Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как с "Диада" Яна Титова увековечи стряскащия образ на българското училище

Сценаристката и режисьор на новия филм (и на "Доза щастие", ако сте забравили) гостува в "Първа страница", за да разкаже как се разказват подобни истории... и да сподели своите собствени. Снимка: Webcafe
Сценаристката и режисьор на новия филм (и на "Доза щастие", ако сте забравили) гостува в "Първа страница", за да разкаже как се разказват подобни истории... и да сподели своите собствени.

Има нещо très chic, très hip, très sexy в стила на Яна Титова. Малко доза порцеланова чупливост, дълбочина на погледа и ясно изявена упоритост пред всякакви трудности.

Това личи не само в играта, но и в режисурата ѝ - неслучайно "Доза щастие" се превърна в най-дълго задържалия се на екран български филм през последните години.

Трудните за преглъщане теми явно съвсем не плашат Яна, която без страх им се отдава и живее години наред със своите герои.

"Диада" - вторият ѝ пълнометражен филм, който вече обира награди и признание по света - е абсолютното доказателство за това.

А дебютният едноименен роман, в който се разгръща светът на 16-годишната Дида, която бихте и не бихте искали да познавате, направо ни отвя с категоричността на завършеността си, със специфичното умение на Яна да рисува светове и чрез думи.

Затова нямаше как и да не си поговорим с Яна Титова - тази деликатна, но абсолютно несломима жена. Поканихме я в подкаста "Първа страница", защото някак бяхме убедени, че има не една или две хвъркати истории за споделяне.

Чуйте ги тук:

Оказахме се, разбира се, напълно прави. Защото като за човек, който твърди, че не обича да говори за себе си, Яна буквално се втурна в разговора с толкова невероятни истории, че звучаха като извадени от някой филм.

Като тази, че отказва роля в сериал, докато още работи в Народния театър, въпреки че заплатата ѝ към този момент се равнява на парите, които трябва да отделя за наем.

Или тази, че само с 35 евро в джоба и с един пробит ботуш заминава за Берлинале Talent Campus и изцяло преподрежда представите си за изкуството.

Ботушът в крайна сметка не е спасен въпреки интервенцията със секундно лепило. Но за сметка на това цял един свят се отваря пред тази луда глава, чието Алтер Его сама е нарекла Янчи.

"Или до нас не беше стигнала информация, или просто моделът на преподаване на някои от нещата (бел.ред. в България) беше много остарял, обаче аз не знаех за някои актьорски пластически техники, които всички останали актьори знаеха", разказва тя за онова обучение.

След това идва срещата и любовта с Алек Алексиев, който смело ѝ показва, че "светът всъщност е много голям, мечтите могат да бъдат по-големи, по-смели."

"Знам, че светът може да си продължи със или без моето изкуство, но за мен то е много важно и знам, че ако аз успея да го направя така, както вярвам, то ще стане важно и аз други хора", казва Яна за творчеството си.

И така стигаме до филма и книгата "Диада", които живеят своя паралелен живот в ума ѝ наред със съвсем ежедневните и нормални събития и дейности.

Маргарита Стойкова като Дида в кадър от "Диада" Снимка: Светослав Стоянов
Маргарита Стойкова като Дида в кадър от "Диада"

"Вътре има много истории, някои са чути, други са си мои, трети са изрезки от вестници, четвърти са пряко свързани с мен и са оставили някакъв много силен отпечатък", споделя за филма, който е по кината от 10 ноември.

Говорим си още за това как се ражда идеята за "Диада", коя всъщност е Дида и за разликата между писането на сценарий и писането на роман.

"Тук (бел.ред. при книгите) има такава свобода, каквато не бях изпитвала. Можех да правя каквото си искам - нямах нужда после да мисля за бюджети, това как ще го снимаме, онова как ще го снимаме... Имаш една празна страница, но и цялата свобода на света", обяснява Яна.

Спираме се също и на нереалната реалност, която литературата създава, и в частност - Харуки Мураками; на намирането на "ключа" при писането на истории - момента, в който пъзелът се нарежда изцяло; на отговорността да разказваш нечия история. И на четенето като убежище, когато "всичко друго свършва".

Май за пръв път при нас Яна споделя и за най-скандалния и арт читателски навик, за който бяхме чували. Естествено, няма да ви казваме какъв е той, за да изслушате подкаста.

Повярвайте ни, и вие ще се чудите защо го прави... и ще се изкушите да опитате.

Вихрена и напълно непоколебима, така усетихме ние Яна. И вярваме, че така ще я видите и чуете и вие. Ако ви е по-удобно, слушайте епизода на "Първа страница" с нейно участие в Spotify:

Този епизод достига до вас с подкрепата на вината F2F от New Bloom Winery, защото всяка книга върви с чаша хубаво вино.

Подкастът "Първа страница", общ проект на Webcafe.bg и "С книги под завивките", ви среща с интересни и вдъхновяващи личности от различни сфери, за да ви разкажат те за своите житейски и кариерни пътища, литературни вкусове и всичко друго, за което се сетим да ги попитаме.

Нов гост и нови книжни препоръки ви очакват във всеки следващ епизод на "Първа страница" - винаги в четвъртък на всеки две седмици.

За да не пропускате епизод, може да се абонирате за подкаста на някое от тези места или с всяко приложение за слушане на подкасти:

Apple Podcasts / iTunes

Google Podcasts

Spotify

TuneIn

Blubrry

Castbox

PocketCasts

 

Най-четените