Шибан народ? Такъв е материалът, г-н Димитров

Министърът без портфейл Божидар Димитров си изтърва нервите в интервю за "Дневник".

Поводът: неверието на археолози, че откритите в Созопол мощи действително са на Йоан Предтеча.

"Защо бе, майка му стара, защо толкова злоба бе, ей тва не мога да си обясня, при тоя шибан народ, при тия шибани колеги, защо такава злоба към колегата си, защо такива работи правят - ние българите сами ще се изядем наистина..." (Божидар Димитров, 5 август 2010 г., София)

Такъв е материалът, г-н Димитров.

"Това е основата на населението в момента - 1 милион цигани, 700-800 хиляди турци, 2 милиона и половина пенсионери. Ей това е срещу ГЕРБ... Материалът, дето се явява на избори или от който можем да избираме като кадри, никак не е голям. Лесно е да се каже: "На тебе разчитаме". Ако така ще разчитаме, значи след 1 година ще се издъня и аз...". (Бойко Борисов, 5 февруари 2009 г., Чикаго).

По-всичко личи, че премиерът разчита на Вас.

"Всеки народ си заслужава управниците, всеки народ е достоен за своето правителство" (Хегел).

Шибаният също. 

#1 MacAllister 05.08.2010 в 19:07:15

Че и Славейков е прав няма спор, но нито Славейков е имал пред вид археолозите, нито пък Бойко ;). Наслушахме се на изцепките на Китов (лека му пръст), сега и Б.Д. взе да прави същите простотии. Състезават се двамата министри (единия с портфейл другия без) да строят Лувър-ъ и Йерусалим-а на България. Ей затова не ти вярват защото известност пред народа може да накара хората да вярват на нещо, но PR-а от друга страна обикновено не се счита за научно доказателство. А "шибания българин" в лицето на една малка, но за съжаление увеличаваща се прослойка вече десетина години се опитва да превърне публичното отношение в заместител на науката. Работя с археолози от години и познавам десетки. Аз съм човек на точните науки и често се заяждам с тези, които са ми по-близки за редица неща - за това, че не са склонни да работят спокойно с множество хипотези и абстрактни построения, за това че повечето приемат резултатите на статистиката, но не смеят да се заровят по-дълбоко в математиката, за да "я усетят" и т.н. Всичко това разбира се е нормално - българи или не между хората на точните и хуманитарните науки винаги има спор, а откакто археологията все повече и повече разчита на точните науки за все повече изследвания разбира се има дори и конфликти. В преобладаващото си мнозинство, обаче археолозите са сериозни хора, които може и да са изправени пред съвременото предизвикателство на смесването на науките, но не са хора, които лековерно приемат факти и твърдения. Говоря за преплитането на все повече различни области на познанието в тяхната област, защото в последните десетилетия това ги направи още по-скептични (каквито учените трябва да са по дефиниция) и не са много хората, активно практикуващи тая професия, които не осъзнават, че това което правят е детективска работа на квадрат. Детективът поне познава обществото си, а археолога работи с много по-малко сигурни факти. И от такава гледна точка да изровиш нещо и след 3 дена да кажеш, че то е "свещения граал" е просто несериозно. Винаги съм считал, че логичното мислене, науката и интелектуалната дейност въобще изискват да си малко единак, да поставяш логиката и знанието пред публичността и одобрението на масите (онези, които и хабер си нямат какво правиш). Скептичен съм към всеки учен, който си зарязва работата, за да виси по телевизора и вестниците, за да печели всенародна любофф. Китов го правеше, Божидар Димитров от дълго време е потглил по тоя път и явно вече пристигна на крайната гара. Не си мислете, че това е специфично за историята и археологията (например заради връзката им с политиката). Напротив, същия ефект го има навсякъде - само преди няколко дни попаднах на поредната книга за "теория на всичко" призвана (според автора) да развенчае всичко направено във физиката и да обясни цялата вселена. Отгърнах я и четейки на диагонал видях да се повтаря слогана до побъркване, а до средата на книгата така ине видях да се стигне някъде по-далеч от смътни намеци за закона на Нютон (за гравитацията) и неговата погрешност. На всяка страница се повтаряше как ей сега на следващата ще видите колко са грешни всички теории и така и не се стигна до това (поне до средата, за повече нямах нерви). Ей това е границата между наука и щанд за книги тип "трето око", така познанието се превръща в посмешище. Това че историята не е толкова очевидно свързана със законите на природата, не прави подобни "изцепки" по-малко смешни и тъжни. Така, че това не е завист, а по-скоро страх - не страх от министъра, а страх ор принизяването и обезсмислянето на знанието и науката. А почва за такъв страх има, защото ако хората започнат да приемат за вярно онова, в което повече хора вярват вместо онова, което е доказано, каква е тогава разликата между религия и наука?

