От началото на 2018 г. застраховките "Гражданска отговорност" ще се определят индивидуално за всеки шофьор на база нарушенията, които е правил на пътя. Подготвяхме се дълго за въвеждането на тази система, каза в сутрешния блок на bTV зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн.
"Идеята е шофьорите без нарушение да плащат по-ниска цена от базовата, която се плаща в момента, а хората с нарушения - по-висока. За най-недисциплинираните шофьори цената може да скочи до 200% спрямо базовата, за изрядните намалението е около 50%", уточни Агайн.
Една от важните стъпки за въвеждането на системата "бонус – малус" е била да се свържат информационните системи на застрахователите с тези на МВР. При определянето на цената ще се взимат предвид всички регистрирани нарушения и влезлите в сила наказателни постановления.
Със сигурност ще се санкционира шофирането с превишена скорост, защото това нарушение най-често води до инциденти на пътя, обяви зам.-председателят на КФН.
Тя уточни, че новата система може и да не влезе в сила от 1 януари следващата година, но със сигурност ще бъде въведена в началото на 2018 г.
Целта не са по-високи приходи за застрахователите, категорична е Ралица Агайн.
Наистина къде отиват всички тези пари от гражданските застраховки? Има регистрирани над 4 милиона МПС-та. При 200лв на гражданска (а тя е дори по-скъпа), това са над 800 милиона лева годишно, които отиват в нечий джоб, защото със сигурност не се плащат обезщетения за такива суми.
И още е една - как ще се навържи размера на "скока" с размера на щетата? Пример - шофьор при паркиране одрасква броня и му завишават с 200% следващата гражданска, друг блъска 2-3 автомобила от по 100-200 хиляди всеки, с жертви и т.н. и на него 200% (да не забравяме, че размера на обезщетението, ако има дела ще се разбере след години)...
Сбъркана работа е да се сключва гражданска отговорност за автомобил, защото няма понятие "виновен автомобил". Има виновен шофьор. Трябва който иска да шофира да си плаща застраховка за себе си, а не за автомобил, който може да го шофират както съвестни, така и джигити.