Америка обича своите големи и не особено икономични SUV автомобили, а Европа и Азия почти успяха да догонят американците в предпочитанията към този сегмент.
Възможно е обаче високопроходимите коли да изчезнат от западноевропейските и американските пътища, при това - напълно принудително. И се оказва, че тази перспектива е по-близо от всякога.
За забрана на SUV се говори периодично, но най-често диалогът стига до задънена улица.
Обикновено дискусиите избухват след някой злощастен инцидент и постепенно страстите се уталожват. В средата на този май месец обаче в Северна Америка за броени дни стават най-малко пет катастрофи с участието на едрогабаритни автомобили.
При една от тях в щата Мичиган загива на място мотоциклетист, както съобщават местните медии. При инцидент в Балтимор неуправляем SUV с превишена скорост нахлува в къща, докато семейството си почива в хола. На сходна случка са свидетели и семейство във Флорида, които също са в дома си, когато автомобил разбива една от стените.
След подобни катастрофи винаги се надигат гласове и петиции големите коли да претърпят известни рестрикции. Едни искат те да не бъдат допускани в жилищните квартали, други са на мнение, че тези автомобили нямат въобще място в градски условия и трябва да карат само извън градовете и офроуд.
Аргументи за подобни закони не липсват - както в Европа, така и в САЩ.
SUV са с по-голямо тегло, което при невнимание и/или в кризисни ситуации ги прави трудни за овладяване. Този казус не се разрешава с масовото навлизане на електромобилите, защото електрически SUV не е чувствително по-лек от своите събратя с двигатели с вътрешно горене.
Противниците на високопроходимите коли изтъкват и друг недостатък на техните габарити - те карат водача да изпитва фалшиво усещане за сигурност на пътя и е възможно да го подтикнат към рискови действия и маневри. Сред останалите причини е и това, че на пренаселването със SUV се гледа като на фактор за увеличаване на задръстванията в градски условия.
Разбира се, притежателите на големи коли с големи габарити отхвърлят всички тези твърдения, като изтъкват, че задръстванията се дължат на прекомерната урбанизация, а как ще се държи един автомобил на пътя зависи изцяло от неговия водач.
Поредната вълна от недоволство към SUV обаче е добре дошла за президента на САЩ Джо Байдън.
Той идва в Белия дом с намерението да работи за работи усилено за справянето с климатичните промени, а именно SUV са един от най-големите източници на вредни емисии след самолетите и камионите. Противно на това именно джиповете и сходните по размери коли редовно са в десетката на най-продаваните в света автомобили.
Амбициите на държавния глава са до 2030 г. САЩ да постигнат въглеродна неутралност, а автомобилите там да са изцяло електрически и производителите правят всичко възможно да догонят тази цел.
Само че, както посочихме, проблемът на някои хора със SUV не е само опазването на околната среда, но и самата същност на тези автомобили. Освен това за зареждането на електрическите батерии също отива прекалено много енергия.
Затова специалисти еколози като Робин Час смятат, че по-тежките автомобили трябва да претърпят още по-сериозни рестрикции, независимо, че са електрифицирани. Час, която е съосновател на компания за електромобили под наем, заявява пред "Гардиън", че пътуванията на кратки разстояния със SUV може да бъде ограничено.
Тя посочва още, че Вашингтон трябва не просто да подкрепя електрификацията, но и да насърчава купувачите да избират електрически скутери и велосипеди, ако пътуват на кратко разстояние, за да се минимизират още повече вредните емисии.
"Трансферът към едно по-добро бъдеще далеч не е приключил", предупреждава Час.
Очевидно това по-добро бъдеще за нея и за радетелите за по-спокойна и чиста градска среда не включва в сметките така популярните в момента SUV автомобили.