Във Volkswagen беше надеждата да произвежда надеждни, сигурни и най-вече достъпни електромобили.
Компанията начерта "пътната карта" за електрификация още през 2019 г., като в тези планове влизаха нови 70 модела електромобили и почти пълна електрификация до 2030 г. И понеже това е най-големият автомобилен производител в света, целта изглеждаше напълно постижима.
В изказването си към акционерите изпълнителният директор на Volkswagen - Херберт Дис - заяви, че брандът "ще се промени драстично".
Пет години по-късно електрическата трансформация на Volkswagen изглежда буксува.
Лошите новини дойдоха още през 2023 г., когато от компанията съобщиха, че намаляват смените на поточните си линии за електромобили в завода си в Емден, Германия. Вестта дойде на фона на засилващо се търсене на електрически автомобили на територията на Европейския съюз.

От Volkswagen обаче не скриха, че съкращенията се дължат на занижено търсене на електромобилите на бранда.
Очевидно проблемът е в немския концерн и не се дължи на общ отказ от електрическите превозни средства. Доказателство е, че през юни 2023 г., когато VW обявяват съкращенията, от Tesla са продали 8300 електромобила във Франция и поне още толкова в Германия.
Китайската конкуренция също диша във врата не само на немските, но и на всички други западни производители.
По данни на GlobalData за цялата 2023 г. продажбите на електромобили на Volkswagen вместо да се увеличат според плана, са се свили със 7%.
Даниел Роеска, ръководител на автомобилните анализи към Европейския съюз, посочва за "Си Ен Ен", че планът на Херберт Дис може и да е бил амбициозен, но в същото време е бил и крайно нереалистичен. И сега на Volkswagen се налага да спре да лети в облаците и да слезе на земята.
Една от основните спънки пред компанията е прекалено мудният преход от концепция към влизане в серийно производство.
Повечето китайски брандове показват своите концептуални електромобили и при одобрение и положителни отзиви от страна на потребителите, обикновено ги вкарват в серийно производство след не повече от две години.
Volkswagen от своя страна представи концепциите за електрически SUV и електрически миниван, подобен на хипарския Volkswagen Transporter, още през 2019 и 2020 г. Тези модели станаха реалност чак през 2023 г., когато на пазара вече има изобилна конкуренция и то не само от страна на китайците и на Tesla.
Липсата на вълнуващи електромобили с вълнуващи иновации кара потребителите да търсят своя нов електромобил другаде.
А портфолиото на Volkswagen с електрически коли набъбва твърде бавно. Пореден пример за бавния преход от концепция към производство е и спортната бегачка Volkswagen ID.X Performance. Тя беше показана в края на 2023 г. и още си стои на ниво концепция без ясен сигнал, че ще се произвежда.
За сравнение, любителите на бързите скорости и електромобилите вече могат да се насочат към наличните на пазара BMW i7, Tesla Model 3, Lotus Evija или пък Porsche Taycan.
И все пак за Volkswagen има надежда точно така, както я имаше и след Дизелгейт. Компанията все още има стабилни продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене, а електрификацията в Европа така или иначе се бави.

Освен това брандът държи стабилни продажби на огромния пазар на Северна Америка.
По прогнози на GlobalData тази година Volkswagen би могъл да държи дял от 7 на сто от продажбите на електромобили в световен мащаб. Това ще нареди концерна на четвърто място след Tesla, BYD и китайския концерн Saic Motor.
Volkswagen има и предимството да запълни много повече пазарни ниши и ценови ниши от Tesla.
А има и още един плюс, с който китайската конкуренция скоро няма да може да се похвали - името Volkswagen още говори достатъчно за себе си по целия свят.