Затворете си устата

Webcafe.bg публикува мнението на французина Стефан Моасе, бивш журналист, който от няколко години живее в България


Някои общественици и „журналисти" в България решиха да изкажат своето „компетентно" (по техните разбирания) мнение относно варварската атака срещу редакцията на Charlie Hebdo.

Ще кажа само едно нещо на тези хора, които се отъркват във всяка идея и я принизяват до собственото си ниво, хората, които знаят цената на всичко, но не познават нито една ценност - по-добре си подредете собствената къща, преди да коментирате теми, които не разбирате.

Нищо не разбирате.

Кабю, Волински, Шарб, Тиню, Оноре, Бернар Марис - да не говорим за останалите - не бяха просто карикатуристи, които се подиграваха с религията. Те бяха журналисти, за които всяка тема беше извор на вдъхновение. Те бяха символ на младостта ми, защото изостриха чувствителността ми към внимателното наблюдение, усета ми към противоречията, начина, по който възприемам света.

Уважавах ги, макар че не винаги бях съгласен с тяхната гледна точка и мнение.

Да, те бяха пристрастни, бяха агенти-провокатори, които търсеха истината, натискаха по болните места, посочваха с пръст лъжците (знам, че на някои от онези български журналисти, които споменах в началото, им става неудобно, когато четат подобни думи).

Те се бореха срещу всеки вид потисничество - и ако то е било под формата на религия, се подиграваха и с нея. Но това не беше единствената им тема. Те се бореха и срещу крайната десница, срещу политиците, реакционерите, глупостта като цяло.

Преди всичко, бяха хора. И промениха по свой собствен начин - с рисунки и думи - лицето на Франция.

Затова, моля т.нар. журналисти и общественици от България, които парадират със своя гняв, огорчение и глупост - просто млъкнете.

И се опитайте да разберете какво означава да си журналист, преди да давате компетентното си мнение. Разберете какво означава да се бориш за свободата на словото. Научете какво означава да слушаш и да разбираш света, а не само да коментираш фактите от хола и да правиш революция с чаша ракия в едната ръка и с дистанционното - в другата.

Чух и прочетох, че Франция си „заслужавала" атентата, защото била прекалено толерантна! Защото Франция била прекалено социална и помагала на всички. Какъв абсурд. Как е възможно човек със здрав разум да каже или да напише подобна мисъл?

Искам да кажа на тези хора, че грешат: Не е вярно, че Франция е прекалено либерална, България е недостатъчно толерантна. Не е вярно, че Франция е твърде социална - България е тази, която трябва да стане по-социална.

Никой не заслужава да умре, защото си е направил шега с институция, без значение коя: политиката или религията, армията или полицията...

Т.нар. журналисти никога няма да го разберат, защото са „мишки". Защото се страхуват от собствената си сянка, а историята на България от последното десетилетие говори сама за себе си.

Какво ми дава право да пиша всичко това? Свободата на словото и времето, прекарано в наблюдение на българския дух. Живея тук от близо 4 години - през това време вие, хора, не знаехте какво е Charlie Hebdo, не познавахте Франция, не сте излизали извън града и страната си, не знаете какво означава да притежаваш свободата да изразиш истинско мнение (мисловен процес), никога не сте се борили за него.

Вместо това клатите глава и вдигате революции от дивана във Facebook.

Тук е модерно да си срещу всичко. Защото е готино.

Тук е модерно да мислиш „на въпреки" заради принципа и напук на всичко. Да си расист, да говориш абсурдни неща, да вярваш на всяка теория на конспирацията, която те убеждава, че „някой" се опитва да умори България от глад или да открадне рецептата за Ракията; че Пеевски е стъпил на Луната преди американците или че скандалът с КТБ е замислен, за да върне Бойко Борисов на власт; че американците са откраднали чалгата, за да създадат рокендрола, или че 11 септември не се е случил... да пуснеш във Facebook статия със заглавие „10 велики неща, които не знаеш за Адолф Хитлер" и сам да си я харесаш. Ето как се прави журналистиката тук.

Просто излезте от България, от ограниченото си провинциално мислене и научете занаята си в истинска демокрация. Просто се опитайте да уважавате труда на истинските борци за свобода. Хората, които не се страхуват да загинат прави, вместо да прекарат живота си на колене.

Или най-малкото, проявете благоприличие и се съобразявайте със скръбта на френския народ, на близките и на приятелите им.

Вчера част от младостта ми беше разбита, съобразявайте се поне с това.

Слава на който и да е (да, аз не вярвам в Бог), че не всеки журналисти разсъждава като вас, но за съжаление не чуваме техните гласове, защото имат благоприличието и смирението да вярват, че тяхното мнение не е толкова важно.

И не си губете времето да ми пишете „Като не ти харесва, махай се оттук".

Първо - няма да ги прочета, и второ - точно това смятам да направя. Напускам вашата посредственост (за да не кажа по-тежка дума) без никакви угризения.

Текстът е писан специално за Webcafe.bg

#153 Kozlova 10.01.2015 в 17:28:44

Да, Конспиратор, Има разлика, дали някой ми се подиграва (лично на мен, на религията ми, на образованието ми на езика ми и пр.) и дали вади оръжие да ме застреля заради това. Едното мога да го игнорирам, другото ми отнема живота - има голяма разлика. И още - защо толкова много мюсюлмани се стремят към този унижаващ ги свят? Ако не са разбрали, че този свят се е развил, защото свободата и човешкият живот са станали ценности, тогава никой не може да им помогне.

#154 Шебек Хасан 10.01.2015 в 17:30:48

По повод на нашите журналя съм абсолютно съгласен, че са мишки и гъзомийници на властта, които не са направили нито едно журналистическо разследване на някоя крупна далавера. А такива машинации, с участие на политици, у нас дал Господ. И за тях знаят всички, само съд, прокуратура, служби за сигурност, полиция и преса не са чули и рабрали нищо. Примерно за милиарда на Борисов, за който говори цяла България не се намери един свестен журналист да попита или да провери. Иначе сега "всички сме Шарли" и не знам си какви мазнотии и лиготии. Съпричастни сме със свободата на словото, ама ние сме на автоцензура и си траем за важните и сериозни неща. Дето писаха в една статия на нашите журналя им е достатъчно в редакцията да влезе Пеевски, за да се наакат. Пълна пародия. Иначе франсето е казало и доста неверни и неточни неща и то така с доста злобичка, която не му прави чест. Ама карай да върви. То и без това правим грешката да се интересуваме прекалено много от това какво мислели разни чужденци за нас. Не е толкова важно. Важно е какво ние самите мислим за себе си.

#155 Мъц 10.01.2015 в 17:31:31

А защо никой не споменава уволнението на карикатурист от същото това издание заради антисемитските карикатури които е рисувал? Не че нещо, ама се наслушах на посегателство срещу свободата на словото и атака срещу хумора и сатирата и в същото време монетата има и друга страна. Защо никой не говори за това?

#157 Rowan 10.01.2015 в 18:19:46

Офф, простотията ми край няма, ама в тон с последните коментари и добрата френска практика: Щом резнат нечие главе и всички сочат с пръст мюсле. Но май отново не мюсле, решава кой да е теле, а вездесъщото Моше. И питам аз във туй Кайве, дали да резнем ний мюсле или не е бил прав Хитле като варил сапун „Моше“. Че май под нашето небе зад всякое тероризе стои поне едно Моше…

#159 Kozlova 10.01.2015 в 18:22:54

Значи, ако някой си е мислил, че в европейските (включително и френските) вестници не е имало такива коментари, жестоко се лъже. Хеле пък от читателите на онлайн вестниците. Просто хората не ги правят централна тема "в телевизора", а се занимават със съществените неща. Сега като вляза във ФБ имам чувството, че определени общественици и "журналисти" още малко ще обвинят българите за този терористичен акт. Алооо, не се самоизяждайте, а се концентрирайте. Ако някой иска да спори с малоумен журналист, който е "оправдал" този акт, да отиде на стената му във ФБ или да коментира под публикуваната статия. Да напише протестно писмо да работодателя му за неморално поведение и пр. Стига пъхалЕ българина във всяка уста, че няма толкова българи за всички отворени усти.

