Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шинтоизъм и "Кей коли" - защо японците са луди по ръбатите автомобили

Нищо не е случайно Снимка: iStock
Нищо не е случайно

Феновете на Япония и японските шоута и сериали няма как да не са забелязали страстта на японците по кубичните коли. Автомобилите там не само са по-компактни, но и по-ръбати, особено за европейския вкус, който предпочита стилни бегачки с по-спортен вид или SUV-та.

Истината е, че предпочитанията на японците към този тип коли, както много други неща, е дълбоко отражение на културата и традициите им.

От шинтоизмът в Япония идва силната почит към колективизмa и благото на обществото пред личното благо.

Шинтоизмът също така обаче проповядва и минимализъм и притежание на предмети, които да осигуряват удобен живот, но не повече.

Този дух заляга и в дизайна на японските автомобили предназначени за вътрешния пазар - да са напълно достатъчни за придвижване и пренасяне на не много багаж, като в същото време изглеждат скромно и лаконично.

Снимка: iStock

Втората световна война и бедността след нея засилват стремежа на японците към минимализъм и така дори се ражда термин за техните коли - "Кей коли".

По правило тези автомобили са не по-дълги от 3,4 метра и не по-широки от метър и половина. Обикновено не се славят и с голяма мощност и са с до 70 конски сили, но пък за сметка на това са невероятно икономични и екологични, особено при градско шофиране.

И въпреки че вкусовете в Япония вече сериозно се влияят от Запада, любовта към ръбатите автомобили не угасва лесно.

Има още една важна подробност зад тази страст - японците почти не могат да си купят кола, без да имат осигурено паркомясто за нея.

Страната се намира на остров и, логично, се стреми с всички сили да не се превърне в пренаселен от коли ад. Затова при покупка на кола водачът трябва да докаже пред държавата, че има подсигурено място, на което да я паркира.

В противен случай годишните данъци за автомобила се изстрелват в небесата. Най-лесни и практични за паркиране дори и в импровизирани паркинги се оказват колите с дизайн на кашони на колела.

В допълнение, при ръбатия дизайн не се прави компромис с интериора и отвътре всъщност японските "Кей коли" са комфортни. Да вземем например Kia Soul, която се слави с прави линии и почти правоъгълно изглеждащо купе.

Kia Soul Снимка: Kia
Kia Soul

Вътре обаче се чувстват удобно до пет възрастни, докато багажникът побира почти 360 литра багаж.

С подобен багажник се славят SUV автомобили с далеч по-големи размери, които никак няма да са практични в Япония.

Японските инженери и дизайнери работят непрекъснато по създаването на модели, които запазват външния си вид, но вътре са с все повече пространство.

Honda N-Box Снимка: Honda
Honda N-Box

По този начин ръбатите коли се превръщат и в идеалните семейни автомобили в Япония.

Данните го доказват - през 2024 г. най-продавания автомобил в по-компактния клас е Honda N-Box, която е с изсечени форми и чудновато къса предница. При вановете пък най-продаван е Toyota Vox, който също е с ръбат дизайн.

А онези модели коли, които допадат повече на нас, западняците, много често дори не стигат японските шоуруми и директно отиват за износ.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените