Новият "Бернабеу": Стадион, мол или паметник на Флорентино?

Рядко може да се види по-доволна физиономия от тази, с която във вторник Флорентино Перес представи проекта си за „Нуево Бернабеу". Всъщност президентът на Реал (Мадрид) не е раздавал толкова широки усмивки дори във времената, когато позираше с галактическите си покупки - Зидан, Бекъм или Кристиано.

И за себе си вероятно е прав: тунинговането на стадиона, което според него ще излезе между 525 и 575 милиона евро, се очертава да е пикът в президентската му кариера начело на най-успешния клуб в историята на футбола. А де факто и последното значимо дело в живота му - сега Перес е на 72 години и когато проектът бъде завършен след четири сезона, едва ще има енергия за нови велики предизвикателства.

Дори в момента оставането му на трона на Кралския клуб до лятото 2023 или дори на 2024 г. - когато ремонтът би трябвало да приключи, е под въпрос, макар че клубните „сосиос" подкрепиха с огромно мнозинство (над 90 процента) инициативата му за превръщането на „Бернабеу" в „най-модерния футболен стадион в света".

Президентският пост в Реал винаги е бил ветровит, а нов сезон като настоящия, в който клубът остана пълно капо на всички фронтове, вероятно ще изчерпи търпението на феновете. И все пак към днешна дата е трудно да си представим някой различен от Флорентино да среже лентата на обновения стадион, с който 13-кратният европейски шампион иска да бетонира финансовото си бъдеще.

За Перес това не е просто бизнес проект, който ще изстреля клуба в друга орбита - той иска да се запише в историята не само като архитект на „галактическите" селекции на Реал, а и като новия Сантяго Бернабеу.

През 40-те години на миналия век митичният президент избира покрайнините на Мадрид за мястото на „Чамартин" - старото име на клубния стадион. През 2019 г. Перес иска да превърне същото място в дом на най-грандиозния архитектурен проект в испанската столица и в паметник на... собственото си величие. И е готов да похарчи баснословни суми - въпросът е дали дори клуб от ранга на Реал (Мадрид) е способен да понесе подобно финансово бреме.

Флорентино пресметя, че новият футболен колизеум ще носи приходи от над 150 милиона евро годишно. Според „белия вожд" само така Реал може да си гарантира конкурентноспособност в изключително агресивната футболна действителност на международната сцена в момента.

Само чрез подобен проект, настоява Перес, Мадрид ще отговори в дългосрочен план на предизвикателството на „клубовете-държави" като ПСЖ (Катар) или Манчестър Сити (Абу Даби), които разполагат с неограничени бюджети.

„Нуево Бернабеу", както и новата мултимилионна Шампионска лига, ще позволят на Реал да пробва да привлече Мбапе или бъдещите Мбапе-та; това ще са лостовете, с които клубът ще се опита да властва над бъдещето.

Как точно обаче ще се случи всичко това?

Идеята е от футболен стадион „Сантяго Бернабеу" да се превърне в колосален мол, при това от последно поколение, който да генерира печалби 365 дни в годината, а не само когато има мачове.

Магазини, конферентни зали, ресторанти, киносалони, развлекателни центрове - там човек ще има свободата да прави абсолютно всичко, което може да му хрумне в 21-ви век. Футболът ще е просто част от менюто - там ще можеш да се храниш на маса с няколко звезди „Мишлен", но и виртуално да вдигнеш Купата на европейските шампиони в модернизирания клубен музей на Реал, който ще бъде оборудван с най-новите VR-технологии. Разбира се, ще има и ВИП-зони, където специалните гости ще се чувстват като в Пещерата на Аладин. И ще си плащат добре за това.

Целият стадион ще бъде опакован в иновативна алуминиева „кутия", чието изпълнение е поверено на Microsoft, и която ще превърне арената в гигантска технологична платформа. Зрителите ще бъдат заливани с интерактивна информация през цялото времетраене на мачовете.

А най-приятната новина за феновете на Реал е, че клубът няма да напусне нито за ден дома си по време на ремонтните дейности - ще се работи най-интензивно през летните паузи, през „прозорците" в международния календар, и в дните, когато няма мачове.

Изпълнители ще са германците GMP Architekten в сътрудничество с испански контрагенти, които - разбира се - нямат нищо общо с ACS, личната строителна компания на Флорентино Перес („за да няма конфликт на интереси").

Въобще всичко е прекрасно. Така ли е обаче?

Цената на грандиозната реконструкция всъщност изобщо не е тази, която представи Перес.

За да финансира „летящата си чиния", Реал ще тегли кредит, който ще изплаща в продължение на 35 години. Вноската ще е по 25 милиона евро на сезон, което прави тотал от 875 милиона евро - с близо 40 процента повече, отколкото твърди президентът.

Дори част от сумата да бъде покрита със спонсорски договор за продажба на името, сметката пак излиза доста, доста солена. Но и това е „дребен" проблем - даже „Бернабеу" да се сдобие с най-модерната „опаковка", с най-големия търговско-развлекателен център в Мадрид, с най-впечатляващия клубен музей или най-високо технологичното 360-градусово табло, ще трябва да направи така, че отново да има най-добрият отбор в света.

Защото това е не по-малко монументална задача от тунинговането на стадиона. А за дизайна на следващия голям тим на Реал Перес не разполага с 3 години. Истината е, че той няма дори 3 месеца.

Проблемът е, че клубният баланс към днешна дата - още преди старта на ремонта на стадиона - е отрицателен. Разходите надхвърлят 700 милиона евро, докато приходите дори не доближават тази цифра. В същото време от Зидан се чакат (нови) чудеса на терена, а той от своя страна чака такива от Флорентино на трансферния пазар.

Тъй като в Реал съвсем не съществува понятие като „нулева" година и най-вече защото французинът се върна в Белия дом именно с обещанието за грандиозна селекция. А бляскавите проекти за новия стадион съвсем няма да спасят Перес от народния гняв, ако Реал не се държи като... Реал по време на летния шопинг.

Новините

Най-четените