Естетичният хирург д-р Енчев е помолен от Националния съвет по саморегулация (браншова организация на рекламистите) да си свали билбордове. И слава богу! Най-накрая! На един от тях мъртвият вече Осама му благодари, че след като докторът му е сменил физиономията, е успял да излъже целия свят, че е убит.
А на друг някаква домакиня тип "Америка от 50-те години на ХХ в." твърди, че е прекалено красива, за да работи. Д-р Енчев е казал, че ще се съобрази с това решение.
Хубавата новина тук е, че всичко е станало както трябва. Потребители са сезирали браншовата организация, тя от своя страна е излязла със становище и клиентът на билбордовете се е съгласил да не ни заслепява повече с безвкусица. Саморегулация-мечта.
Културно, по европейски, не като мазните рейтингови борби около плаката с голия задник на Азис, който преди 7-8 години властите бореха с непозволени репресиращи средства, като оставаха напълно толерантни към голите женски дупета в съседство.
А какво ще правим с всички останали рекламни глупости, които - ако се бяха появили на Запад, досега поне 10 правозащитни организации да са завели дела срещу тях и да са ги спечелили?
Най-често се прегрешава по посока на опредметяването на жената, на превръщавето й просто в неодушевена награда за покупателния мъж.
Един от най-ярките примери е билборд на марка уиски, на който мъж на около 70 е седнал до момиче на около 20. Всичко е обяснено с надписа: "Приемете, че животът понякога е несправедлив". Право да му се възмущават имат не само женските, но и пенсионерските организации.
Отскоро ни се внушава, че ако си купим точно тази марка кола, до нас ще се вози винаги гола манекенка със съвършени форми. А спомняте ли си атакуваната дори в съда (но неуспешно, за съжаление) реклама, в която жената бе наредена сред задължителните условия за доволството на мъжа между бирата и колата? Или сезонът на дините и всякакви други заигравки с женските полови органи като награда, че ще си купиш продукта?
Билбордът на д-р Енчев е не просто безвкусен, той призовава към откровена легална проституция: "Ела да те тунинговам, за да си намериш добър спонсор, защото само грозните работят." Това не е чувство за хумор, това е манталитет, според който жената е второ качество.
Но не е работа на властите да реагират срещу подобни престъпления срещу добрия вкус и модерното мислене. Гражданският дебат трябва да ги изобличи и изрита от публичното пространство. Макар опитите да са отскоро и да не са много насърчителни засега. Свалянето на билборда "Прекалено съм красива да работя" е първият успех в тази посока.
През 2001 г. бе заведено първото дело, с което някой протестираше срещу рекламно послание, омаловажаващо жените. Величка Христова от Пловдив подаде жалба срещу гореспоменатата марка бира, която наричаше жената атрибут на мъжкия кеф. Почти никой в медиите не я подкрепи, защото все пак пивоварната, която тя съдеше, е огромен рекламодател. И Христова загуби делото...
Надявам се днес тази дама да е прочела новината, че 10 години след нейния първи опит някой, който омаложава жените, е бил санкциониран. И то благодарение на гражданска активност. Да видим кой ще е следващият. Женските организации, къде спите?
Че въпросните реклами са лишени от креативност, е вън от съмнение, но за да ги коментираш и, не дай си, Боже, осъждаш, си се иска доста солидна доза комплексарщина, мисля...
Да наричаш pin-up илюстрациите на Gil Elvgren "някаква домакиня тип "Америка от 50-те години на ХХ в." е проява не само на бедна обща култура, а и на лош вкус. Отделен въпрос е, че много силно ме съмнява доктора да си е платил за ползване на продукт, защитен от авторско право. А за посланието - ами да, някои жени са прекалено красиви да работят. Има и такива, които не са красиви, и пак не работят. Кой както си го направи. На мен тази реклама не ми говори по никакъв начин, не се комплексирам, не се чувствам застрашена и опредметена, или каквото там трябва да предизвика според вас.... Слоган като слоган, deal with it.
Относно "призоваването към откровена легална проституция": ами цял свят към това призовава. Бракът е легална проституция. Женските организации, освен тези които са анти-насилие, са поредния балон, събиращ пари, и занимаващ се с никому необходими глупости....
до 14: трябва да се обидим, че не се чувстваме обидени ли?
Тази девойка на билборда и след "тунинга" не е прекалено красива ... очевидно ще и се налага да поработва по малко .... Иначе как лесно в България се прави слон от муха или пък как скъпо се продават трици а евтино брашно ...
мм, не, още нямам деца. Не се впечатлявам от нещата, които не ме впечатляват. И не смятам да обвинявам д-р Енчев за възпитанието на моето семейство.