Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колко струват двете титли на Red Bull?

Дитрих Матешиц (вляво) се радва на първата световна титла на Себастиан Фетел и Кристиан Хорнър Снимка: Getty Images
Дитрих Матешиц (вляво) се радва на първата световна титла на Себастиан Фетел и Кристиан Хорнър

Red Bull успя да постигне невероятно бърз успех във Формула 1 - за шест пълни сезона тимът вече спечели първата си титла при конструкторите (този сезон в Бразилия), а малко по-късно Себастиан Фетел триумфира и при пилотите и стана най-младият световен шампион в историята на спорта.

Едно от неписаните правила във Формула 1 е, пътят към успеха е по-кратък, ако разполагаш с повече пари. При това, „повече пари" за стандартите на Формула 1 означават наистина много пари. Но дори и да разполагаш с тях, пак не е гаранция, че ще стигнеш до успехите. Примери за това, колкото искате, но най-фрапантен е този на Toyota - няколко сезона без успехи и накрая изтегляне заради световната икономическа криза. Японският гигант пръсна милиарди, допусна почти всички грешки, които допускат автомобилните производители във Формула 1 и не спечели нищо. Бившият собственик на Minardi Пол Стодарт беше изчислил, че за първите си пет години във Формула 1 шефовете на Toyota са похарчили над 1 млрд. долара, а не бяха постигнали никакви успехи. После сметката продължи да расте, но победите и особено титлите си останаха все така далеч.

Нещо подобно, поне по отношение на разходите се случи и с Red Bull, но за разлика от тима на японците, единият от двата отбора на Дитрих Матешиц стигна бързо до славата. Австрийският производител на енергийни напитки налива сериозно пари в първия си тим във Формула 1 в последните години, като на практика разходите за шампионския сезон 2010 ще станат ясни догодина, сега можем само да прогнозираме.

За какво харчи един отбор, който се бори за световната титла във Формула 1? За създаване и производство на състезателните автомобили, за тестове, макар и не много, за двигатели (Red Bull плаща на Renault за моторите), за заплати на пилотите и екипа, за пътувания (въпреки че голяма част от тях се поемат от ФИА), друг транспорт и т.н.

В случая на Red Bull схемата е малко по-сложна. Компанията оперира във Формула 1 чрез две компании - първата е Red Bull Technology - компанията, която проектира и сглобява автомобилите на тима, а втората е Red Bull Racing - тимът, ръководен от Кристиан Хорнър, за който пилотират Себастиан Фетел и Марк Уебър.

Според официалната информация от Red Bull Technology (RBT), за миналата година компанията е получила финансиране от компанията-майка в размер на 123 милиона евро. Оборотът на компанията е 185 милиона евро, а RBT е завършила 2009 с печалба то 4,4 милиона евро. Много е важно да отбележим, че разходите на департамента за развитие и изследване (там където се създават и развиват болидите), който е под властта на Ейдриън Нюи също е получил увеличение на бюджета - до 66 милиона евро. Със сигурност, за 2010 тази сума ще е още по-сериозна.

Да видим, какво получава Red Bull Racing (RBR) от компанията-майка, като официалните данни отново са за 2009 година. Сумата е 112 милиона евро, а печалбата за RBR в края на годината е била 812 000 евро. Общо парите са 234 милиона евро, за RBT работят 592 човека, като едва 61 от тях се водят на договор в RBR.

Цялостната инвестиция на Red Bull във Формула 1 се увеличава сериозно в последните няколко години. През 2009 нараснаха сериозно и най-приятните разходи за шефовете на тимовете - шест победи за отбора, което означаваше по-големи премии за служителите за постигнатите успехи. Перото за заплати в RBT и RBR е било 47 милиона евро, което в сравнение с 2008 е увеличение с 8 милиона евро. За 2010 тези разходи ще са още по-високи - Фетел и Уебър спечелиха 15 квалификации, 5 победи за Себ, 4 за Марк и премии за двете световни титли.

Което пък ни връща на въпроса колко печелят двамата пилоти на тима? В Red Bull се прилага по-различна формула за изчисляването на приходите на пилотите, тъй като доходите им се формират от твърда заплата и премии за успехи. Предполага се, че твърдата заплата на Фетел и Уебър този сезон е била 3,5 милиона евро или малко над това, а оттам нататък идват бонусите - за спечелени квалификации, за точки, за победи, за световна титла. Най-вероятно, в края на 2010 приходите на двамата ще са доста по-различни - поне 10 милиона евро за новия световен шампион Фетел и поне 8 милиона за Марк.

Сериозен разход за тима е и заплатата на гениалния дизайнер Ейдриън Нюи, но RB6 доказа този сезон, че вложението си струва. Нюи ръководи екип от 30 топ специалисти - това са хората, които той обсъжда идеите си и на които разчита за тяхната реализация, под тях са изпълнителите на отделните елементи. Според британските вестници, Нюи получава поне по 7 милиона британски лири на сезон, а в края на годината го чака и приличен бонус за спечелването на двете световни титли.

В началото на годината испанският вестник Marca прогнозира, че бюджетите на четирите най-големи тима във Формула 1 ще са между 230 и 300 милиона долара за този сезон. 230 за Red Bull, 250 за McLaren, 270 за Mercedes и 300 за Ferrari. Със сигурност обаче тази граница беше прескочена с оглед на доста продължилата битка за световната титла, която погълна сериозни финансови ресурси в края на сезона.

Спрямо 2008 обаче покачването е очевидно - преди две години тимът на Кристиан Хорнър е разполагал с почти 165 милиона долара, а най-голям е бил бюджетът на Toyota - почти 450 милиона долара. Над 400 милиона на сезон се харчили още McLaren и Ferrari, а в последната си година във Формула 1 Honda е похарчила над 398 милиона долара.

Но парите във Формула 1 са като конските сили в двигателя на състезателен автомобил - никога не стигат. Тази година по време на пресконференцията на шефовете на отбори в Монте Карло, в четвъртъка преди старта, Хорнър заяви, че Red Bull все още е малък тим за стандартите на Формула 1, а до него босът на McLaren Мартин Уитмарш само учудено повдигна вежди. Какво ли ще стане, ако RBR по думите на Хорнър един ден стане голям отбор?

Собственикът на Red Bull Дитрих Матешиц може да е доволен - инвестицията във Ф1 се оказва успешна - големият тим спечели и двете титли, малкият също не се представя зле и скоро ще започне да привлича пилоти със спонсори, а световен шампион стана немскоговорящият пилот на RBR. Големите успехи са вече тук, да видим какво следва нататък.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените