Да си намериш работа със "слаб 4"

Това, че има огромна дупка между образователната система и бизнеса, отдавна се знае. И докато в публичното пространство спорът се мести в посока трябва ли академичното да се нагажда спрямо бизнеса, реалният проблем сякаш бяга.

Оказва се, че едва 6% от работодателите в България се престрашават да наемат току-що завършили студенти или ученици с професионално образование. И то - само за да се разочароват.

Всеки трети от висшистите и над половината от хората със средно образование нямат нужните знания и умения, за да работят това, за което са учили.

В превод: нито на училищно, нито на академично ниво образователната система успява да подготви кадрите за живота напред - т.е. не успява да им даде образованието, с което могат да се интегрират в професионална среда. Именно онова, заради което стават част от системата.

Какви са причините за това, може да се спори - дали лошите учебни програми, които не са обновявани от преди компютърът да се върже с Интернет, дали липсата на качествен контрол на знанията, която води до най-ниска оценка "добър 4" в студентските книжки.

Нишката се къса още в гимназиите, където и 4-ката е много завишена тройка с цел да не се смъква успеха на абитуриентите, за да изглежда по-престижно училището.

Оттам нататък рядко се налага на ученика да доказва каквото и да е - освен ако не става дума за някоя инженерна специалност с висок праг на входа и съмнителни перспективи на изхода.

Проблемът не е, че държавата произвежда безработни отличници, а че не произвежда активни и самостоятелни индивиди, които сами да поемат инициативата за професионалната си квалификация.

Вместо да се насърчава предприемачеството и ранната ориентация към практически умения, младите българи се всмукват по инерция от "университети", които не правят наука, а надграждат гимназиалната посредственост.

След 5 години загубени в имитация на труд и безпаметно студентство, все повече кандидат-архитекти, юристи и икономисти се вливат в армиите от анонимни служители в кол-центрове или "сектор услуги", защото иначе не могат да си платят наема със заплатата, която "престижната" специалност им предлага.

Сигурно на нечий планово-административен мозък му се струва изключително социално-отговорно да се поддържат 50+ ВУЗ-а и безбройните им филиали из цялата страна, с цел да се крепят демографията в провинцията, но това е пагубно както за науката, така и за бизнеса.

Неслучайно след IT-специалистите, конвертируеми с познанията си по цял свят, най-търсените професионалисти с висше образование в България са... чиновниците.

#1 pepe 25.06.2015 в 20:46:55

И в "нормалния" свят е така, затова има "интерншип" или стажове.

#2 Танас 25.06.2015 в 22:02:53

Дообре, че завърших Първо средно та сега нямам тези грижи

#3 Танас 25.06.2015 в 22:07:37

Първо средно по нашенско му думат на Първи клас до средата да го ...

#4 boris 26.06.2015 в 08:54:48

Само че в действителност, проблемът е повече в "бизнеса", отколкото в образованието (отделно от неговите недъзи), просто защото в голямата си част, българските фирми са от микро величина и затова им трябават хора които да могат да работят адекватно още от първият ден. Работил съм и в малки и в сравнително големи конпании и разликата се вижда. Ако имаш отдел от 10 човека вършещи нещо еднакво, винаги има място за единадесети, за който се очаква (съвсем нормално), че след пет - шест месеца, ще е адекватен на колегите си, а след година-две ще е завършен специалист в областта на дейност на фирмата. Разбира се - ако не става, да идва следващият. Такива фирми във всеки бранш обаче, се броят на пръсти - основата на повечето "бизнеси" са с по четирима- петима работника и един двама техници, или дистрибутори или каквото е там. Отделно, че освен това са и слабо организирани и хаотични. А в фирмен хаос и неразбория, някои и цял живот не се научават да работят.

#5 Шамито 26.06.2015 в 14:13:25

Извинете какъв е проблема?В пазарната икономика риска да назначиш некадърник се носи от бизнеса.Негова карма.В държавната администрация има конкурси и политическо лобиране/калинките/.Ами трябва да сме винаги нащрек и публицистично безкомпромисни.Не хвърляйте вината върху учителите.Акъл се предлага и се приема от индивиди желаещи това.Насила акъл–фанатизъм.моля оборете ме.

Новините

Най-четените