Въздухът в Катманду е легендарен. Легендарно лош. Може да се види, на моменти и да се пипне. Хваща те за гърлото и те души.
Столицата на Непал редовно влиза в първите места по ниско качество на въздуха на швейцарската платформа IQAir, а замърсяването с фини прахови частици стига до 10 и дори 20 пъти над нормата.
Смогът се формира от зверски трафик, горене на дърва и въглища, фабрики и строителство, и не може да се разсее с дни заради разположението на града в долина под могъщите върхове на Хималаите.
Има обаче лъч надежда, и то от неочаквана, поне на пръв поглед посока.
Електромобили. В една от най-бедните страни на света, с брутен вътрешен продукт на глава от населението от едва 1400 долара (в България е близо 17 500 долара).
••• Световният лидер по нови е-коли е именно богата страна:
Продажбите и вносът на EV в Непал обаче бележат забележителен ръст в последните години. Защото се оказват по-изгодни за местните хора.
73% от пътническите коли и минибусове, внесени в Непал през последната година, са били електрически, което е сред най-високите дялове в световен мащаб. Нещо повече - от юли 2019 до юли 2020 г. в страната са внесени общо 236 EV. 5 години по-късно - за фискалната 2024-2025 г. те са вече 16 700, сочат данни, цитирани от местния "Катманду Поуст".
Пазарът на електромобили е доминиран от китайските компании - 13 300 от колите идват от там.
Целта на правителството в Непал е до 2030 г. 90% от продажбите на леки коли да са електромобили, както и 60 на сто от обществения превоз.
"Зелени заедно"... е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
И засега върви според плана, осигурявайки на местните хора икономическата логика да го следват. Просто защото електрическите коли им излизат по-евтино.
"В последно време най-добрата опция е EV. Петролът е скъп и цената варира силно. Цената на електричеството е стабилна", цитира "Гардиън" местен жител, който си е купил нова кола от най-големия китайски производител на е-коли BYD.
Основната причина за ръста на интереса към електрическите коли е пестенето на разходи, обяснява и мениджърът по продажбите на шоу рума Луза Махараджан. Данъците за внос на електромобили в страната са по-ниски, отколкото тези на коли на безнин, разходите за поддръжка са ниски, а банките предлагат добри условия за покупка на EV, пояснява той.
"Карам около 130 км на ден с клиенти и изкарвам около 11 000 рупии (80 долара). Зареждането ми струна само 500 рупии", обяснява пред "Дойче Веле" таксиметров шофьор, който също е премивал от кола на бензин на електромобил.
Той допълва, че няма нужда да се тревожи ще има ли къде да зареди - станции има на всеки 50-100 км.,
EV компаниите пък осигуряват безплатен сервиз до 160 000 км.
За да излезе сметката обаче има една местна характеристика, и това отново са Хималаите и изобилните количества водни ресурси, които планината осигурява.

Непал разчита за производство на ток основно на водни електроцентрали, а в последните години електроснабдяването е подобрено значително след сериозни инвестиции в електропреносната мрежа. А освен чиста, тази енергия е и по-евтина, тъй като идва от безплатен възобновяем източник.
И обратното - Непал внася петролни продукти, което прави цените им по-високи.
За да стимулира купуването на електрически коли - и да използва потенциала на местната хидроенергия, през 2021 г. правителството намалява митата и акцизите за EV внос, като те формират до 40 на сто от цената на колите.
За превозни средства на бензин обаче те са 180%.
Така например SUV на "Хюндай" струва 38 000 долара, ако е електрически, и 40 000 - ако е на бензин.
Местната електрическа агенция пък изгражда 62 зарядни станции в Катманду и по пътищата в страната, и се осигуряват стимули и за всеки друг да прави такива.

Освен това цените на електричеството за зарядните станции се определят от правителството и са под тези на пазара. Така използването на бензин излиза около 15 пъти по-скъпо от тока за зареждане на кола.
В резултат се появяват зарядни станции навсякъде - по хотели, ресторанти и всякакви крайпътни бизнеси - те вече да около 1200, пояснява "Ню Йорк Таймс".
Всичко това стимулира електрическия бум.
Който засега не обещава бърза и гарантирана генерална промяна.
В Непал далеч не целият трафик идва от коли и бусове. Улиците са тесни, движението - адско, и много от местните залагат на превозни средства на две или три колела и на обществен транспорт на бензин и дизел.
••• Защо китайските електрически коли са толкова успешни:
Страната е бедна, Непал беше разтърсен от протести наскоро, за 5 години бяха сменени трима премиери, и политиките се менят постоянно.
След първоначалния ръст на кредитирането за електромобили Централната банка на страната удвои изискванията за първоначална вноска при покупката на електрически автомобили тази година и вече се покриват със заеми до 60 на сто от цената на колите вместо 90%.
Правителството пък леко увеличи митата за вноса на електрическите превозни средства заради намалелите приходи в хазната.
Но поне за бюджетната 2025/26 промени няма. Което е още една малка глътка по-чист въздух.