Роналдо е след Ди Стефано и Раул, а Бензема не рекламира бира, защото е мюсюлманин

Знаете ли защо Кристиано Роналдо си тръгна от Реал Мадрид? Ако си мислите, че става дума за пари, най-вероятно сте прави, но само донякъде. Истината е, че Кристиано никога не бе признат за най-великия футболист на Реал от хората в клуба. Защото на институционално ниво най-ярката клубна легенда е Алфредо ди Стефано, а на второ място е Раул Гонсалес Бланко. Чак тогава идва ред на Роналдо.

Няма никакво значение, че за деветте години, които прекара на "Сантяго Бернабеу", Кристиано изигра 438 мача, в които отбеляза... 451 гола. С други думи - португалецът е вкарал повече от гол на мач, превръщайки се в най-резултатния футболист в историята на Реал...

Но дали е най-великият? Ето ви един красноречив пример: в профилите си в социалните мрежи, в които Реал има над 230 млн. последователи, в пост за Роналдо никога не е използвано емоджито на... коза (бързо пояснение - английската дума за коза goat се ползва и като абревиатура за greatest of all time, или "най-великият за всички времена"). За сравнение - в социалните профили на Барселона козата често стои до името на Лео Меси, за когото на "Камп Ноу" нямат спор дали е най-велик, или не.

Паркомястото на Кристиано на Валдебебас

В първите 24 часа след трансфера на Роналдо в Ювентус от Реал изгубиха над 1 млн. свои последователи във Facebook, Twitter и Instagram, които са много повече фенове на португалеца, отколкото на Кралския клуб. В същото време пък Юве спечели внезапно над 4,7 млн. нови последователи, но така е в свръхкомерсиалния свят на днешния футбол, независимо дали ни харесва.

Т.нар. суперклубове като Реал, Барса, Юве, Байерн, Манчестър Юнайтед, Ливърпул и др. много отдавна са спрели да се възприемат само и единствено като футболни клубове. Те гледат на себе си като мултимилионни компании (каквито и са в действителност), които категорично са надхвърлили чисто футболните измерения, в които оперират.

Ето ви още един пример: попитайте когото и да е от директорите в Реал кой е техният най-голям конкурент и едва ли някой ще ви каже "Барселона".

Знаете ли какъв ще е най-честият отговор? "Най-големите ни конкуренти в момента са развлекателни платформи като Netflix, Amazon Prime, HBO и др." - така ще ви кажат хората от Реал.

И ето какво всъщност имат предвид - стратегическото мислене в Реал (а и в останалите суперклубове) е на такова ниво, че те смятат днешния зрител за свръхзадоволен, що се отнася до опции за развлечение. И гореизброените платформи с техните сериали (особено Netflix, които пускат по 10 епизода наведнъж) крадат от времето на футболния фен. До степен, в която човек може да реши да си остане вкъщи, вместо да отиде на стадиона, а впоследствие да си пусне сериал, вместо да гледа мач. И тогава рано или късно тази тенденция ще се отрази върху приходите на клубовете.

Неслучайно, президентът на Наполи Аурелио де Лаурентис предложи футболните мачове да се играят в две полувремена от по 30 минути, защото според него "90 минути са твърде много и често отегчават хората до смърт".

Ето защо маркетинг машината на "Бернабеу" никога не спира да работи, опитвайки се да направи продукта "Реал" възможно най-атрактивен.

В Мадрид имат десетки спонсори, разпределени в различни категории - глобални, регионални, национални. По традиция рекламодателите обикновено използват между трима и петима играчи на Реал в своите кампании, защото ако сложат лика само на един футболист, може да се получи объркване, че само той е рекламно лице на бранда.

Има обаче и изключения.

Като Карим Бензема, например, който много рядко може да бъде забелязан в проекти и събития, свързани с Mahou, официалния бирен партньор на "белите". Причината? Религиозна.

Бензема е мюсюлманин и не консумира алкохол. Това е и мотивът му да участва в кампании на пивоварната само със специалните й продукти, които съдържат 0% алкохол. По същата причина французинът се появява рядко и в промоции на компаниите за спортни залози, които си партнират с Реал.

В този ред на мисли още преди години Кралския клуб премахна кръста от емблемата си за продуктите, които се продават в Близкия изток. Когато се стремиш да поддържаш годишни приходи от 750 млн. евро, всеки клиент е ценен.

 

Новините

Най-четените