Един от основните елементи на всяка една кампания за дезинформация е постоянството. Придържането към няколко удобни опорни точки прави прокарването на основната идея много по-лесно. А многократното повтаряне на едни и същи лъжи или преиначени истини може да създаде впечатление за убеденост и достъп до факти и източници, които не са известни на всички.
Повторете казана вече някъде другаде лъжа и можете да твърдите, че си имате източник.
Това в общи линии е водещата стратегия на руските пропагандни кампании досега, а настоящата, свързана с пандемията от коронавирус, не прави особено изключение.
Вече от няколко места, включително от Европейската комисия и няколко платформи за проверки на факти се появиха данни за това, че свързани с Кремъл сайтове разпространяват дезинформация и фалшиви новини за пандемията.
От една от тези платформи, борещи се с разпространението на дезинформация - EU vs DiSiNFO, се фокусират върху някои от най-големите лъжи, които в момента текат по каналите на про-Кремъл пропагандата.
Първият случай на дезинформация относно върлуващия в момента COVID-19 е статия, публикувана от руския Sputnik, в която се твърди, че странният нов вирус от Китай "вероятно е направен в лабораториите на НАТО".
Към днешна дата тази теза е повторена десетки пъти от руските държавни медии, както и тези, спонсорирани от различни руски олигарси, различни международни сайтове за конспиративни теории и много други кликбейт ориентирани сайтове. Тази седмица това твърдение се появява в няколко малки испаноезични сайта, базирани като регистрация в Крим, както и в още няколко на руски език.
Междувременно това твърдение обикаля и в социалните мрежи, включително и у нас, под формата на мемета и статуси. А резултатът от това може да се види ясно и в публикуваното от Изследователския център "Тренд" проучване, според което 53% от българите са на мнение, че вирусът е създаден като форма на биологично оръжие.
Друга доминираща теза в руската пропаганда за пандемията е идеята, че Западът/ЕС/САЩ загиват и не могат да се справят с настоящата пандемия.
Идеята за "Гнилия Запад" е стара и позната, а преди предвещаването на смъртта на Европейския съюз беше любима тема на троловете. Преговорите за Брекзит между Великобритания и ЕС и целият хаос на този процес обаче върнаха у мнозина вярата в Европейската идея и подобни послания бяха поспрели за известно време.
В последните няколко седмици обаче това отново се завъртя като водещ момент в прокремълските медии, които заредиха в материалите си идеята, че Европа и САЩ се провалят в това да се справят с вируса, а ЕС е едва ли не на няколко крачки от разпад.
Конкретен пример в случая е гравитиращото твърдение, че Полша е спряла руски самолети, натоварени с доставки за Италия, да използват полското въздушно пространство.
"Новината" мина през спонсорираните от Кремъл медии като Sputnik и испаноезичния Newsfront, както и в някои италиански медии. Впоследствие това твърдение беше опровергано от говорителя на горната камара на руската Държавна дума, който дори предложи дисциплинарни мерки срещу разпространителите на фалшивата новина.
Ключово сред твърденията на руската пропаганда, което се споделя доста от различни конспиративни групи и прокремълски политически групи, е това, че всъщност коронавирусът далеч не е толкова опасен.
То често се комбинира с друга теза - че всички предприети мерки като затваряне на граници и призиви за самоизолация са част от мащабен план на елитите на Запада да забогатеят на гърба на обикновените хора.
Подобни тези у нас се лансираха сериозно от представители на партиите "Атака". В запомнящо се интервю за собствената си партийна телевизия "Алфа" лидерът на "Атака" Волен Сидеров разви точно тази теза - коронавирусът е стар и познат на науката, като за него има лечение (без да споменава, че това е нов щам от рода коронавируси), а цялата ситуация е на изкуствено създадена паника, за да могат някои хора (неназовани) да се обогатят.
Друга, сочена за проруска партия у нас - "Възраждане", залага по-скоро на горната опорна точка - неспособността (и нежеланието) на ЕС да се справи с възникналата криза и да помогне на страните членки.
Още една важна колона на руската пропаганда е идеята, че на фона на целия хаос в Запада, Русия (и евентуално Китай) е единствената, която предоставя помощ и се грижи за предоставянето на реална помощ и лечение на засегнатите държави.
Това твърдение достигна своя пик при изпращането на руската помощ за Италия и посрещането ѝ там. Тогава всички официално и неофициално свързвани с Кремъл медии лансираха тезата за голямата помощ от Русия на фона на абсолютната капитулация на ЕС.
Идеята, която се представя в случая, е, че въпреки претенциите си за влияние, Западът е егоистичен и склонен само да експлоатира, но когато нещата станат сложни и трудни, Европа може да разчита на Русия.
Ако погледнем в цялост усилията по тази пропагандна кампания, то тя лесно може да бъде разделена на пет отделни клона като канали за въздействие:
- Сайтове, открито принадлежащи или свързани с руски държавни структури. В тази група откриваме медии като RT, Sputnik, Первый канал, rubaltic.ru и други;
- Сайтове, регистрирани в Русия и с открита и очевидна връзка с прокремълски кръгове - например geopolitica.ru, News Front;
- Сайтове, регистрирани в Русия, но без явни връзки с Кремъл или други руски структури. Тук намираме Фондация за стратегическа култура, South Front и One World;
Останалите две категории функционират като агрегатори на съдържание и източници за кръгово цитиране. Голяма част от съдържанието на горепосочените сайтове е споделена от тези два типа сайтове:
- Сайтове, регистрирани извън Русия и без видими връзки с руските държавни или олигархични структури, но посветени главно на руски теми и с открито прокремълска гледна точка: например Russia-Insider, Russian-Faith, The Duran, The Saker;
- Сайтове, регистрирани извън Русия, които поддържат прокремълския наратив, без да имат явни връзки с Русия, а също така следят по-широк кръг от теми: например Global Research, Unz Review, Veterans Today, The Alt World и други.
Тяхната роля е да създават един вид ехокамера на дезинформация. Те споделят съдържание и копират съдържание едни от други, понякога споделят дори автори на публикации, коментари и анализи. Идеята при тях е да се агрегира възможно най-голямо количество идентично съдържание с важните опорни точки, за да достигне то до нова аудитория.
Тук стратегията е проста - лъжите се запомнят по-лесно, ако се придържаш към едни и същи истории, теми, опорни точки.
Авторите на пропагандните кампании просто трябва да следват няколко удобни сюжетни линии и да повтарят, повтарят, повтарят, повтарят. Именно тук идват тези последни два типа сайтове, които агрегират информацията и я препращат към нова аудитория.
Публикациите в тези медии се споделят през социалните мрежи, най-често в малки неспециализирани групи, в които текат политически дебати.
Освен тях в подобни групи различни тролове или откровени симпатизанти споделят още специално направени мемета и статуси, които да подчертаят идеята на посланието - вирусът е направен от хора (от САЩ или от НАТО), Западът не може да се справя, руснаците (и Китай евентуално) са единствените, които помагат на страните в нужда.
Любопитно в случая е засилването на подобни онлайн медии на италиански и испански език. Италия и Испания са двете държави в Европа в най-тежка ситуация около коронавируса, което отваря поле и за сериозна експлоатация на случващото се за политически цели.
Дезинформацията, прокарвана от Кремъл, обаче е особено опасна в това отношение, тъй като предизвиква недоверие в усилията на държавите за справяне с кризата.
И да - понякога правителствата сами не вдъхват особено доверие, но това не променя факта, че те са съществена част във всяка борба срещу кризата. И без тях тя може да стане само още по-дълбока.