Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), съвместно с неправителствената Федерацията на потребителите в България (ФПБ) започват кампания срещу подвеждащите наименования на хранителни продукти и техния състав.
На 19 октомври трите страни подписаха Меморандум за сътрудничество, който има за цел да осигури ефективна защита на потребителите като спре фалшивата и подвеждаща информация към тях.
Причината е, че в последните години доверието на българския потребител е разклатено от редица слухове като тези за наркотици в лютеницата, олово и тежки метали в рибата или фекалии в питейната вода.
Целта на подписания меморандум е сътрудничество между двете държавни институции и Федерацията на потребителите, тъй като неведнъж вече сме свидетели как публичното оповестяване на непроверена информация води до вреди и за бизнеса, и за купувача. По тази причина е необходим по-стриктен надзор в хранителния сектор.
Емил Георгиев, изпълнителен секретар на ФПБ, даде пример с едно от заключенията на Комисията за защита на потребителите, в което се казва че представянето и етикета на българска марка майонеза като "домашна" са подвеждащи.
През месец септември федерацията e получила сигнал, че с това наименование на продукта фирмата-производител използва нелоялна търговска практика като в случая заблуждава купувача за предлагания продукт.
С определянето му като "домашен" марката се опитва да постигне специфично предимство пред конкурентите си на пазара и би трябвало да означава, че продуктът е приготвен в домашни условия. Това обаче заблуждава потребителя, тъй като майонезата е фабрично приготвена.
Оригиналната рецепта за майонеза включва яйце, олио и оцет или лимонов сок, докато на етикета ясно е посочено, че продуктът е приготвен с яйчен прах. Според КЗП подвеждащо е и изображението на етикета, което показва истинско яйце.
В състава на майонезата освен яйчен прах със съдържание 3,2% е посочен и консервантът калиев сорбат, който се използва, за да удължи срока на годност на някои хранителни продукти.
Благодарение на него срокът й на годност е до 4 месеца, ако се съхранява при температура между 2 и 18 градуса. Ако опаковката е отворена, тя може да издържи в хладилник до 10 дена. Майонезата, приготвена изцяло в домашни условия, не би могла да има толкова дълъг срок на годност, независимо как се съхранява.
От Комисията за защита на потребителите препоръчаха да не се използват подвеждащи наименования като "домашен" за фабрично произведени хранителни стоки като майонеза и лютеница, защото те подвеждат купувача за качествата на продукта.
Освен срещу фалшивата и заблуждаваща информация към клиентите, трите страни в подписания меморандум ще работят и за премахването на така наречения двоен стандарт при хранителните продукти от една и съща марка, но в различни държави. Емил Георгиев допълни, че при някои сигнали е редно да се намеси и прокуратурата в защита на потребителите.