#2 Apollon 05.08.2010 в 22:29:01

Отворено писъмце до Божидар Димитров Уважаеми Г-н министър, добре, че ние не ви наричаме така, както ние наричате нас и би следвало още утре да си вземете чантата от креслото и заради това емоционално интервю да отидете да напазарувате хляб като безработен министър. Много добре и ясно знаете, че министъра е случжител на народа си , а не сатрап и още по-малкото съдник. Прави са вашите колеги, че не ви вярват, тъй като макар да вярваме, че Аполония Еуксина е била втори град след Константинопол, вие се отнесохте надменно с едно от най-образованите общества като българското и не оказахте надписа на гръцките, а ние българите, точно защото сме калени, знаем и гръцки и можем да си разчетем надписа. Ето защо, понеже постъпката по представянето на мощите като сензация лицемерна, защото не бе показан надписа, именно заради това няма да ви вярваме и няма да ви вярваме и занапред, а отговорността за нашето неверие ще е изцяло ваша.

#4 БЛАГОДАРЯ 05.08.2010 в 23:26:18

Ей ама разбирачи много мама му стара !!! Всички знаете всички можеМе, а ЧЕП ЗА ЗЕЛЕ НЕ СТАВА ОТ ВАС...НАС.....!!! До кога ??? Всички знаеме ама никой не застава отпред да отнесе първи удара ! Прав е премиера НЕ СТАВАМЕ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#6 MacAllister 06.08.2010 в 04:23:57

@Пламен - прав си и точно това е проблема. Ако "промоцията" на находката беше направена от църквата не виждам никакъв проблем (е, аз съм антирелигиозен до крайност, но мога да се абстрахирам от това). Проблемът е в повдигането на темата въобще и най-вече в това кой и от каква позиция и в качеството си на какъв я повдига. Господин Димитров далеч не само с това си проявление дава години наред заявка не пред колегите си, а пред широката публика за авторитет като историк и макар и в по-малка степен като археолог. Сравни го например с ... Карл Сейгън да кажем и ми кажи като популяризатор на науката ли ти звучи (с всичките си изяви през послените години) или като човек търсещ признание. Аз не гледам телевизия от десетилетия, но по принуда (приятели какво да правиш) гледах няколко негови предавания. Може би на фона на останалото не звучи така, но за човек, който не е обръгнал на тона на българските телевизии на мен изявите му ми звучаха като пропаганда на неясни тези и твърдения обосновани с откъслечни и подбрани по звучене "факти", които често си противоречаха и изглеждаха по-скоро като мнения. На фона на това заниманимаване със сензации ги поставя в смисъла на "археологически сензации", а не на религиозни. Не знам дали това има ефект за религиозните хора, но определено има ефект върху професионалистите и онези, които имат афинитет към науката. Знам, че повечето от тях ще замълчат - прекалено много зависят от държавата, за да говорят, но твърдението, че нещо е нещо просто ей така от човек, който упорито търси статут на народно (забележи) признат авторитет подронва доверието в науката въобще и я замества с лековерие. Журналистите ... случая не е показателен, просто журналистът не е достатъчно добър и компетентен, за да се присмее успешно и се излага заедно с обекта на подигравката си, а може би и просто такъв й е навика на жената. Работата е там, че нейните прегрешения ще бъдат забравени след седмица, но изявите на Б.Д. ще оцелеят в паметта и впечатлението на хората за дълго. Анализът естествено е безсмислен засега, макар че заедно с бъдещи факти може да се окаже съществен, но начинът по който се говори и позицията от която се прави има значение за самите устои на културата ни за науката и технологията ни. Знам, че е навик на българите да реагират на такива изказвания с нещо от сорта "ти пък къде отиде", но аз свикнах на друг начин на разсъждение и други критерии, които не игнорират "дреболиите" и косвените ефекти. 2-3 подобни изцепки имат по-сериозен дълготраен негативен ефект от цял мандат некадърно управление. Сигурно съм повлиян от избора си на четива и източници, но така е - човек се влияе от потока на информация. Авторитетът и възпитаването на продуктивен мироглед и стремежи са свързани - едно посещение в планетариум може да накара едно дете да стане астроном, едно посещение на археологически обект може да накара младежа да мечтае за разплитане на загадки, но и едно внушение, че това да си министър и телевизионна звезда те прави почитана личност може да превърне жаждата за знания в жажда за евтина популярност. Повече ли е ползата има България от неконсистентни разкази за бившето й величие в сравнение с възпитанието в любознателност и задълбоченост? Едното ще даде повод за добро самочувствие в махалата, но другото ще даде хора, които да създават поводи за самочувствие в бъдещето. Това, е което видях по телевизият от Б.Д. и съжалявам за начина, по който звуча, но сегашната му изява само придава завършеност на едно впечатление за патриотар - човек, който се залисва в придаването на величие на България и вече не си дава сметка колко несериозно звучи, като ей така между другото, ако е възможно гледа да обере лаврите за нещо по-ефектно, само че е загубил перспектива... Ефекта от това по света ще е само, че и без това подценените ни археолози ще бъдат подложени на още по-голям скептицизъм и винаги ще считат, че придаваме важност на историята си и винаги ще предпочитат да вярват на съседите ни, а не на нас. Ние..., ние си оставаме с евтиното и преходно самочувствие за вечерта в компания на други лековерни като нас. Коментар: Дори и без протфейл министърът е мениджър. Когато един мениджър не отделя централно място в публичните си изяви на хората, които менажира, а поставя явно или неявно себе си на първо място това го прави да изглежда като слаб кадър за длъжността и поставя под съмнение предмета на изявата му независимо от доказателства или дори видим ефект.

#7 Профилът е закрит 06.08.2010 в 10:02:49

Ами, Пламен-чо, пита се, да... най малко защото с оглед главите на Йоан Кръстител в Амиен, Мюнхен, Рим и Дамаск, се чудиш, лицевата кост в Созопол от точно кой череп е?! Но, след като за Вежди, културата означава повече продадени билети, явно за Божо Джоунс, археологията означава разкопки с шум и глъч... патърдия да има. Така вместо археолозите да реват като БАН-аджиите, ровнеш някъде, прочетеш надпис и изведнъж правителството, което иначе няма пари за наука, те замерва с пачки... те така се прави, чалга археология...

#8 pe6islav 06.08.2010 в 13:09:08

Ами прав е професора за всичко!!!!!!

