Русия спира "Южен поток"

Русия се отказва от проекта "Южен поток" и е възможно да работи заедно с Турция по изграждането на газопровод за Южна Европа. Това каза руският президент Владимир Путин при срещата си с турския си колега Реджеп Тайип Ердоган в деня, в който руската рубла удари дъното си - спадът ѝ от началото на годината вече е 40%.

По думите на Путин Русия не може да реализира "Южен поток" заради възраженията на Европейския съюз и проблемите около изграждането на отсечката в България.

"Да се започва проектът сега, когато нямаме одобрението на България, сами разбирате, е нелепо. Ако България е лишена от възможност да се държи като суверенна държава, то тогава поне да поиска пари от Еврокомисията за пропуснатите ползи, защото само преките приходи в българския бюджет от транзита биха били не по-малко от 400 милиона евро годишно", коментира Путин.

Той припомни уверенията на българските власти, че „Южен поток" ще бъде завършен. Шефът на „Газпром" Алексей Милер коментира, че стратегическият проект, с който Москва искаше да заобиколи Украйна като транзитна страна, е закрит.

По план Южен поток трябваше да бъде също с годишен капацитет от 63 млрд. куб. м. Връщане към проекта „Южен поток" няма да има, посочи ръководителят на „Газпром", предаде РИА Новости.

Москва ще увеличи доставките на газ към Турция, с която заедно да работят по създаването на газопровод до границата с Гърция, където ще бъде построен нов газов разпределителен център. Капацитетът на договорения газопровод ще е 63 млрд. куб. м годишно, като за нуждите на турския пазар ще остават около 14 млрд. куб. м, а останалото ще влиза на пазара на ЕС през границата с Гърция.

През лятото Европейската комисия обяви, че срещу България е образувана наказателна процедура заради нарушение на правилата за функциониране на европейския вътрешен пазар и конкуренцията по отношение на изграждането на газопровода.

Русия и Турция са се договорили да строят морски газопровод към Турция, като по-голямата част от горивото по него ще се насочи към турско-гръцката граница, където ще бъде построен нов газов разпределителен център.

Русия ще построи и първата ядрена централа в Турция. Турция в момента има проекти за две ядрени централи - руска и японско-френскa, които се очаква да струват съответно 20 милиарда долара и 22 милиарда.

През 2011 г. руската компания Росатом сключи договор за изграждане и експлоатация на 4800 мегавата (МW) атомна електроцентрала в южната провинция Мерсин.

През 2013 г. консорциум от японската Mitsubishi Heavy Industries и френската GDF Suez се договориха да построят ядрена централа с капацитет от около 4500 MW в черноморския град Синоп.

Междувременно преди седмица се разбра, че Турция е влязла в ексклузивни предварителни разговори и с американската компания Westinghouse Electric Company , част от японската групата Япония Toshiba, за изграждането на трета атомна електроцентрала в страната.

Разговорите ще продължат до шест месеца и ще се провеждат от турската държавна електрическа компания.

Проектът е за развитие и строителство, както и за всички дейности, включващи опериране и доставка на ядрено гориво, инженерингова поддръжка и извеждане от експлоатация.

#107 BatJango 03.12.2014 в 18:02:28

Хаос, дедо е един клет пенсионер с тотално объркана ценностна система. Аз му предложих да млъкне, но така като се замисля сигурно това му е единствената трибуна така, че остави човека да се забавлява. Явно е бил във вихъра си по партийните събрания преди години, оратор си е , а и разбира от доста неща Нека си вършее тука, че иначе кой знае кви ще ги измислят с приятелчетата си.

#108 dedo adji 03.12.2014 в 18:13:09

Деосвинчо, ако Путин каже, че слънцето изгрява от изток, ти ще го оспориш с аргумента, че далечният изток е на запад от Америка, значи изгрява от запад. Аз цитирах от Путин само изказването му за България. Оспори това, ама за всеки случай се консултирай със сенатора Маккейн.

#109 Conspirator 03.12.2014 в 18:14:23

Фрида,коментарът за Ханука е мой,а не на Алилуйщина.Техническа грешка от моя страна.Права си.На 16 март 2014 година се е празнувал Пурим.Както се казва ''това са дни на пир и радост''.Цитирах го механично,защото предишната 2013 година на 28 ноември,когато се е празнувала Ханука/не Пурим/внезапно се събират около 30 хиляди ''студенти''/на видима възраст 30-40 годишни/на Майдана в Киев.Това всъщност е началото на масовите протести в Украйна.Лесно проверимо е в Гугъл. На Джанго ще му благодаря за определението,че съм квадратен екземпляр.За мен това е комплимент.За някой хора е въпрос на чест да си прекарат живота като обли пичове,за които Статуята на свободата В Ню Йорк е центърът на света.Признавам си,че и за мен в определен стадий на живота ми е било вярно това състояние на безмерна вяра в американската демокрация.Бавно и трудно разбрах и осмислих какво е направил Франклин Делано Рузвелт в края на войната 1945 г. с помощта и съгласието на Уинстън Чърчил.Предали са половин Европа ПРЕДНАМЕРЕНО на болшевиките.След това видях как под благосклонният поглед на ''световното обществено мнение'' комунистите в Русия,Украйна и България отново заграбиха/този път за себе си/националното богатство и започнаха да го разпродават за жълти стотинки на едни ''заинтересовани''хора с много пари,ситуирани около Статуята на свободата... Такива хора/като Джанго/ бих ги посъветвал да се осведомят,например за личности като Бернард Барух и Алджър Хис.

#110 Dox 03.12.2014 в 18:39:41

Много добър коментар от Алилуйщина - номер 92 и 93! Джангулий Батюшенко, А я кажи къде беше ти, по "онова време"? Дисидент номер 1 ли беше? Опозиционна група за сваляне на режима ли организира? Да не се окаже само, че си бил от "ония", дето са се опитвали да "реформират" партията отвътре, а? Нещо много "борци" за свобода се навъдиха. Като едно време - пълно беше с активни борци против фашизма и капитализма.

#111 deowin 03.12.2014 в 18:41:42

>ако Путин каже, че слънцето изгрява от изток, ти ще го оспориш На това му се вика проекция. Това, че ти си склонен да вярваш на някого просто защото за теб е авторитет, съвсем не означава, че аз съм склонен да не му вярвам по сходни причини - че не го мисля за авторитет. За разлика от теб, за мен няма особено значение кой е изрекъл едно твърдение, а какво е твърдението и какви са аргументите. Когато аргументи липсват или са предубедени, емоционални, конспиративни, както е в случая с руския президент, който казва, че България не е суверенна държава, то аз просто игнорирам твърдението, независимо от сините очи на Путин. Той има причини да не е обективен (България му пречи да изгради "Южен поток", от който неговата страна, Русия, би имала преки ползи), и няма причини да е обективен.

#112 dedo adji 03.12.2014 в 18:42:31

Бат Манго, дядо ти хаджия не е пенсионер а активен работник, който наистина разбира от доста неща, за разлика от тебе. И хич не се забавлявам. Вашата агитка щеше да е забавна със сляпата си русофобия ако не беше отвратителна със сляпото лизане на чужди задници. Но и от вас има малко файда. От вашите тъпи изстъпления все повече хора разбират, че сладките мечти за европейско блаженство се отлагат за кукуво лято. И се ориентират към българските ценности.

#113 dedo adji 03.12.2014 в 18:54:22

Деосвинчо, в коя независима страна трима американски сенатори отменят правителствено решение и един европейски партиен бос разваля правителствена коалиция. Путин ли ги свърши тия? Че България не е независима съм го твърдял от Тошово време, само дето тогава нямаше интернет. Същото го вършеха и всички съветски босове от Хрушчов до Гурбачов, ама те поне спазваха благоприличие да нареждат по червения телефон и оставяха на Тошо да бие шамарите на българския народ.

#114 Conspirator 03.12.2014 в 18:58:27

Познайте каква е причината съвсем скоро да падне и ТРЕТОТО правителство за няма и две години?Най-накрая ще стане очевидно и за тези,които са далеч от геополитиката,защото в България на практика няма национална политика. ''Южен поток'' Този път няма да има изненадани. Размина ни се ''само'' със свръх-дефицит и срам като нация.Можеха да ни избомбят като сърбите или да ни наложат икономическо ембарго. Стягайте се за нови избори....

