Поредната спекулация за смяната на Фелипе Маса във Ferrari е вече факт - от няколко дни насам испанската преса прогнозира, че догодина мястото на бразилеца ще бъде заето от Марк Уебър. Преди това дълго време се дискутираше възможността Маса да бъде сменен от Серхио Перес, дори преди края на сезона.
В интерес на истината, Ferrari има нужда от втори пилот, който да може да се доближава до постиженията на лидера на тима Фернандо Алонсо. Миналата година Маса спечели едва 45% от точките, които събра Алонсо. Началото на този сезон обаче е направо отчайващо за Фелипе - за 4 състезания той взе 4% от точките на Алонсо. А през зимата бразилецът беше официално предупреден от шефовете си - Лука ди Монтедземоло и Стефано Доменикали, че получава последен шанс да се задържи в тима. Досега обаче Маса не се възползва от него.
И слуховете за смяната му тръгнаха отново.
В Испания историята за смяната на Маса с Уебър е дело на издание, което не е особено популярно във Формула 1 - El Confidential. В него се твърди, че договорът на Марк със Скудерията ще е за един сезон - 2013, а след това австралиецът ще бъде сменен от Серхио Перес. Темата беше мощно подета от няколко австралийски вестника и накрая Уебър трябваше да обяснява, че няма нищо подобно - и това стана на „Муджело", където тимовете правят тестове тази седмица.
Марк отрече да е подписвал договор с Ferrari и обясни, че мисли само за настоящия сезон и задачите, които има в Red Bull.
Но е факт, че този път, предположенията за това кой ще смени Фелипе Маса може и да се окажат много по-точни от очакваното. Скудерията и Уебър вече са били в контакт за евентуален трансфер на австралиеца в тима, италианците следят внимателно представянето на Марк от няколко сезона насам и той наистина се вписва в представите им за втори пилот: бърз е, надежден е, разбира се много добре с Фернандо Алонсо и Стефано Доменикали има много високо мнение за него. Уебър мрази интригите и не обича да се забърква в политически игри. Което при Ferrari е по-скоро недостатък. Но пък, Марк има огромен опит и помага много сериозно на инженерите при развитието на болида - това се цени във всеки един тим и Скуерията не е изключение.
Мнозина са на мнение, че звездата на Sauber Серхио Перес е логичният избор на Ferrari за мястото на Маса, тимът не отрича спекулациите за мексиканеца и определено има интерес към него - точно както се разви преди няколко години привличането на самия Фелипе Маса. Предполага се, че Перес трупа опит при Петер Заубер, който после ще му помага в Маранело, а и Серхио е участник в Академията за пилоти на Ferrari. Но, мексиканецът има още много да работи, за да стигне до нивото да е сериозен претендент за втората кола на италианците.
Серхио е едва на 22 години и зад гърба си има само един сезон във Формула 1, а историята учи, че във Ferrari предпочитат по-опитните пилоти. Маса е едно от малкото изключения - той дойде в Маранело едва на 25 години с три сезона във Формула 1 зад себе си - в Sauber от 2002 до 2005. Освен това, бразилецът беше и тест пилот на италианците, но тогава тестовете бяха много повече и Фелипе навърташе сериозен километраж по време на изпитанията.
За да бъде Перес готов да се изправи пред предизвикателствата във Ferrari, мексиканецът има нужда от още поне една-две години опит. Така е, напълно логично при Черните кончета мислят за смяната на Маса с пилот, който ще може да заеме мястото му за следващите две години. И Уебър е идеалният избор. Той предпочита да сключва едногодишни договори и в Red Bull се вижда, че тази му политика дава резултати.
Пред този трансфер обаче има две много големи въпросителни. Първата е свързана с формата на Ferrari. Марк е много амбициозен и е наясно, че в момента преминаването от Red Bull във Ferrari е крачка назад по отношение на шансовете му за добро представяне. Но Марк е един от малкото пилоти във Формула 1, които се интересуват от историята на шампионата и австралиецът е наясно, че ако кара за Ferrari в последните два сезона от кариерата си, това допълнително ще увеличи популярността му и ще го вкара в един особен, но елитен клуб - този на пилотите, състезавали се за Черните кончета.
Другата въпросителна е свързана с използването на заповеди от бокса - обичайна практика в Скудерията и нещо, срещу което Уебър постоянно се бори. Същото важи и за различното отношение към двамата пилоти в един отбор. Помните какво стана в Гран при на Великобритания през 2010, нали? „Не е лошо като за пилот №2", беше репликата на Уебър след победата, която му спечели подкрепата на медиите в цял свят и направи Фетел и шефовете му за смях. А всичко тръгна от смяната на предното крило - то бе свалено от колата на Марк и дадено на Себ, който беше унищожил своето. Така че тези възгледи на Уебър трудно ще се съчетаят с реплики от рода на „Фернандо е по-бързо от теб", които се прилагат масово от мениджмънта в Скудерията. В Маранело има едно сигурно нещо - Алонсо е непоклатимият №1 и ако подпише с тима Уебър ще трябва да намери начин да приеме това.
Ако оставим настрана тези донякъде философски проблеми, реалността показва интересна обстановка. Позицията на Марк в Red Bull е силна и той може да разчита на подкрепата на две много силни фигури: Ейдриън Нюи и Дитрих Матешиц. Нюи ползва Марк като отправна точка за развитието на болида и се доверява напълно на преценките му, а Матешиц винаги е подкрепял Уебър и двамата поддържат много добри лични отношения. Факт е, че Марк подписва и договаря контрактите си с тима директно с Матешиц, а не с Кристиан Хорнър и доктор Хелмут Марко.
Другите фактори в Red Bull обаче искат в тима да се появи нов пилот. Начело на това крило е Марко, който отговаря и за програмата на Red Bull за развитие на млади пилоти. За да запази смисъла си тази програма, която досега е произвела само един топ пилот - Фетел, тя трябва да осигури още един състезател от Toro Rosso, готов да кара за Red Bull. В края на миналата година Марко изхвърли Хайме Алгерсуари и Себастиен Буеми и даде шанс на двама неопитни младоци - Дейниъл Рикардо и Жан Ерик Верн. За всеки един от тях ще е твърде трудна задача да замести Уебър като партньор на Фетел през 2013.
Кариерата на Фетел се разви по подобен начин, но той имаше 26 старта, когато премина в Red Bull, повечето от които в силния по това време болид на Toro Rosso, което беше много важно. Досега Рикардо има 15 състезания, като повечето от тях е прекарал на дъното на колоната и в края на сезона ще е участвал в 31 старта, като най-вероятно, в най-добрия случай ще е стигнал до средата на класирането. За Верн това е първи сезон във Ф1 и от четири състезателни уикенда той два пъти не успя да прескочи първата част на квалификацията. Кой от тези двама младоци ще може да се противопостави на двукратния световен шампион Себастиан Фетел, който кара за тим, изграден около него и в последно време демонстрира невероятна форма?
През лятото Уебър ще преговаря за новия си договор с Red Bull и логиката подсказва, че новият пилот в тима трябва да се появи през 2014, а не през 2013. Но ако Марк се насочи към Маранело, цялата схема ще се промени.