#9 Профилът е закрит 06.08.2010 в 13:27:05

За кое е прав, бе Пеши? Индиана Димитров за кое точно е прав? Общи приказки- завиждали, шибан народ и т.н. Конкретика ще ли ми даде? Как се доказва, че едни кокали, изровени някъде, са на точно определен човек от преди 2000 години? Как? С гадаене... по надписа на кутията? Ми ако на кутията пишеше "Иисус"? Ти знаеш ли колко градове претендират, че имат мощите на св Йоан Кръстител? Знаеш ли колко черепа са "негови"... лицевата кост от Созопол от чий череп е? От черепа в Амиен или от черепа в Дамаск? Знаеш ли, че дясната му ръка се намира хем в черногорския манастира Цетине, хем в музея Топкапъ в Истанбул хем в манастира свети Макарий в Египет. та за кое е прав Божо? Съвсем отделен е въпроса с това костопоклоничество... щото светото писание говори точно против подобна спекула и способ за църковна търговия с вярата на простите люде... "Дома на Отца Ми не правете дом за търговия". Йоана, 2:16

#10 komod 07.08.2010 в 08:52:19

takeshi бравооооооооооооооооооооооо този ираз чалга-археология е в десятката "Овчари" , "Китове" и бат "Боже Индиановски" творят ли творят чалга-археология а сега изглежда и "Попа" иска да се облажи иначе тои си е епиграф които е в гилдията знае за какво говоря

#11 james2 07.08.2010 в 11:11:58

Шибан автор, шибан сайт! Защо не напишето нещо срещу сектанта Мартинчо или Мира Янева (Радева)? Или за тях бандитите на прехода - лобисти и чуждопоклонници винаги "Позитив", а за тези, които се борят за българщината като Божидар Димитров само глупости и лъжи. Боклуци като авторите дето пишат в тоя малоумен сайт за тях е малко да ги нарекат "шибан народ"! Браво на Божидар Димитров!

#12 milenLand 07.08.2010 в 20:45:19

Пламене Иванов аз коментар няма да пиша щото ти си го написал само ще допълня или по скоро коригирам "шибан народ" не са журналистите, а само шибаните журналисти, сигурен съм че ще се съгласиш. а дали сме "Шибан" народ....ами някъде четох че чужди медии са обявили, че в България са открити мощи на Йоан Предтеча. ние тука за какво говориме не мога да разбера?!?!?! TAKESHI фани си направи иследванията и ако докажеш, че това не са кокалите на Йоан Евала! виж там нещо по зъбна картина, рентген или снимков материал ги сравнете не вЕрвайте на случайни надписи. Повръща ми се от дисциплината спортно оплюване на хора и събития. Некъв гений беше написал и че Джон Атанасов не е Българин. Сигурно е македонец и той знам ли! Но дайте снимки да сравняваме. Заради подобни шибанизми татко му на Атанасов е избягал в Америка. Ако си е бил тука 100 на сто некой шибаняк ше му каже: БЕ ТО ТОВА НЕМА ДА СТАНЕЕЕ БЕЕЕЕ сипи една ракия! аре аз на Димитров не му се обиждам Шибани сме си!

#13 чичо-2 07.08.2010 в 20:45:47

Вярата започва там, където свършва знанието! Колкото по-вече знаеш, толкова си по-склонен да се съмняваш! А Божидар Димитров, когото уважавам, този път сгафи. Една публична личност от ранга му и с претенциите му не може да си позволява такива издънки. Казана дума, хвърлен камък! Една реплика не на място може да преобърне съдбата!

#14 ot4eto 08.08.2010 в 12:03:34

До Пламен Иванов, да точно това искаме. Да се направи анализ и да се знае истината. Въобще не ме интересуват нечии религиозни чуства. Интересува ме единствено истината. Така че трябва да се направи анализ и отсега бъди сигурен, ще се окаже че църквата лъже 15 века, и не само за това. До MacAllister, напълно подкрепям мнението ви. Всъщност вие казахте това което мисля доста по-добре, от колкото аз бих се изразил.

#15 don Pozo 09.08.2010 в 07:45:40

И все пак гусин хамилионе същия тоя кофти материал ще ви издуха. Точно тоя кофти материал ви постави на власт да го яхате. "Хубавия" ви материал е пръснат по света с благородната задача да измие всички чинии по света. Поляците поне бяха водопроводчици. Полша обаче си ги върна като създаде условия за живот. Т.н. партия ГЕРБ прави само едно. ПЪЧИ СЕ. И това менте се използва за това.

