Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Тези пичове със сигурност не печелят от продажбата на коли"

Tesla имат малка мръсна тайна откъде идват колосалните им приходи Снимка: Getty Images
Tesla имат малка мръсна тайна откъде идват колосалните им приходи

Tesla отбелязва първата си наистина печеливша година в историята си и Илон Мъск има повод да вдигне тост.

Това поне показват годишните отчети на компанията, които показват, че за изминалите 12 месеца тя е спечелила 31,5 млрд. долара.

Разбира се, голям принос имат последните версии на Model 3 и Model Y, които показват най-добри резултати в продажбите и носят общо 10,7 млрд. долара. Но всъщност малката мръсна тайна на Мъск и на Tesla е, че по-голямата част от печалбите им не идват от търговията с електромобили.

"Тези пичове губят пари, докато продават коли", възкликва пред "Си Ен Ен" Гордън Джонсън.

Джонсън е част от GLJ Research - фирма, която следи отблизо как се движат акциите на Tesla. Специалистът уточнява, че това, от което компанията на Мъск печели най-много, всъщност са продажбите на така наречените регулаторни кредити на територията на САЩ. Именно този факт кара Джонсън да не е особен оптимист за светлото финансово бъдеще на Tesla.

Въпросните регулаторни кредити съществуват в общо 11 щата, в които автомобилните производители са длъжни да покрият определена квота от продажба на коли с нула вредни емисии. Ако брандовете не успяват да изпълнят квотата си, те купуват кредити от конкурентни фирми, които се справят по-добре в областта.

В случая Tesla e най-логичният избор за търговец на кредити, тъй като произвежда само и единствено електромобили с нулеви емисии.

"Tesla печелят като продават кредити, но кредитите в един момент ще свършат", уточнява Джонсън. Тъй като все повече автомобилни компании залагат на производството на хибриди и електрически автомобили, необходимостта от закупуване на регулаторни кредити ще отпада все повече.

Главният финансов директор на Tesla - Закари Къркхорн - признава, че в дълготраен аспект не може да се разчита на продажбата на кредити.

Пред "Си Ен Ен" той заявява, че фирмата категорично не се надява на точно тази форма на доходи и не планира бизнеса си около нея. Къркхорн допълва, че за момента приходите от кредитите са доста прилични и че за в бъдеще могат да останат такива, но е наясно и че ситуацията в бранша е динамична и лесно би могла да се промени.

Илон Мъск на свой ред изпраща отворено писмо до акционерите на Tesla, в което посочва, че въпреки невижданите глобални предизвикателства, които 2020 г. поднася, компанията изпреварва своите конкуренти в индустрията и значително повишава рентабилността и печалбите си.

Именно подобрената рентабилност донесе и невиждан скок в цените на акциите на фирмата, които поскъпнаха с впечатляващите 740 процента за миналата година. Така Tesla стана един от най-скъпите брандове не само за Северна Америка, но и в световен мащаб, макар че като брой продадени автомобили Мъск всъщност изостава от конкурентите си.

За 2020 г. по света са продадени 70 млн. чисто нови коли, като от тях едва 500 хил. са с логото на Tesla на предния си капак.

Компанията обаче показва значително по-бърз растеж в сравнение със съперниците си.

Амбициите са през 2021 г. тя да продаде най-малко 800 хил. от своите електромобили, както и да изведе на пазара пикапа си Cybertruck, спортния Roadster и товарния влекач Semi Truck. С други думи, Мъск би трябвало все по-малко да разчита на продажбите на регулаторни кредити и все повече да привлича купувачите с електромобилите си.

В интервю за Forbes финансовият анализатор Джесика Колдуел е съгласна - бъдещето пред Tesla изглежда светло, особено предвид новата президентска администрация във Вашингтон. Джо Байдън и екипът му вече дават заявка, че ще настояват за бъдеще, почти изцяло лишено от вредни емисии, а какъв по-добър начин това да се случи от електрическите коли, по възможност - произведени в и за Америка.

По тази причина редица компании с богат опит и нахъсани стартъпи, които се спрягат за "убийци на Tesla", всъщност няма да имат шанс срещу фирмата на Мъск заради високи вносни мита, данъци и такси.

Както посочва Колдуел, трябва да се вземе предвид и бързата експанзия на компанията на европейския и азиатския пазар.

В Азия и особено в Китай се наблюдава интересен културен феномен, при който напук на търговската война между Вашингтон и Пекин куп американски брандове се превръщат в символ на просперитета и високия финансов стандарт.

А във вече споменатото отворено писмо до акционерите Илон Мъск очертава и още цели, които иска да достигне още в идните няколко месеца. Сред тях е не само апетитът към по-големи финансови успехи, но и по-усъвършенстван софтуер в електромобилите и възможността за абсолютно автономното им управление.

Кога ще е възможно всичко това? По думите на Мъск, цитирани от Forbes, "най-вероятно още тази година".

Най-четените