Как е възможно в спорт, който генерира почти 1,5 милиарда евро на година, в дъното на колоната да има отбори, които да не могат да свържат двата края?
Това е въпросът, който си задават всички след фалита на малките тимове във Формула 1 - Caterham и Marussia и в Гран при на САЩ стартираха едва 18 коли - най-малкият брой участници в световния шампионат от 9 години насам.
Може би, това не е правилният въпрос. Футболът също прави милиарди, но най-големите клубове често имат финансови проблеми и също така често са на загуба.
Няма спор обаче, че Формула 1 се намира в труден период и важната тема е как се разпределят парите, които тимовете заработват. Другите малки тимове: Sauber, Force India и Lotus също се борят за оцеляването си. А най-големите в шампионата - като Mercedes и Ferrari имат осигурен бюджет от стотици милиони евро на година и могат да си позволят да се притесняват само за представянето на пилотите и колите им на пистата. Този уикенд предстои Гран при на Бразилия, предпоследен кръг от световния шампионат във Формула 1 и тъй като в Сао Пауло не може да бъде излъчен новият шампион, темата за парите отново ще е №1 в падока.
Според малките тимове бизнес моделът на Формула 1 не работи. Това стана ясно с избилия на повърхността техен гняв по време на Гран при на САЩ - стигна се до заплахи за бойкот на състезанието, спасено от шефа на CVC с обещание за плащане към трите тима в размер на 130 милиона евро - за да могат те да си „вържат бюджетите".
Какви пари обаче печелят тимовете във Формула 1 и откъде идват те? С най-големите бюджети в световния шампионат са Ferrari и Red Bull - над 300 милиона евро на година, като италианците са начело в тази класация. С около 250 милиона евро на година се справят Mercedes и McLaren. В случая на Mercedes и Ferrari обаче в тези бюджети не влизат парите, които компаниите харчат за производството на мотори, които те доставят на другите отбори, а тези суми им се покриват от техните клиенти.
Lotus разполага с бюджет над 150 милиона евро, а с около 130 милиона евро на година се състезават Williams, Force India, Toro Rosso и Sauber. Най-малко харчеха Marussia и Catreham - под 100 милиона евро. Естествено, всички тези суми са ориентировъчни и не са потвърдени от отборите.
Как обаче се формират бюджетите на отборите? Компонентите са два: наградни фондове, осигурявани от CVC, т.е разпределение на парите от приходите от търговските права и пари, идващи от спонсорите и собствениците на тимовете.
При 1,5 милиарда евро годишни приходи на Формула 1, 63% от тези пари се разпределят между отборите, а останалите 37% са за притежателите на търговските права на шампионата - основен акционер тук е CVC Capital Partners, другите са банки и инвестиционни компании. Договорите за парите, които получава всеки един отбор са тайна, често са договаряни поотделно между Бърни Екълстоун и всеки тим и тук разликите в парите са големи.
Как обаче работи основната схема? Започваме с по-семплите упражнения. 47% от печалбата на Формула 1 - около 600 милиона евро, се дели на две.
Едната половина от тези пари се разпределя по равно между първите десет тима в класирането според резултатите им в последните три години. Другата половина също се разпределя между първите десет отбора, но според представянето им през изминалата година, като тук тук сумите са различни - най-много получава първият, а най-малко - десетият.
Отделно от това има още един фонд, наречен Бонус за класирането при конструкторите, в който влизат малко над 200 милиона евро, които също се разпределят между отборите, като най-много пари оттук получават Ferrari, Red Bull и McLaren, като Скудерията взима много повече от всички останали. Допълнително плащане има и за други два отбора, които са „важни по исторически причини" за шампионата: Mercedes и Williams, които получават по около 24 милиона евро.
За отборът или отборите, които не са успели да влязат в Топ 10 също има премия - 8 милиона евро в края на сезона.
Но има и още нещо, преди да започне разпределението на парите, Ferrari получава бонус който се изплаща на тима за това, че италианците участват в шампионата - Черните кончета са изключително важни за бизнеса на Бърни Екълстоун. И тези пари не са никак малко - около 70 милиона евро - 2,5% от дела на промоутъра и 2,5% от дела на отборите.
Ferrari най-вероятно ще завърши на четвърто място при конструкторите този сезон, но въпреки това накрая ще вземе повече пари от Williams и Red Bull, които са с най-голям шанс да завършат на трето и второ място при конструкторите.
Но, както казахме, това са правилата, подредени от Бърни Екълстоун.
Дотук с приходите от промоутъра, да видим как стои въпросът с разходите. Колко струва участието на един отбор във Формула 1 на сезон?
Според различни източници от тимовете, за да има един отбор някакви надежди за добро представяне и шансове за подиуми и победи, той трябва да разполага с поне 250 милиона евро на сезон. Възможно е добри резултати да се постигнат и с половината на тези пари - Lotus показа това през 2012 и 2013, а този сезон приятната изненада е Williams. Защото във Формула 1 е много важно с колко пари разполагаш, но и как ги харчиш. В крайна сметка обаче по-малките бюджети означават по-малко възможности за развитие и Williams и Lotus преди това не успяха да притеснят кой знае колко Red Bull и Mercedes.
Многото пари не гарантират победи, ако техническият департамент на тима не си свърши работата и не създаде добра кола. Пример за това е McLaren - тимът спечели седем състезания през 2012, но през 2013 и 2014 изпадна в криза заради слабите болиди, които получиха пилотите.
Набързо получаваме най-обща картинка за парите, за които се борят отборите с Бърни, защото темата за привличането на нови спонсори и рекламодатели във Формула 1 е болезнена в последните години.
И сега трябва да се намери начин как малките отбори да не загинат, а приходите на големите тимове и CVC да не намалеят. Което ще е трудно, като се има предвид, че бизнес моделът на Бърни не предполага кой знае какви възможности за увеличаване на приходите на Формула 1, поне за момента. Може би е време за нов модел? И нов човек, който да го наложи и изпълни.