Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ford Maverick и нарастващият "комплекс на малката кола"

Често пикапите са повече непрактични, отколкото удобни Снимка: Ford
Често пикапите са повече непрактични, отколкото удобни

Ford може и да не произвежда суперколи, които ускоряват от 0 до 100 км/ час за под 4 секунди и които имат над 500 и дори 600 конски сили.

Но компанията успява в друга ниша - тази на все по-достъпните компактни пикапи и SUV. Последното такова постижение е Ford Maverick, който е представен като компактен пикап с пет места и багажник с вместимост над 680 килограма.

Цената му започва от 20 хил. долара за базов вариант, което е още по-впечатляващо.

Срещу тази сума клиентите получават високопроходим автомобил с огромен багажник, но и сравнително икономично представяне на пътя, което по-близо до това на седан, а не на пълномащабен всъдеход.

Това, както отбелязват от Jalopnik, е добра новина за всеки, който действително има нужда от подобна кола.

Проблемът идва от онези, които смятат да заменят далеч по-малките си коли с нещо толкова голямо като Maverick. Във форума на Reddit в темата, посветена на модела, редица потребители споделят, че пикапът ще замени техните Civic, Fiesta, Insignia или BMW 3, без реално да имат нужда от по-обемен автомобил.

Да, пикапите са незаменими за тези, които имат нужда от тях - хората, влюбени в туризма и къмпингуването, онези, които притежават труднодостъпни вили, или за водачите, които са възприели офроуд шофирането като свое хоби.

За всички останали пикапите са повече непрактични, отколкото удобни.

И въпреки това все повече шофьори като че ли се срамуват от по-малките си автомобили. Тенденцията тръгва от САЩ, където пикапите и джиповете обаче не са само култ, а и необходимост заради огромните разстояния.

Но постепенно манията по огромните коли се пренесе и в Европа, а споровете дали те да не бъдат ограничени поне в гъсто населените квартали тепърва ще се разгарят.

Междувременно модели като Maverick изцяло изместват серии като Focus и Fusion като поредно доказателство, че Ford, а и конкурентите им, нямат намерение да правят малки коли.

От бизнес перспектива е напълно разбираемо - търсенето на пикапи и SUV нараства, съответно нараства и предлагането. Но търсенето всъщност скача непропорционално и нерационално, защото, както казахме, не всеки има нужда от голям, високопроходим автомобил.

Ford Maverick в най-малката си версия има 2,5-литров двигател и 190 конски сили, а същото представяне и дори по-добро може да бъде открито и в наглед по-компактни автомобили, които не са в пикап категорията.

Затова и когато човек се насочи към нов автомобил, добре е да се замисли дали не страда от "комплекса на малката кола".

В най-оптимистичния вариант клиентите, които искат пикапи, ще се разколебаят и ще изберат нещо по-малко и икономично.

В най-песимистичния ще се окажем в градове, в които не можеш да се промъкнеш, освен ако не караш нещо огромно.

 

Най-четените