#160 Алилуйщина 10.01.2015 в 18:42:06

Специално за човеци със забележителната мисъл- „жертви на ислямския тероризъм“ 1.През 70-те Франция си купи имунитет за гражданската авиация, като осигури неофициален „финансов принос” за палестинските терористични групи, които се занимаваха с новия /тогава/ терор – отвличане на пътнически самолети. 2. През 1986г. Франция си купи имунитет против иранския тероризъм, който уби десетки французи в Париж и други френски градове /става дума главно за атентатите в парижкото метро/, като размрази повече от милион долара ирански авоари. 3. През 90-те Франция разреши /неофициално/ на алжирски терористични групи да събират пари и да набират доброволци на френска територия. 4. През годините, френските правителства влязоха в преговори и платиха огромни суми за освобождаването на около 100 френски заложници в Близкия изток и Северна Африка, въпреки официалните твърдения, че с терористи не се преговаря. 5. През годините Франция усилено и гордо поддържаше представата, че французите са най-добрите приятели на арабите и мюсюлманите. Ето защо Франция беше първата западна сила, която наложи забрана за износ на оръжия за Израел и първата западна страна, която позволи на ООП на Арафат да отвори „посолство” в Париж. 6. В 1996 Франция отказа да постави в списъка с терористични организации Хамас и Хизбула и така попречи на споразумение на Г-7 да приеме 45 мерки за борба със световния терор. 7. През есента на 2005 г. във Франция избухнаха масови, разрушителни ислямски бунтове. Запалени бяха десетки хиляди коли и сгради. Щетите бяха за милиони, но властите не взеха почти никакви мерки против извършителите. Вместо това отговориха с повече социална справедливост, толерантност и мултикултурие. Единствен Никола Саркози, тогава вътрешен министър се осмели да нарече извършителите с правилната дума – измет, за което беше ожесточено нападнат и трябваше да се извинява. 8. През декември 2014 Франция гласува в ООН за арабската резолюция в подкрепа на създаване на палестинска държава, без да има мирен договор с Израел. 9. И най-важното – в 2003 огромното мнозинство от французите, начело с правителството им подкрепиха Садам Хюсеин против Америка. Дори външният министър Доминик де Вилпен отиде на специално посещение в Африка, за създаде съюз на африкански държави против Америка! Питам се това дали е поведение на съюзник и дали тези действия на Париж са се харесали на глобалния ислямски терор, тогава в 2003? През 1904 г. Т. Рузвелт допълва доктрината „Монро“ със следния текст: „Всяка страна, чийто народ се държи добре, може да разчита на искреното ни приятелство. Ако една нация покаже, че знае как да действа с разумна ефикасност и честност в социалните и политически дела, ако поддържа реда и изпълнява задълженията си, не трябва да се страхува от намесата на САЩ. Хроничното вероломство или безсилие било в Америка или другаде, изисква интервенцията на някоя цивилизована нация, а в западното полукълбо придържането на САЩ към доктрината „Монро“ може да ни задължи, макар и със задръжки да действаме като международен жандарм“. В херметично затворените системи, шпионажът и тероризмът са структурирани почти по еднакъв начин.Шпионажът и тероризмът са идентични по отношение на йерархията си и секретността на мрежите си… Всички знаят играта. Ключът е, че спецслужбите на ……………подготвят ислямските екстремисти, насочват ги в "правилната" посока, дават им бомбите/оръжие/ в ръцете, оставят "вратата" отворена, показват им коя врата е отворена, подготвят всички доказателства предварително и директно ги финансират. Точният израз е..„ жертви на дистанционно управляваният ислямиски тероризъм“ „Демокрацията се основава на убеждението,че има изключителни възможности в обикновените хора“

#161 Kozlova 10.01.2015 в 18:44:39

И това какво общо има - да на се жертви на ебола??

#163 Мъц 10.01.2015 в 19:08:50

фридо, стига скача всеки път когато накой заговори за евреи. Ционистите сте също толкова страшни, колкото са страшни крайните ислямисти. Говорим за свобода на словото нали? 'Щото ти спокойно можеш да им казваш "мюсли", но ако теб някой те нарече "чифутеса", ще е обидно и агресивно и кафето ще изтрие коментара. Нали? И къде е прословутата "свобода на словото" при положение че тук се трият коментари поголовно и то такива които не са нито обидни, нито расистки.

#164 Rowan 10.01.2015 в 19:14:06

Фрида, войната, за която зовеш, ще е последната на този свят. Щом Мошето му се мре, мене туй не ме ебе. А нормалното мюсле, също хич неще да мре. Изводът е, че Моше май не може да ебе и затуй безспир зове да се бием ний с мюсле, че да може туй Моше на широкото поле да си прави мохабе със главата на мюсле. Ех, Моше, защо Моше, не се кротнеш със мюсле? Уж и двете сте резне, пък се гледате на зле? ПП: Туй френската сатира заразна направо

#165 Kozlova 10.01.2015 в 19:14:18

Алеуйнезнамсикаквоси. За другите не знам, но защо мен лично не могат да ме управляват дистанционно да стана терорист ????

#168 Алилуйщина 10.01.2015 в 19:50:29

На тъп въпрос Kozlova,отговарям тъпо. …Защото не си тъпа!!!

#169 Conspirator 10.01.2015 в 19:51:39

Фрида,съвсем умишлено се въздържах да ти отговарям,но нека те попитам нещо за ''франсетата''.Ясно е,че според твоя мироглед са кофти хора и расисти,защото не са си спасили евреите през Втората световна.Ти си осведомен човек/никога не съм те подценявал/и много добре знаеш колко французи са платили с живота си/така наречените колаборационисти/след приключване на войната.Ти ми кажи,като информиран човек,колко ПЪТИ повече французи са изгубили живота си без съд и присъда/отделно от другите,които са минали през съд/от загиналите френски евреи. Знаеш много добре,че главният редактор,карикатуристите и собствеността на разстреляното списание са евреи /френски/,а коментиращите не знаят този факт.И ако приемем,че евреите са семити,не виждам как може да отречеш факта,че арабите са също толкова семити.В този ред на мисли,как може една вътрешно семитска разправа да бъде представяна като антисемитизъм? Ако целта е ''франсетата''да бъдат противопоставени на арабите/исляма/то това много,ама много ми прилича на пролетариат срещу капиталисти/теорията за класовото противопоставяне/като ролята на гробокопач на капитализма ще бъде изпълнявана от новия пролетариат/арабските емигрантски общности/,а ролята на ''гнилият''капитализъм от светското християнско и коренно население на Европа.Или по-просто казано-The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order по Самюъл Филипс Хънтингтън.

#170 abductor 10.01.2015 в 19:52:15

Je suis Charliie и от мен, Другари! И тъй като вече и аз съм Шарли, реших да изровя таблета от гардероба и да реализирам идеята на Роуън за карикатура докато си пия кафето, да видим дали носят на майтап франсетата: http://www.imagesup.net/?di=2142091160813 Не е много про, но като за Шарли трябва да мине

#172 Rowan 10.01.2015 в 19:59:46

Абдукторе, нали е със свободен лиценз?

#173 Rowan 10.01.2015 в 20:01:54

И поздрав за Паячка и Дракона: Чух, че в родното Кафе, имало е цензуре. Всичко живо тук реве: -Уж подкрепяме Франсе, а пък тука модере, яко кликат Delete? -Вижте с‘я бе другаре, ние викаме Charlie, но недейте забраве, щото тук не е Франсе, а е китно Булгаре. И във наш‘то Булгаре, имаме си цензуре.

Новините

Най-четените