#17 vitalius 31.08.2010 в 19:53:22

"Шибан народ за тези журналисти и коментатори, които веднага започват да критикуват заради самата критика... " Казваш го сякаш критиката е нещо лошо. Ако искаме да сме гражданско общество, а не лековерно стадо овце, които всеки ги води за носа, трбва да критикуваме всичко. Ако Божидар Димитров може да си защити твърденията обусновано, защо тогава се страхува от критиката? Защо не отговори на критиките с аргументи, както би направил всеки честен гражданин, и както Е ДЛЪЖЕН да прави всеки учен. Вместо това той се обижда че хората не му приемат твърденията с безусловно доверие, и обижда всички които имат различно от неговото мнение. Шибан народ сме но не защото има скептици, а защотот има сред нас много лековерни овце, коиот се връзват на евтин популизъм, и защитават истерично това което им се иска да е вярно, без да ги интересува това което наистина е вярно. "Мислят си, че да имаш "принципна" позиция или да се правиш на моралист, е достатъчно за да си добър журналист! ГРЕШКА!!!! Първо трябва да си компетентен. Второ - добросъвестен (тоест да не търсиш сензация на всяка цена, а Истината). Трето, да си достатъчно интелигентен за да знаеш кого и какво да питаш. " Защо говориш за журналисти? Критиките идват от археолози, и обидите на Димитров са насочени към тези археолози. И като ства дума за сензации, именно господин димитров е този който търси сензации преди да бъде установена истината. Той прави заключение преди да бъдат направени необходимите изследвания и го раздухва по медиите вместо да начнообоснована статия в научно издание. освен това той обижда хора за които истината е по-важна от сензацията като ги нарича шибани дребни злобни завистници. "Чуйте какво пита журналистката от Дневник (цитирам): - Ние се ЧУДИМ как така е установено? - ... освен това те (някакви други археолози) смятат, че трябва още анализи да се направят... - ... Те изказаха ПРЕДПОЛОЖЕНИЕ, че понеже в момента няма средства... " Тва че една журналистка не знае какви изследвания трбва да се направят не е оправдание за Божидар Димитров да се преструва че и той не знае какви изследвания трябва да се направят. Първото нещо което трява да се направи е да седатират костите, и ако не са от първи век, тогава всичко е ясни и няма нужда от повече изследвания. След това може да се направи ДНК анали, и макар че няма образец с който да се срави пробата, може поне да се установи етническия произход на костите. и ако са от правилния период и от правилния етнос, тогава вече науката си е свършила работата, и останалотао е въпрос на вяра. Дори и тогава обаче Божидар Димитров не може да ги обяви за костите на св.Йоан, защото той ко прави в качеството си на учен, а науката не може да каже нищо повече от датата и етноса. Ако изследванията бяха направени и това изказване беше направено от религиозна личност, а не научна, тогава всичко щеше да е наред. "А ВИЕ ПИТАХТЕ ЛИ, КАТО НЕ РАЗБИРАТЕ, ДА ВИ ОБЯСНЯТ, А???" Този въпрос бих го задал към тебе във същата форма. "И обикновено хората, които иначе са много толерантни (към гейове и цигани, например) изведнъж са адски нетолерантни към учените и ги атакуват сякаш те по презумпция са мошеници и трябва да бъдат разобличени." Да, хора като Божидар Димитров са адски нетолерантни към учени с различни мнения, и вмести да отговорят на критиките(което е негов дълг като учен), той ги атакува с обидни думи, защото са завистливи мошеници и той иска да ги разобличи. Работата на учения е да се съмнява и да проверява дали това което мисли реално е истина. Скептицизма и критиките са жизненоважни за науката, а Божидар димитров смята че нокй няма право да го критикува и да изказва различно от неговото мнение, така че той е крайно нетолерантен към нуката като такава.

Новините

Най-четените