#115 AlahAkbar 03.12.2014 в 19:04:32

Гърбавия само гроба го изправя... Та така и наште рашки, Путкин та Путкин. Путин е лъжец, клетворестъпник и диктатор. Руснаците никога не са ни били братя - те са империя и ни имат за подчовеци. Вие като обикновенни безродници сляпо вярвате на Путкин и се кълнете в него. Както бащите ви и дядовците ви на Сталин и останалата комунистическа сган. Никакви факти не могат да променят липсата ви на мозък. Пак ви казваме, куфарите и за Сибир. Там за няколко месеца може и да ви мине душевното разстройство. Ма интересно - и Пузята, и Марком, и изкуфелия дедик все за западни компании бачкат и не за рублички, неее... Е тва ако не е парадокс, здраве му кажи!

#116 Dox 03.12.2014 в 19:07:44

Деоуин, Прав си, че не е задължително да вярваш, само заради цвета на очите, макар че, има и такива - с безпогрешен усет и разбират всичко само по погледа. Както е известно, те са единици и за съжаление аз не съм от тях. За това да те попитам: Естествено, че Русия е очаквала някаква изгода от този проект иначе не би се заела да го изпълнява. Какви обаче са според теб аргументите, че за нас изгода от този проект е невъзможно да има? Само не ми казвай, че трябвало да харчим пари. Да без първоначални разходи /някои им казват инвестиции/, изгодата след това е невъзможна.

#117 deowin 03.12.2014 в 19:12:22

dedo adji, докато не спреш да проектираш твоя начин на мислене върху мен, няма как да имаме смислен диалог. Опитай се поне да разбереш, че докато за теб това, че Путин е казал нещо, е достатъчно за да му вярваш, за хора като мен източникът на едно твърдение, бил той Путин, щатски сенатор или Айнщайн, не е нито необходимо, нито достатъчно условие да се вярва сляпо в истинността/неистинността му. Тоест, цялата ти реторика, изградена около основата на "щом не вярваш на Путин, на кого вярваш - на американските политици ли?" е абсолютно погрешна. Никак не е различна от "щом не си бъркаш с пръст в носа, с пръчка ли си бъркаш?". Може да ти се струва странно, но някои хора просто не си бъркаме в носа.

#118 deowin 03.12.2014 в 19:18:38

>Какви обаче са според теб аргументите, че за нас изгода от този проект е невъзможно да има? Грешен въпрос. Никой не твърди, че е невъзможно да има изгода за България. Ако ти предложа да си купиш мезонет в СоХо, а ти не приемеш поради някакви твои причини (нямаш толкова пари за инвестиции, не ти харесва да инвестираш в САЩ, майка ти не одобрява стандартите за строеж в Ню Йорк), аз не бих ти задал въпроса "Какви са ти аргументите, че за теб изгода от тази инвестиция е невъзможно да има?", защото, според мен, би бил грешен.

#119 Dox 03.12.2014 в 19:33:06

Деоуин, Грешният въпрос е грешен тогава, когато предполага грешен отговор или е невъзможно да има отговор. Аз не виждам грешка в отговора ти. Бях останал с впечатлението, че според теб този проект би бил неизгоден за нас. Оказа се, че не е така. Благодаря за отговора.

#120 deowin 03.12.2014 в 20:12:17

Dox, грешни въпроси, противно на общото мнение, има всякакви видове, и се срещат под път и над път. Това среднист като теб, живеещ в Люлин, може ли да разбере? Или, ако не го разбираш, си против рационалното мислене? Ако не е така, и се имаш за ерудит, защо не свириш на цигулка или пиано, както много от ренесансовите хора? Сходно е и с аргументите. Един мой професор казваше нещо от сорта на "това твърдение дори не е невярно, просто е глупаво". >според теб този проект би бил неизгоден за нас Кога съм казал нещо такова и как точно подобно твърдение за теб би било еквивалентно на "невъзможно [е] да има изгода за България"? >Оказа се, че не е така Не виждам да се е оказало така. Виждам, че ти, поради някакви твои си причини, си убеден, че е така, което не е точно същото като цитираното твое твърдение.

#121 Оня Дето Го Трият 03.12.2014 в 20:20:40

Много моля някой по желание от Бригадата платени драскачи тук да ми обясни как така след като Путин е всесилен и може да смачка Обама и ЕС взети заедно, как така една малка България го е спряла да си построи каквото си иска? Нали бяхме малки и нищо на тоя свят не зависи от нас, всичко великите сили го решават - как така се случи, та точно ние сме спряли великия Путин? Мерси предварително.

Новините

Най-четените