На 31 януари 2011 г. министърът на образованието Сергей Игнатов заяви, че за 48% от първокласниците в България българският език не е майчин. Министърът със сигурност се е объркал. Според данни на националната статистика за 2010 г. 85% от населението на България определя българския за свой майчин език.
Дори няма нужда да цитираме етническата структура на населението, в която българите са малко над 84%, турците близо 10 на сто, ромите под 5 процента, а останалите етнически групи се побират в остатъка.
Та министърът наистина се е объркал, но вместо да поискат разяснения от него, навсякъде папагалски го цитират. Ако това беше вярно, България със сигурност щеше да е на ръба на споразумение от типа на Дейтънското, всъщност по скоро на Охридското мирно споразумение - опазил ни Господ...
Впрочем, миналото лято една депутатка от ГЕРБ - Ирена Соколова, съобщи при дебатите около закона за народната просвета, че за 48% от децата у нас българският език не е майчин. Така тя се аргументира, че половината не разбират езика и по-късно отпадат от училище по тази причина.
Тогава депутатите решиха, че 5-годишните деца да посещават задължително предучилищни занятия. Така, докато станат на години, и децата, за които българският език не е майчин, ще го владеят достатъчно добре - като граждани на тази държава.
После същите тези депутати направиха предложения в обратната посока - да се отложи, щото общините нямаха пари и възможности да предвидят материална база, преподаватели и така добрата идея беше оставена... ами за по-добри времена.
Министърът се е объркал за данните, но всъщност е прав за проблема. Но това означава, че докато образованието у нас е на стендбай кога точно държавата ще му изцърцори някакви пари, може да се използва силата на телевизията. Улица "Сезам" би могла да намери своя аналог у нас. Това ще е най-смислено използваното ефирно време - по-добре Бисквитеното чудовище вместо политически Годзили сутрин по телевизиите. Чрез улица "Сезам" милиони деца на емигранти в САЩ учеха английски език. У нас проблемът е по-страшен - налага се да научим собствените си граждани да говорят, пишат и четат на официалния език на държавата си.
Просветният министър би могъл да се разходи до община Шумен - да посети Венец или Връбница, и да се опита да завърже разговор на улицата. След това, ако е възможно, да задейства по спешност две мерки - приятни и нормални учебници и увеличение на часовете по български език и литература. Защото, ако част от децата на България имат проблем с българския език, представете си как учат от учебниците, натъпкани с псевдо-научна терминология и ненужно висок стил...
Така че ако г-н Игнатов констатира един проблем, най-нормалното е да продължи и каже какво да се прави оттук нататък. Затова е и министър.