От лятна работа до лятна работа може да има безкрайно голяма разлика.
Когато си ученик и искаш да изкараш малко пари през ваканцията, налице са различни възможности, но ако вземеш правилното решение, то може да се окаже трамплин към нещо по-голямо - нов път в живота.
Пример са Кристина Димитрова и Тодор Рашков.
Това, което за тях започва преди години като лятна работа в практикантската програма за ученици и студенти на Технополис и Практикер "Моето начало", днес се е превърнало в основите на стабилна кариера.
Чрез практиканската програма водещата верига хипермаркети за дома, офиса и свободното време и веригата, специализирана в решения за дома и градината, предлагат възможност на навършили пълнолетие ученици и студенти да направят първите си стъпки в сферата на търговията.
За три месеца през лятото практикантите работят на трудов договор под ръководството на ментор - управител на отдел в магазина или служител с опит, който да ги напътства.
Паралелно с това преминават през редица обучения - както специфични за магазина, така и по-общи за стратегия на продажбите. Не без значение е, че през трите месеца практикантите се ползват с почти всички привилегии на редовите служители - преференциални цени за спортни карти, както и при покупка на продукти от Технополис и Практикер, допълнително здравно осигуряване и други.
"В началото стоиш плътно до ментора си - запознава те с продуктите, виждаш как той общува с клиентите, запознава те със специфичните програми, с които се работи в компанията. През тези три месеца преминаваш и през различни обучения свързани с търговски умения и правилно общуване с клиентите. ", обяснява Кристина.
Впоследствие практикантите биват пускани да работят и сами с клиенти. Кристина признава, че в началото е била по-притеснителна и за нея това е било предизвикателство, което обаче преодолява благодарение на хората, с които работи.
Отново с помощта на колегите си в Технополис и Тодор стига до златния за неговата професия извод: "Няма лош клиент, има неразбран клиент".
Работата на смени в магазините е предложила и на двамата възможност да ходят на лекции като студенти и да комбинират професионалното си развитие с ученето. Но не само това е факторът година след края на практиканските си програми да изберат да се върнат на работа като редови служители на Практикер и Технополис.
Днес двамата, някогашни практиканти, се развиват в централния офис. Кристина е специалист "Продуктова категория" в отдел "Строителство и санитария" в Практикер, докато Тодор е част от Търговския отдел на Технополис, където се занимава с един от най-сложните и динамични сегменти - мобилни телефони и комуникации.
Достигат до този момент от кариерното си развитие, след като преди това са взели решението да се върнат в компаниите като продавач-консултанти. Но какво ги е тласнало към това решение?
Тодор е бил привлечен изключително силно от самата работна среда и колектива.
"В магазина ми показаха какво е наистина да си харесваш работата. Може да звучи странно, но е точно така - отиваш на работа с нагласата, че ще е един много хубав ден, работите заедно с колегите, шегувате се, справяте се с новите предизвикателства и всичко това се случва с усмивка", разказва той.
След като се връща да работи в Технополис, колегите му са тези, които му помагат да подобри работата си - със съвети, с личен пример и с положително отношение.
За Кристина водещи причини да направи този избор са сигурността и възможностите, които компанията предлага.
"Още от ранна възраст винаги съм искала да бъда самостоятелна. Това ме провокира да потърся работа отново в същия магазин, в който карах и практикантската програма. Екипът там беше прекрасен - дори само за три месеца успяха да ми станат приятели", споделя тя за времето в Практикер.
Знае и че компанията предлага възможности за развитие и че ако имаш желание и умения, със сигурност ще бъдеш забелязан.
Тази възможност за развитие е ключова в културата на Технополис и Практикер.
Голяма част от служителите, работещи на различни позиции в централния офис на двете вериги, са започнали своята кариера от магазинната мрежа. По този начин и Тодор получава своя шанс, след като мениджърът му забелязва неговия потенциал.
"На няколко пъти ме питаха дали искам да бъда преместен в централния офис. Всеки път казвах, че предпочитам да изкарам още малко в магазина, защото работата там наистина много ми харесваше и колегите ми допадаха", спомня си той.
Един ден отива на работа, а мениджърът просто му каза, че има насрочено интервю, а впоследствие бива одобрен. Оказва се, че новата позиция в централния офис му харесва също толкова, тъй като всеки ден го предизвиква с изключително динамична среда на работа. Днес Тодор следи постоянно променящия се пазар на мобилните телефони и знае какво се търси, какво се харесва и въобще кои мобилни устройства биха били подходящи за различните типове клиенти.
"Макар и работата в отдела да е отговорна и изискваща, определено не мога да я определя като скучна, напротив всеки ден откривам нови и интересни предизвикателства.", казва още някогашният практикант.
Кристина поема по подобен път в Практикер - мениджърът ѝ забелязва способностите ѝ и я пита дали има интерес да се развива в централния офис. Още в същия ден след интервюто си разбира, че са я харесали.
"Издигането е важно за всеки един човек, независимо в коя компания работи. Но най-важното е да се издигнеш с натрупани знания и умения, което тук се случва. Стига да имаш желание и да покажеш, че можеш, винаги биваш забелязан", на мнение е тя.
Сегашната ѝ работа като специалист "Продуктова категория" в отдел "Строителство и санитария" на Практикер е доста по-отговорна, но също така и много по-интересна, тъй като ѝ позволява да развива уменията си.
"И двете позиции са търговски ориентирани и в двете се занимаваш с нуждите на клиента. В офиса обаче това става непряко. За да избереш някаква нова стока, която да влезе в магазините, трябва да знаеш от какво имат нужда клиентите. Също така обаче трябва да имаш и търговските умения да комуникираш с доставчиците, за да можеш да предложиш най-доброто", обяснява Кристина.
Историите на Тодор и Кристина са пример за подхода на Практикер и Технополис - да дават на служителите, които имат желание, възможността да се развиват и да се предизвикват професионално.
По този начин двете вериги сами изграждат лоялни кадри - чрез предлагането на правилните условия, обучения и среда на работа, получават доволни служители, които остават в компанията с години.
В Практикер над 300 служители, от общо над 1700, работят в компанията повече от 10 години. В Технополис от около 1900 служители, стаж над 10 години имат над 750 души. Това изглежда е пътят и пред Тодор и Кристина - от практикантската програма към стабилната и успешна кариера на място, където ги ценят заради уменията им.
Така че ако ги попитате, за тях двамата със сигурност има значение каква лятна работа ще избереш, докато си тийнейджър.
Може и вие да последвате техния пример като кандидатствате до 16 юни за практиканстката програма "Моето начало" на Технополис и Практикер.