Две плюс две е равно на двойка

Съотношението между двойките по български език и литература /БЕЛ/ и математика на националното външно оценяване е близо 1:6. Така в министерство на образованието прозряха не само, че тази година резултатите от изпитите за 4 и 7 клас са по-лоши от други години, но че има сериозен проблем с подготовката по математика.

Двойките по БЕЛ  от двата модула за 7 клас са 759 , а двойките по математика – 3881

Тъжни факти, които отдавна подозираме всички ние – ангажираните с децата си майки, които напук на модерната тенденция за „демократично образование“, хвърляме все още по едно око върху знанията на отрочетата си. Като родител на петокласник мога да назова и конкретните проблеми с математиката:

1. Децата се отвращават от математика още в начален курс.

2. Училищните учители по математика още в 5 клас абдикират и "предават" децата в ръцете на частните учители. Логиката им е проста: "да му мислят тези, които ще вземат големите пари, ние за 600 лв. заплата няма да си даваме зор".

3. Родителите /ако са по-амбициозни/ водят лична обречена битка с гигантските ями в математическите знания на децата си, която най-често е съпроводена от впрягане на целия семеен математически потенциал в обясняването на задачите, както и от яростни натяквания за бъдещия провал на кандидатстването в 7 клас.

4. Невъзможно и ненужно е мотивирането на децата да умножават петцифрено с шестцифрено число при положение, че калкулаторите отдавна са измислени, а компютърът е настолна вещ. Днешните младежи живеят с три клика в секунда, възприемат света главно през визуално съдържание и на този фон досадата от "изрешаването“ на сборници е съвсем разбираема.

5. Често децата решават тестовете с нацелване, тъй като им е втълпено, че е важен верният отговор, а не начинът, по който се стига до него.

6. Под "урок" в учебниците се разбира решение на 2-3 типови задачи без логични взаимовръзки, без обяснение на алгоритми, а понякога и без ползи в практиката

7. В учебниците има задачи без условия, както и задачи с тотално объркани и неясни условия

Така че подготовката по математиката има нужда от сериозно преосмисляне, ъпгрейдване и синхронизиране с действителността. Има нужда и от въвличане в този процес на информационните технологии, както и на всички заинтересовани лица – експерти, учители, родители и деца.

Нищо от това обаче няма да се случи с преименуване на училищата, със статути на "иновативни училища", с поставяне на "национално отговорни задачи" и с пенсиониране на директори, каквито първи приоритети обявиха от министерството.

Няма да се случи и с възстановяване на учителските събори, както и с всеизвестни демографски констатации от типа "имаме дълго и настоятелно неглижиране на въпроса за децата от ромски произход" /Кунева/.

Средното образование затъва все повече в безсилието по високите етажи на министерството. И колкото повече нови закони се приемат, колкото повече реформи се стартират, толкова повече скоростта по времето губят значение, а пътят е тотално неясен. За цялата държава

И това, че математиката не излиза, ни е най-малкият проблем всъщност.

#1 паяка 04.06.2016 в 12:16:30

Математиката не е само аритметика, както опростенчески я неглижирате. Вероятно може да се каже това за малките класове, но по-натам тя е много аналитично мислене, спазвайки съвсем строги правила. Една задача може да се реши по много начини, това е харесвано, поощрявано и наблюдавано с интерес от умните учители по математика. Те не държат да видят единствено "тяхното" си решение, нито пък непременно най-краткото. Дори видимо се забавляват с разнообразието в решенията, които предлагат мислещите ученици. В учебниците било имало "задачи без условия" (т.7) ?????? Само това като прочете човек и му става ясно, че писанието е на лаик.

#2 pixie 04.06.2016 в 12:30:58

Да ви напомня за пореден път, че причината, поради която в средното образование няма и няма да има никакви смислени и съществени реформи, е държавната политика народът да се опростачва на всички нива - и чрез образованието, и чрез телевизията. На ниво министерство на образованието Кунева засега се справя доста добре с поредните безсмислени "реформи". Във висшето образование също няма смисъл да се правят никакви реформи и промени, защото контингентът на висшето е бивш контингент на средното, така че няма как да има изненади. А няма как и да наваксаш за 4 години това, което се взема за 12 и очевидно е пропуснато. Спасението от опростачването и оскотяването на децата най-общо е в ръцете на родителите им, доколкото могат да си го позволят. Ей, затова децата ще заминават за чужбина и затова тук нищо хубаво не се очаква да се случи.

#3 goni 04.06.2016 в 13:53:10

Абе, аджеба дали някой се е опитал да обясни на децата, какво е математика, защо е важна, има ли връзка не само с инжинерите, а и с много други специалисти търсени изключително много по-цял Свят! И оправданията че децата не разбират не важат! Децата ни са умни и разбират! Ама, все някой трябва да се занимава с тях, а напоследък такива хора трудно се намират, особено в България!

#4 ImaIma 04.06.2016 в 16:34:17

По - лесно е да се влагат хиляди левове в камери и други технологии за следене на учениците да не преписват, отколкото да ги научат действително на нещо. Израснал съм в скапана образователна система и колкото повече гледам учениците по уличите толкова повече се убеждавам, че тази система става все по - зле. Та наливайте още пари там където не трябва. Ах забравих, то така си прибирате парите от тези дейности, извинявам се.

#5 boris 04.06.2016 в 20:29:22

Математиците са откачени хора, които вярват, че от факта колко риби е хванал един рибар за два часа, може да се пророкува колко риби ще хванат двама рибари за пет часа.

Новините

Най-четените