Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Инвестирай в България! (и се моли данъците да не мърдат)

Ухажваме потенциалните инвеститори с красиви клипове, а същевременно се говори за възможността за вдигане на данъци Снимка: YouTube / InvestBulgaria Agency
Ухажваме потенциалните инвеститори с красиви клипове, а същевременно се говори за възможността за вдигане на данъци

Красиви пейзажи. Лъскави офиси. Усмихнати хора. Нисък корпоративен данък, "силна институционална подкрепа" и "правителствени стимули".

Клипът Invest in Bulgaria Move to be Moved, изработен по поръчка на Българската агенция за инвестиции, успешно представя страната ни в ласкава светлина. Идеята зад него е да привлече повече потенциални инвеститори у нас - място, където да "растат" и където да останат, за да ги "движи напред" то.

Видеото, широко обсъждано в социалните мрежи през последните дни, е наистина качествен продукт. Не сме сигурни дали тези 150 секунди са достатъчни, за да убедят някой да инвестира у нас, но със сигурност най-малкото могат да разпалят любопитството на чужденец поне да посети страната ни, а защо не и направо да заживее в нея.

Като всяка добра реклама, Invest in Bulgaria Move to be Moved, дело на режисьора Мартин Илиев и екипа му, представя страната ни такава, каквато може и да не е, но много би ни се искало да бъде.

Показва я без булото на недоволствата и критиките, които традиционно покриват собствените ни очи, като перфектното място за бизнес - допирна точка между Европейския съюз и Близкия изток/Русия, с добра инфраструктура, образована работна ръка и данъчна стабилност.

Пропита е от оптимизма на екранната магия - ярките цветове в кадрите за момент те караш да забравиш за сивото в реалността. И в икономиката.

Всичко това е в рязък контраст с предупреждението, дошло преди дни от коридорите на Министерството на финансите, че за да се компенсира спада на приходите към бюджета при намаляване на ДДС-то за туризма и книгите, то вариант е да се повиши същият данък за други сектори или да скочи корпоративният данък.

Същият корпоративен данък, който в момента е 10% и е сред акцентите в рекламния клип "Invest in Bulgaria".

Ситуацията малко напомня на някоя недостъпна съблазнителка във Facebook - ухажваме инвеститорите с красиви клипове онлайн, същевременно в реалността ги отблъскваме с дори хипотетичното споменаване за възможни по-високи данъчни ставки.

Констатациите на финансовото министерство бяха събрани в становище, изпратено до бюджетната комисия на парламента, с което министерството се обяви против идеята за ДДС от 9% за определени сектори като туризма и "духовната храна" - книгите. Но ехото от това становище достигна до бизнеса, а отзвукът се върна под формата на позиции на българската стартъп асоциация BESCO и софтуерната асоциация БАССКОМ.

Те посочват, че именно данъчната стабилност е това, което е привличало инвеститори към България. Изразяват и разбираемата тревога, че едно потенциално увеличение на данъците би могло да повлияе зле на бизнес климата и да направи точно обратното - да изгони компании от страната.

Тревогите на стартъп асоциацията и софтуерния бранш са разбираеми - никой не може да отрече, че мъглата на сивата икономика се е разпростряла из сектори, които сега се оказаха сред силно засегнатите от последствията от COVID-19 (донякъде именно заради доскорошната спокойна работа "на сянка").

Правителственият жест към едни днес може да се окаже нож с две остриета, ако ощети или направо прогони други утре. И с данъците е като с цените - вдигнеш ли ги, човекът с парите ще потърси друго място.

Едно становище на финансовото министерство - дори не законодателна инициатива - беше достатъчно, за да стресне и разтревожи представители на някои важни сектори за данъчната стабилност у нас и дългосрочните перспективи пред чуждите инвестиции. А стигне ли се до стъпка към реализация на тези предупреждения, това може да се окаже първата снежинка по пътя към една нежелана от никого лавина.

Превърне ли се България в място, което чужденците да посещават само като туристи, но без да имат стимул да инвестират в него, няма да има рекламен клип - колкото и добре направен да е той - който да може да се справи с последствията.

Да, всеки бизнес търси място за растеж, но не и такова, в което растежът е данъчен.

---

 

Най-четените