Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Tesla иска да завладее Китай и няма търговска война, която да я спре

Илон Мъск иска да превземе най-големия автомобилен пазар в света Снимка: Getty Images
Илон Мъск иска да превземе най-големия автомобилен пазар в света

Tesla е компания, която предпочита да действа на много фронтове едновременно.

Само за няколко месеца производителят на електромобили успя да подобри представянето на пътя на моделите S и X, достигна рекордни нива на доставки през втората четвърт на 2019 г., а сега смело гледа към завладяването на най-големия автомобилен пазар в света - китайския.

Според плановете на Мъск скоро автомобил Tesla с щампа "Made in China" няма да бъде нещо необичайно.

В четвъртък изпълнителният директор на компанията обяви, че вече има официално разрешение от китайските власти да започне производството на коли в новата фабрика, която той нарича "Гигафабрика 3". Първите две Гигафабрики са в щатите Невада и Ню Йорк.

Китайският завод за електромобили се намира на изток от Шанхай и инвестицията в него е на стойност 2 млрд. долара. Планът е оттам да излизат по 1000 автомобила от серията Model 3 или над 500 хил. бройки годишно - пет пъти повече, отколкото произвеждат двете фабрики в САЩ.

Амбициозната цел е до няколко седмици заводът да е готов и до края на годината от него да излизат напълно готови електромобили. Така новото съоръжение ще даде на Tesla дългоочаквания достъп до китайския автомобилен пазар, който компанията отдавна иска да превземе.

Само за изминалата година над половин милион китайци са закупили автомобил тип премиум седан в ценовия клас, в който фирмата на Мъск се прицелва.

Именно затова фабриката до Шанхай ще произвежда приоритетно бюджетния Model 3, който идва на цена от около 36 хил. долара. Tesla разчита на Model 3 и за европейския пазар, където се сблъсква с конкуренцията на гиганти като Volkswagen. В Китай обаче брандът ще разработва паралелно и новия Model Y, който ще е в SUV сегмента.

Това ще е първият завод на Tesla извън пределите на Щатите. Те притежават съоръжение в Холандия, в което се работи по електромобилите за европейските доставки, но то е предназначено единствено за довършителни дейности и дистрибуция.

Инвестицията в Азия Мъск обобщи с думите, че "достъпните коли трябва да се произвеждат на континента, за който са предназначени". Тепърва предстои да видим дали той ще последва съвета си и в Европа.

Засега Tesla гледа към Китай - пазар, за който компанията отдавна мечтае. А очевидно Пекин също няма търпение в 26-те магазина на бранда да се появят коли собствено производство.

Местните власти в Шанхай вече обещаха съдействие по строежа на фабриката, за да може тя да бъде завършена в обещаните срокове.

Освен това те потвърдиха, че електромобилите, които излизат от този завод, няма да бъдат облагани с допълнителни мита. Всичко това показва, че Китай има сериозното намерение да стане по-отворен за автомобили чуждо производство.

Именно митата и таксите за внос са основната пречка не само пред Tesla, но и пред редица други автомобилни концерни да навлязат в страната. Високите крайни цени отказват повечето китайци от идеята да притежават американска кола, а търговската война, която се разрази между Вашингтон и Пекин със сигурност само ще влоши нещата.

На фона на задълбочаващата се криза в икономическите взаимоотношения между двете страни Илон Мъск прави хитър ход като започва производство именно в Азия.

Строежът на фабриката му до Шанхай започна още през януари тази година, а през август той лично посети строителната площадка, за да провери с какви темпове върви изграждането.

Посланието на Мъск е повече от ясно - Tesla се цели в Китай и търговската война на Тръмп няма да откаже компанията от сериозните й намерения. Самият Мъск неведнъж се е оплаквал от високите мита при вноса към Азия и според него таксите са основната спънка към навлизането на американски коли на изток.

Сега той е намерил най-добрия начин да се справи с тази пречка и то със съдействие не от кого да е, а от властите в Пекин.

 

Най-четените