Светли северни дни се редуват с тъмни индустриални нощи, неспирното движение на коли и актьори контрастира със статичността на ужасяващи престъпления; психологическите диалози биват прекъснати от неочакваното поведение на уж случайни персонажи, които умело танцуват по ръба на доброто и злото, за да създадат объркваща смесица от цивилизационен ред и митичен хаос.
И всичко това е гарнирано, подобно на морско блюдо от Балтийско или Северно море - с изтънчено поднесена патология.
Такъв се очертава трети сезон на шведско-датският сериал "Мостът" (Broen).
Нищо няма да бъде спестено на полегналия в удобния си диван зрител: нито внезапно бликналата кръв -вследствие на неочакван взрив, нито сложността на човешките отношения, в които емоцията и разумът постоянно воюват; нито конфузната жестокост на днешното време, в което либерализмът и традиционализмът разнасят по света своята пропаганда по еднакво неприятен начин.
Нищо няма да бъде спестено, но всичко ще бъде поднесено в обмислени до гениалност естетични дози.
Всеки, който е гледал първите два сезона, осъзнава какво събитие е премиерата на Broen 3, която беше миналата неделя по скандинавските телевизии.
Каналите DR1, SVT, NRK, Yle Uutiset не са твърде милостиви към очаквалите почти две години завръщането на сериала зрители: на гладните за зрелищната продукция им се отпуска "по лъжичка на час" храна за сетивата - или по-скоро по един едночасов епизод седмично - всяка неделна вечер.
Но нищо: търпението очевидно си заслужвава. За втори пореден път.
След студения като нож в снега първи сезон, излъчен още през 2011-та, никой зрител не вярваше, че сериалът със запомнящата се мелодия (песента Hollow Talk от Choir of Young Believers се превърна много бързо в хит) и с въздушни кадри на безумно красивия мост в началото на всеки епизод, ще може да бъде продължен - то по все така силен начин.
Е, вторият сезон опроверга скептиците, макар и да се появи цели тринадесет месеца по-късно.
Той беше излъчен за първи път през септември 2013 година, а зрителската аудитория в скандинавските страни надхвърли милион и двеста хиляди души.
Сценарият беше хитроумно обновен, така че историята за шведския детектив Сага Норен (изиграна от София Хелин) и нейният датски колега инспектор Мартин Роде (Ким Бодниа) отново можеше да лумне с нова сила и напълно свободно - като огън, който има достатъчно въздух, за да се разгори и за да загасне внезапно в последния епизод, оставяйки зрителското очакване да тлее.
А докато след първи сезон зрителите по света очакваха с нетърпение да видят дали любимата героиня Сага ще продължи да носи същото маслиновозелено палто и във втори сезон, Холивуд набързо надуши уникалната способност на скандинавците да създават сценарии и мигновено се спазари с продуцентите за разрешението да "поамериканчи" сюжета.
След успеха на шведския филм "Момичето с драконовата татуировка" по трилогията "Милениум" на Стиг Ларшон, в САЩ вече имаха опит с американски версии на скандинавски шедьоври.
Те успяха да вкарат актьора Даниел Крейг в ролята на журналиста Микаел Бломквист (Mikael Blomkvist ) във филмовата версия на "Миленуим" - с което, разбира се, напълно развалиха автентичността на историята.
Така и по българските телевизионни канали, вместо историята за моста между Малмю и Копенхаген, драгият телевизионен зрител имаше честа да изживее пред екрана далеч по-баналната американска версия за мост между САЩ и Мексико - между Ел Пасо и Хуарес - и да види изтъркания до баналност сюжет за американското ченге и мексиканския колега. За рекордните шест месеца, американците успяха да пуснат първи сезон и много набързо заснеха и втори.
Засега нищо не говори, че ще има трети американски сезон на "Мостът"...
И дано да няма, защото на кого му е нужно да гледа копието, след като може да се докосне до оригинала?
След излъчването на двата първи сезона, Broen беше закупен от много телевизии, а вирусното му разпространение не пропусна и България - основно чрез торентите.
Аудиторията буквално полудя до степен, че не остана някой, който да е гледал сериала и да не го е харесал. И ако дотогава някои зрители възхваляваха шведския трилър "Убийството" (The Killing) - който беше излъчван и в българския телевизионен ефир - много скоро стана ясно, че криминалният предшественик на "Мостът" буквално е издухан от състезанието.
Taка се стигна до този месец, в който вече живеем с трети сезон и Сага пак е тук - и да, отново е със същите дрехи.
Но кой може да съди леко изперкалата, но гениална детективка, че не сваля масленозеленото палто и кожения панталон? Това е все едно да се дразниш на Батман, че постоянно ходи с черния си костюм с ушичките. "Мостът" (не американският, разбира се) е много над подобни детайли. Вместо в псевдо фешън-културата, той надниква в общата социална картина на Европа с поразяваща адекватност.
Героинята Сага Норен (в средста) с две дубльорки за по-екстремните сцени
За три сезона и автомобилът на Сага Норен е същият, както в предишните епизоди - култовото винтидж Porsche 911 S, произведено през 1977-ма година, което също е в маслиново-зелено и има 165 к.с. под капака.
Колата все така пресича моста между Малмьо и Копенхаген, все едно жената, която се вози в него не е вече световноизвестна...
И докато феновете в интернет спорят за точната модификация на автомобила - дали е модел 911 S или само 911 (защото S-ките не били произвеждани в Европа след 1975-та), то убийството на една дама, станала известна в Дания с прекалено либералните си възгледи повлича както лавина всичко след себе си.
Докъде ще стигне мрачният хорър в Швеция - най-щастливата и либерална страна на света? Няма как да разберем преди идната неделя. А дотогава продуцентите ни оставят с признанията на актрисата София Хелин, която казва за своя образ:
"Уморително е да играя Сага. Тя мисли много по-бързо от мен".
Could you imagine being deprived of your social skills, thinking mechanically and analytically almost entirely and never...
Posted by Bron - Broen - The Bridge on 5 октомври 2015 г.