Първата стъпка за спиране на движение на колите без катализатор е да се спре вносът на такива коли. Това каза пред bTV министърът на околната среда и водите Нено Димов.
По думите на Димов подобен внос е често срещана практика в България. „Пунктовете, в които се прави първа регистрация, нямат необходимата апаратура за измерване", посочи той.
„Самият катализатор и скъп и смяната му е доста сериозна инвестиция - вероятно затова го свалят. През 1997 г. имахме аналогичен проблем с преминаването на безоловен бензин. Днес 20 години по-късно никой не се сеща за този проблем. Предполагам, че след 20 години никой няма да се сеща за катализаторите", обясни министърът.
Според него спирането от движение на замърсяващите автомобили не може да стане изведнъж, а трябва да се действа постепенно.
"Първо трябва да се обезпечат техническите средства. Приема парламентът другата седмица закон и казва: Спираме ги. Как КАТ да ги спре като няма апаратура, а това е планиране на бюджет, планиране на проект, което изисква технологично време", посочи Димов.
Той посочи отоплението на твърдо гориво като фактор за замърсяването на въздуха у нас.
Според Димов едно от решенията е дървата и въглищата, които се продават в България, да бъдат с определени характеристики - определено допустимо съдържание на сяра и пепел.
Това обаче не са от най-евтините въглища, уточни той. Помощите, които се дават, може да са за определени въглища с определени качества.
"Дали сме в момента възможност и с ресурс от 3 млн. лв. на всички кметове, които попадат в тези райони (градовете, които се отопляват на дърва и въглища) да кандидатстват и вече имаме над 20 сключени договора за обновяване или за направата на нов план за управление качеството на въздуха и с резултатите от тези програми ще могат да кандидатстват с един ресурс от 115 млн. лв., като той не е достатъчен за решаването на проблема и ще е на състезателен принцип, но онези кметове, които успеят, ще имат проекти".
Идея, която ще намери развитие, ако попадне в тези планове на кметовете, е да се купят отоплителни тела, които да използват по-модерен тип твърдо гориво, допълни министърът.
Той каза още, че качеството на отоплителния уред също е важно, защото различните отоплителни уреди са с различен коефициент на полезно действие, т.е. горят по различен начин отвътре.
"Вероятно в част от мерките, които кметовете ще приложат, ще има искане за закупуване и, ако кандидатстват с такива проекти, ще могат да закупят и да снабдят гражданите с този тип отоплителни тела".