10 момента от историята на стрийт арта

„Стената е много голямо оръжие. Тя едно от най-гадните неща, с които можеш да удариш някого" . Казал го е един от най-великите съвременни артисти на уличното изкуство Банкси.

Цитирам го, защото не мога да намеря по-точно определение за силата на този вид артистична провокация, наречена street art.

Изкуството на улицата, тaм, където всяка стена може да бъде платно, всяка сграда - галерия, а публиката е свободна да го преживява както си иска, бързо набира скорост и вече отдавна не може да бъде определено като вид вандализъм. Особено, когато бранд като Perrier застане зад него и предостави станалата класика визия на логото, бутилката и кенчето си на неговите артистични интерпретации.

Точно това се случи и през 2014 година, когато за новото издание на своя "PERRIER inspired by Street Art ®" Limited Edition брандът покани трима световноизвестни и много различни като подход и творчество стрийт артисти да пресъздадат основните символи на звездния му продукт -  JonOne, американец по рождение, който от края на осемдесетте години на миналия век живее в Париж, японската стрийт арт звезда Sasu и бразилския хуманист Kobra.

Резултатът от работата им са девет уникални дизайна на иконичната стъклена бутилка на марката, пластмасовите PET бутилчици и по-новия Perrier Slim Can, които вече имат сериозна колекционерска стойност.

Три различни стила, идващи от три континента и три силни, творчески персоналности. Заедно артистичното трио успя да изрази чрез своето изкуство различните страни на уникалната марка освежителна напитка. JonOne усети неговата възторженост, свободен дух и динамика. С типичната за Изтока деликатност Sasu пресъздаде елегантността и чувствеността й. А ексцентричността, любовта към живота и наслаждаването от всяко приключение в него беше превъплътена във визиите, разработени от Kobra.

Проектът " Perrier inspired by Street Art ®" Limited Edition се оказа толкова успешен, че визиите на тримата артисти заживяха свой собствен живот и можеха да се видят точно пресъздадени, мултиплицирани или творчески пресътворени на най-различни места по света, от начинаещи или утвърдени стрийт арт художници. По този начин уникалността на марката се припокри с тази на толкова модерното улично изкуство и логото й дори започна да се възприема не само като символ на натуралната, леко газираната напитка, но и като емблема на стрийт арта по принцип.

Всъщност в подобно естествено припокриване няма нищо странно - какъвто продуктът, такава и комуникацията му.

Разбира се, да надраскаш инициалите си на някоя фасада и да ги наречеш таг, съвсем не те прави стрийт арт творец. И набързо нарисуваният с цветен спрей мъжки атрибут на нечия ограда може по-скоро да те вкара в местното полицейско управление, отколкото в алеята на славата. Като всяко изкуство, стрийт арта си има своя история, артисти и правила.

Това с правилата обаче е доста условно, тъй като самият смисъл на този вид артистични акции е да избягат от академичната структура, да отрекат галерийните рамки и изисквания и да провокират зрителя, без да го обвързват с никакви очаквания. Своеобразна форма на протест, споделяне, провокация или преобразуване на средата в името на готиното чувство, че го можеш. Концепция, която изцяло излиза извън претенциите на галерийното изкуство и може да бъде разбрана и оценена единствено от широкоскроени умове.

Стрийт артът няма претенции за себе си. Той не желае да се самоопределя, да се преоблича в художествени думи и да бъде вкарван в конвенционални обяснения.

Въпреки това обаче, иска или не, той Е част от съвременното изкуство и като такова има своите белези, по които да бъде разпознаван. Както, разбира се, и достатъчно солидна и интересна история, която помага да бъде разбран. Съвместно с Perrier- брандът, който има най-сериозни традиции в подкрепата на този тип младо и динамично изкуство -  избрахме някои от най-интересните факти в стрийт арта, които, вярваме, ще ви помогнат да го опознаете и почувствате наистина близко.

1. Слоганите от обществени протести, както политическите и социални коментари, изписани на публични места, са първата проява на уличното изкуствa.

2. Най-популярната фраза, свързана с ранната проява на стийт арта - графитите, е Kilroy was here. (Килрой беше тук). Оригинално това е американска фраза, популярна особено много по времето на Втората Световна война, когато е изписвана често в комбинация с рисунка на плешива мъжка глава с дълъг нос, надвиснал над стенат. Във Великобритания същият графит е известен като Мистър Чад или просто Чад, а еквивалентът на фразата в Австралия е Foo was here (Фу беше тук). Характерът има още много различни имена - Смоу, Клем, Флайуийл, Оувърбай, Сапо, The Jeep и др. Автор на оригинала е Чарлс Панати.


3. Първоначално графити артистите използват аерозолни бои за изкуството си. Стрийт артът (който се разграничава от обикновените графити) използва и други техники като мозайка, стикери, стенопис, шаблони, Lock On скулптури (когато за съществуваща скулптура се „заключва" нов елемент, най-често с верига за колело или катинар), инсталации,  брашнено лепило (на принципа на папие маше) за залепване на постери, т.нар. yarn bombing (обличане в прежда или плат на определени обекти).

4. Най-известното улично „платно", използвана от стрийт артистите за рисунките им, е северозападната стена на Хюстън стрийт и Боуъри в Ню Йорк. Тя е любимо място за подобни провокации от 1970 година насам, като днес там може да се рисува само по покана или срещу комисионна, тъй като за нея се грижи частна компания.

5. Лондон се счита за един от най-често и най-красиво рисувани стрийт арт градове в света. Някои от най-добрите творби на този вид изкуство обаче могат да се видят в Бристол -   една от най-известните постоянни сцени за улично изкуство, популярна най-вече, заради творбите на Банкси.



6. Сред най-известните графити сцени са още градове като Варшава, Атина, Тарту (Естония) Барселона, Валенсия, Сарагоса, Амстердам, Берген (Норвегия) и, разбира се, Париж.

7. Днес стрийт артът не само се приема за изкуство, но и все по-често неговите артисти участват в преобразуването на градската среда. След почти пълното си заличаване от наводненията преди няколко години, днес Детройт отделя нови градски пространста за стрийт артисти, които да дадат нова енергия на града и да променят облика му.

8. Сред големите звезди на стрийт арта са Банкси (още никой не е виждал лицето му), Кийт Харинг, Шепард Фейри, Баския, Os Gemeos, Blek le Rat, Swoon, Барбара Крюгер, Faile and Bast ,  Blu , Miss Van, D*face, Invader,  Jaz, Gaia, Stinkfish, Mr. Brainwash и много други.

9. Най-известните български стрийт арт творци са Destructive Creation, които няколко пъти "боядисваха" една от композициите на паметника на Съветската армия в София, с отчетливо политическо послание. Последната им акция е поставянето на розова инвалидна количка на един от празните постаменти за спортисти пред Националния стадион „Васил Левски".  Все по-популярни стават и работите на Nasimo, Тони Кондев, Виктория Георгиева и други.


Destructive Creation

10. Една от най-сериозно ангажираните с проявите на  стийт арта марка си остава Perrier. След като през 2014 година брандът „предоставя" на креативността на JonOne, Sasu и Kobra иконичната си бутилка в стъклен и полиетиленов вариант и слим кена си за интерпретации, сътрудничеството с уличното изкуство продължава. През 2015-та френският  стрийт артист l'Atlas пък прави свои лимитирани издания на разпознаваемите бутилки и кенове на марката, с което дава нов, различен смисъл на уличното изкуство, брандинга и маркетинга.

Новините

Най-четените