При удължаване на учебната година учениците ще научат повече, смятат от Министерството на образованието и науката (МОН).
Промените в графика на обучение целят равномерно разпределение на материала, който се усвоява през учебната година.
Една от причините за намаляване на лятната ваканция с една седмица са променените дати на изпитите след седми клас, които вече ще са в началото на юни. Седмокласниците имат нужда от повече време, за да им бъде предаден целия учебен материал.
„Много от учителите имат желание да имат повече време за работа, за усвояване на материала, така че да не бъде пресирано в месец май. Тоест това ни гарантира по-добро дозиране на материала в учебните часове, по-добро разпределение", обясни зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.
Освен това чрез удължената учебна година ще задържи по-дълго време ученците в училище.
Бившият министър на образованието Сергей Игнатов обаче е на противоположното мнение. „Както има родители, които желаят ваканцията да се съкрати, така има и голям брой родители и учители, които не желаят това да се случва", заяви Игнатов.
Бившият министър смята, че по-дългата почивка не е излишна, а е необходима за учениците. „Лятото в България е измамно дълго, през половината от него вали дъжд и гърми. Хубаво е да има слънчеви дни за децата", посочи той.
По думите му част от образованието и културата е грижата за тялото, движението, игрите с други хора.
Игнатов коментира предложението и от гледна точка на родителите. „Има семейства с невисоки доходи, за които единствената възможност за почивка, е в края на юни или през септември, когато цените са по-ниски. В България има дълга традиция да се ходи на море през септември. Няма нужда да лишаваме тези семейства от тази опция", посочи той.
Тъй като работата на учителите ги изтощава физически, емоционално и психически, те имат нужда от повече време за почивка, за да съберат нова енергия. „Учителят има нужда и да чете, да се квалифицира", отбеляза Игнатов.
Той припомни, че за учителите лятото не е чак толкова дълго, тъй като тогава те са ангажирани с административна работа на работното си място.
Според него не всички преподаватели са съгласни с идеите за промяна в графика на учебните занятия, което си личи от мненията им в социалните мрежи и интернет форуми.
Игнатов посочи като най-големия проблем на училищното образование въведените образователни стандарти. „Да си учител е творческа професия, тези стандарти превръщат учителите в чиновници", заяви Игнатов.