Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Лъже ли Мъск като казва, че Model 3 e най-безопасният автомобил в света

Дали средният по размер седан е по-сигурен от огромен SUV? Снимка: Getty Images
Дали средният по размер седан е по-сигурен от огромен SUV?

Федералните регулатори по безопасност в САЩ сериозно са се заели да проучат въпроса със сигурността на автомобилите Tesla. Като за начало те изпратиха писмо до компанията, в което настояват тя да спре да рекламира електромобилите и по-точно Model 3 като "най-безопасната кола в света".

И в момента на официалния сайт на Tesla е посочено, че сигурността е най-големият приоритет за този автомобил, а думата "безопасност" се среща поне още пет пъти в описанието на серията.

Американската национална администрация по безопасност на движението обаче сезира Мъск заради смелите му изказвания, че въпросният Model 3 носи "най-малък риск от наранявания на пътниците при пътен инцидент", като се позовава на проведените изпитания и краш-тестове. Само че според администрацията подобни изказвания са проява на нечестна и некоректна практика спрямо клиентите.

Тепърва предстои регулаторът да разгледа доклади за инциденти с участието на Model 3, каквито не липсват, а обвиненията на властите към Tesla са поредната доза неприятности за производителя.

Акциите на компанията са с най-ниската си цена от пика им през 2017 г., което накара някои да припомнят времето, в което Apple имаше желание да закупи Tesla и да уволни от нея Илон Мъск. Индустрията от своя страна критикува изпълнителния директор на компанията заради желанието му още тази година да представи на пазара напълно самоуправляваща се кола, а догодина да лансира и роботизирано такси.

Според автомобилните гиганти желанието на Мъск да въведе за масова употреба самоуправляващ се автомобил, докато технологията не е напълно доказана като сигурна и стабилна, може да навреди на цялостните опити автономните коли да навлязат в ежедневието на обикновения потребител.

Tesla вече се сблъсква със съдебни дела заради своя автопилот, който е сочен като основен виновник за три фатални катастрофи в Съединените щати. Според неправителствената организация Consumer Reports компанията е пример как НЕ трябва да се подхожда, когато се опитваме да въведем самоуправляващи се коли в масова употреба.

Колкото до Model 3 - Tesla го пуска на пазара през 2017 г. като бюджетен вариант на електромобилите си.

Цената му започва от 35 хил. долара и това се оказва решаващ фактор моделът да се наложи като предпочитан избор сред феновете на марката и на електрическите автомобили. Именно рекордният брой доставки на Model 3 през първото тримесечие на 2019 г. помага на Tesla да увеличи значително оборота си и да започне да гледа към подобрение на другите си модели.

Освен това Model 3 е трън в очите на конкурентните автомобилни производители, които все още се затрудняват с производството на изцяло електрически коли. Що се отнася до безопасността - и там колата привидно се справя отлично. Model 3 получава по пет звезди във всяка една категория на Администрацията по безопасност на движението - най-високата възможна оценка.

И все пак от там посочват, че тестовете за челен сблъсък, проведени с електромобила, не могат категорично да докажат, че при такава катастрофа той ще се окаже по-сигурен от по-масивен автомобил като джип или SUV например. По-тежките превозни средства обикновено предлагат на пътниците си по-голяма сигурност, повече шансове за оцеляване и по-малко наранявания при пътен инцидент.

Затова да се каже, че среден по размер седан, какъвто е Model 3, е по-безопасен от огромен SUV, може да се възприеме като подвеждане или лъжа.

Отговорът на Tesla на тези обвинения е, че изказванията им за качествата на автомобила се основават изцяло на оценката на Националната администрация по безопасност на движението и нейните изчисления за риска при пътни инциденти.

По тази причина от компанията не виждат аргументи да спрат да подчертават колко сигурен е Model 3, поне докато друга кола не го задмине в оценките.

Компанията има и още един, не толкова директен, но не по-малко самоуверен отговор на обвиненията, че подвежда купувачите си. Този август месец производителят планира да вдигне още малко цената на автопилота в електромобилите си, който в един момент ще стане задължителен за всички модели на Tesla.

Стъпка към това е прибавянето на опция за пълен автопилот, който вдигна цената с 6 до 8 хил. долара.

В момента всеки собственик на Tesla може да получи този пакет за пълно самоуправление като заплати тези 6 хил. долара, но още при въвеждането на тази новост от компанията предупредиха, че си запазват правото да увеличат цената на пакета още, ако преценят.

Тази седмица от Tesla потвърдиха, че на 16 август цената на пълния автопилот ще скочи.

Новата цена най-вероятно ще стане ясна заедно с ъпдейта на софтуера на Tesla Version 10.

 

Най-четените