Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нито една кола не е опитвала това: Двойката, която поема от Северния до Южния полюс с електромобил

Те ще минат 27 000 км през лед, сняг, пустиня и дъжд Снимка: iStock
Те ще минат 27 000 км през лед, сняг, пустиня и дъжд

Когато става дума за електрически автомобили, у нас най-честият въпрос е как да стигнем от София до морето с оптимално удобно зареждане по пътя.

Една двойка от Шотландия обаче ще трябва да намери отговор на малко по-сложна задача - как да зарежда електрически SUV от Северния до Южния полюс, по път от общо 27000 км и в райони, където температурата може да пада под минус 30 градуса.

Проектът е на Крис и Джули Рамзи от Абърдийн, Шотландия, които смятат да са първите, осъществили подобно пътешествие - да шофират от Арктика до Антарктика, и то с електрически автомобил - Nissan Ariya e-4ORCE.

Доста повече от епичното приключение на Юън Макгрегър и Чарли Бурман в Long Way Up, където двамата караха електрически "Харли" от най-южния град в Аржентина Ушуая до Лос Анджелис.

Проектът на Рамзи се нарича "От полюс до полюс". Двамата тръгват от арктическата част на Канада и ще се насочат на юг към САЩ. Ще прекосят общо 14 държави, докато стигнат Аржентина, а оттам ще продължат през Антарктида до Южния полюс. Ще пътуват при температури от плюс 30 до минус 30 през едни от най-предизвикателните и тежки терени на планетата.

Целта на експедицията им е да насочи вниманието към изменението на климата и да покаже, че пътуването във всякакви условия е възможно и без въглероден отпечатък, дори и на места с екстремно време.

"Нищо подобно не е правено досега, но целта ни е да развенчаем обичайните митове за електрическите коли - за обхвата им и докъде може да се стигне с тях", казва Джули Рамзи.

"Нито една кола в историята не е опитвала това, да не говорим за електрическа", допълва Крис.

SUV автомобилът, с който ще се движат, ще се захранва в голяма част от маршрута със слънчева и дори вятърна енергия. Той модифициран за предизвикателството да може да мине през всякакви екстремни терени - от ледени полета и дълбок сняг през стръмни планински пътища до пясъчни дюни.

"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Машината е пригодена с помощта на компания, специализирана в проекти за превозни средства за полярни експедиции - Arctic Trucks, които са си партнирали с Nissan.

Въпреки това, уверяват Рамзи, модификациите са минимални, като батерията и задвижването на колата не са пипани. Променено е очакването, сменени са и гумите с по-широки - еднометрови, за да могат да се справят с терена.

"Целта ни е да ползваме стандартен електрически автомобил и да го променим минимално, за да покажем истинските му възможности в ежедневието, независимо къде го карате", обяснява Крис Рамзи.

Е, предвид колко време ще прекарват в колата, има и още едно изключение от стандартните модели - в нея има и машина за кафе, както и площадка за дрон на покрива - за снимки на местата, откъдето ще минават.

Двамата се подготвят за изпитанието от 4 години и имат опит с дълги преходи с електрически коли. През 2017 г. те са минали 16 000 км от Великобритания до Сибир.

Експедицията от единия до другия полюс обаче ще е нещо още по-трудно. Обикновено за най-предизвикателни се смятат районите около полюсите с екстремно ниски температури и преминаването по леда в Арктика, но не бива да се забравят терените около Екватора - с поройни дъждове, дълбока кал и високи температури и влажност, както и пътят през Андите и ветровете там.

Как е решен въпросът с най-важното - с какво ще се задвижва колата, особено в полярните региони, където няма източници на електричество?

"Имаме вятърна турбина и двоен соларен панел на устройство, което ще се закачи за колата и ще генерира енергия за захранването на колата", обяснява Джули пред Би Би Си.

Панелът ще им позволява да събират енергия и да зареждат колата, когато спират за почивка.

Проектът ще отнеме 10 месеца. Причината обаче не са ограниченията, свързани с колата и зареждането ѝ, а точно оптималният достъп до енергия и съобразяване със сезоните и наличието на слънчева светлина в районите при двата полюса.

Те тръгват през март от Арктика, когато там вече има светлина, а по пътя надолу ще е лято, за да стигнат през декември в Антарктика и нейното лято с 24-часово слънце за захранване на колата.

За себе си пък от дома ще се заредят с характерните за Абърдийн масленки - тестени изделия със свинска мас, масло и захар, които могат да се съхраняват за дълго и осигуряват доста енергия на студени места.

"Ще бъде предизвикателно и изобщо няма да е лесно, но има ли приключение без трудности?", казва Джули, която е уверена, че двамата с Крис ще успеят в първото по рода си автомобилно пътешествие.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

 

Най-четените