозно земеделието в Калифорния. В целия щат се наблюдава "тежка суша", а на места тя е екстремна, съобщават от службата за наблюдение на безводието.

А сушата е един от ефектите от промяната в климата, макар че никой не може да твърди със сигурност, че те са единствената причина за липсата на лютия сос.

Новината, естествено, доведе до презапасяване на места в САЩ, където срирача е изключително популярен и масово се предлага като добавка в закусвалните и ресторантите, подобно на оцета и олиото тук. Срирачата постепенно изчезва и от магазините, защото доста хора се презапасяват при подобна новина. И полека-лека се получава ефектът на тоалетната хартия.

А това все пак това е просто вид лют сос.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.

   

Най-четените