Луната ще бъде герой на свое собствено риалити шоу.
Това става възможно, след като Discovery Channel обединява сили с Google Lunar XPRIZE - световната надпревара за създаване на частно финансиран луноход, който да се разходи по лунната повърхност и да изпрати материали и данни обратно към Земята.
Телевизионният канал ще направи минисериал, фокусиран върху конкурса и проследяващ работата на състезаващите се тимове.
Очаква се шоуто да дебютира минимум през 2016 г. - 47 години, след като милиони телевизионни зрители станаха свидетели на първото стъпване на човешки крак на Луната.
С общо 30 милиона долара Google Lunar XPRIZE подпомага компаниите, които разработват свои проекти за надпреварата. А Discovery ще документира цялата история на състезанието, което цели да придвижи космическите изследвания с още една стъпка напред. Риалити шоуто ще покаже в детайли работата на различните отбори в надпреварата, която трае близо 10 години, а зрителите ще се запознаят с огромните предизвикателства пред тях.
Според правилата пред изпратения луноход има три условия: да кацне на Луната, да се придвижи на разстояние 500 метра и да изпрати обратно определени материали и данни.
Отбори от най-различни университети, академични институции и частни компании се включиха със своите идеи, а до днес в надпреварата са останали 16 тима.
Засега основни фаворити са американският отбор Astrobotic и японският екип Hakuto, които през декември 2014 година взеха междинната награда Google Lunar ХPRIZE. Hakuto получи първата награда в категория "Мобилност", а Astrobotic - първата награда от 1 милион долара в категорията "Най-добра система за кацане" и допълнително още 750 000 за категориите "Мобилност" и "Предаване на изображението".
„Подходът ни е да разделим разноските с някои от отборите и след това да разделим и наградата. По този начин, когато кацнем на Луната, ще можем да пуснем на повърхността няколко лунохода, които ще се движат заедно и ще се опитат да изминат 500-те метра възможно най-бързо", обяснява президентът на Astrobotic Джон Торнтън.
„Буквално ще прилича на състезание на Формула 1 по лунната повърхност, което светът ще може да наблюдава на живо.
Искаме да направим Луната - и я виждаме така - осмия континент на Земята. Ще се превърне в място за икономическо развитие и излизане на човечеството навън".
В същото време токийският отбор Hakuto също се надява, че неговият внимателно проектиран луноход ще спечели наградата. Техният робот тежи само 4 килограма, има 360-градусова камера и колела, отпечатани на 3D принтер.
Екипът тества лунохода както вътре, така и навън, за да гарантира неговата мобилност и обхват. Ръководителят на Hakuto Такеши Хакамада обяснява, че подобни компактни машини предлагат множество нови възможности за космически изследвания.
Science Channel и Discovery Channel обявиха, че ще проследят Google Lunar XPRIZE през всичките й фази, от тестването на първоначалните кандидати до реалното кацане на проекта-победител на Луната - разбира се, ако някои от отборите наистина успее да постигне заветната цел.