Рон Денис е отново във Формула 1! Усещате ли присъствието му? Ако не сте, не се притеснявайте, това ще е факт съвсем скоро. И тъй като се оказа, че има доста фенове на Формула 1, на които името Рон Денис не им говори нищо, решихме, че няма да е лошо да си припомним някои неща за този забележителен човек, който се връща в световния шампионат.
Най-успешният шеф в историята на тима си върна контрола над McLaren, макар и това да стана в лош момент за отбора - през 2013 британците записаха най-слабия си сезон от 1980 насам. И Рон най-после успя да задейства схемата, която върна контрола над Уокинг в ръцете му.
Първо, малко история. Денис е човекът, който в края на 1980 успя с парите на Marlboro да купи McLaren от наследниците на Брус Макларън и да слее тима със своята компания Project 4. Всъщност, ако се чудите - от тази компания идва четворката в името на всеки болид на McLaren от началото на 80-те години насам.
От 1981 Денис оглавява McLaren International, а от 1982 негов съдружник става Мансур Ойех. С негови пари се финансира проектът TAG за турбо моторите, създадени от Porsche, идват титлата на Ники Лауда (1984), двете титли на Ален Прост (1985 и 1986). През 1988 Honda става доставчик на двигатели на тима, а Сена и Прост печелят 15 от 16-те състезания през сезона, Айртон печели първата си титла, а Прост - третата си титла на следващата година. После идват още две титли за Сена - 1990 и 1991. През първата половина на 90-те McLaren се насочва към създаването на автомобили - F1 е дело на McLaren Group, тимът във Формула 1 изостава, но през 1997 успехите отново са налице. Мика Хакинен печели две титли през 1998 и 1999, след това обаче макар и пилотите на отбора редовно да бяха претенденти за титлата, доминацията на Ferrari си каза своето.
В крайна сметка световната титла стана факт с Люис Хамилтън през 2008, но през този период големите скандали бяха по-важните новини около McLaren - 2007 доведе до разрива с Фернандо Алонсо, който изкара само един сезон в Уокинг, а в началото на 2009 Денис обяви, че напуска шефската позиция в тима и ще бъде заместен от Мартин Уитмарш. Естествено, Денис се оттегли заради шпионския скандал от 2007, в който се оказаха замесени McLaren, Ferrari и Renault и който разтърси из основи Формула 1 и даде възможност на Макс Мозли да удари сериозно Денис, който дълги години беше негов противник.
Така, от 2009 насам Рон работи усилено върху превръщането на McLaren в производител на спортни автомобили и това вече е факт. McLaren MP4-12C постави компанията на картата, на която от години присъстват Porsche и Ferrari, а супер автомобилът Р1 демонстрира огромните амбиции на компанията.
Но, да се върнем към Денис и завръщането му във Формула 1. Според източник от тима, от 2009 насам е имало поне три опита Уитмарш да бъде сменен, но никой не се наема да твърди, че зад тях е стоял Денис. Все пак, този от началото на 2013 е показателен и участието на Рон Денис в него е неоспоримо. Малко преди началото на предишния сезон във Формула 1 става ясно, че новата тогава кола МP4-28 е доста по-слаба от очакваното и тимът ще е далеч от лидерите в първите състезания. Денис смята, че McLaren трябва да започне сезона със стария болид МР4-27, но Уитмарш налага мнението си, че това трябва да стане с новата кола МР4-28. Битка за власт, в която Денис е принуден да отстъпи.
В края на 2013 е поредният сблъсък, като този път Денис е много по-добре подготвен. Някогашният му верен партньор Мансур Ойех е болен и претърпя трансплантация на два бели дроба и при предишните противопоставяния между Денис и Уитмарш винаги е подкрепял Мартин, пазейки самостоятелността му. Сега обаче Мансур отстъпи поста си на директор на McLaren International на по-младия си брат Азис, който обаче се оказа съюзник на Денис. Преди това, месеци наред вървяха слухове, че Денис се опитва да събере пари, за да изкупи част от дяловете на съдружниците си в McLaren International - компанията, под чиято шапка е тимът на McLaren във Формула 1. Ролята на директора се оказа важна при завръщането на Денис начело на тима, тъй като при разпределението на акциите има своеобразен паритет - Денис и Ойех имат по 25% в McLaren International, а инвестиционната компания на Бахрейн Mumtalakt притежава останалите 50%.
И с помощта на Азис Ойех Денис се върна там, откъдето беше принуден да напесну в началото на 2009 година. Последва среща с екипа на отбора и уверения от страна на Рон, че ще направи „каквито промени са необходими, за да започне тимът отново да побеждава". В прессъобщението за завръщането на Денис името на Уитмарш дори и не беше споменато, така че дните му в Уокинг са преброени, а в най-добрия случай той ще получи пост някъде в бизнес империята с името McLaren, изградена от Денис, но по-вероятното решение е Мартин да си тръгне.
Денис обеща първите промени през февруари, а действията му вече пораждат последствия - никой не коментира липсата на основен спонсор на McLaren за предстоящия сезон 2014 във Формула 1, но в Уокинг се говори, че „това няма да остане така". Много бързо стана ясно, че спортният директор на тима Сам Майкъл и Рос Браун нямат шанс в краткосрочен план да оглавят отбора, а от McLaren неофициално прогнозираха, че Денис ще търси външен човек, който е доказал, че се справя добре. И вчера Ерик Булие изненадващо хвърли оставка и напусна Lotus. Денис няма да ръководи тимът ден за ден, но има нужда от способен и верен човек за тази задача.
Задачата на Денис ще е много трудна - McLaren вече не е тимът, които доминираше през 90-те години и който редовно побеждаваше Михаел Шумахер и Ferrari в силните им години. Но пък Денис е доказал, че за него няма тайни във Формула 1 - той е човекът, който раздели тима си на две, за да даде равен шанс на Сена и Прост, както и си призна, че през 2007 Хамилтън се е борил срещу Алонсо, а не срещу Райконен.
И съвсем накрая, предполага се, че Денис стои зад освобождаването на Серхио Перес, който изкара само една година в Уокинг и наемането на дебютанта Кевин Магнусен за партньор на Дженсън Бътън. И това не защото бащата на Кевин беше един от пилотите на McLaren, с които Рон се е разбирал най-добре. Но определено е помогнало.
Рон Денис си има собствен начин да прави бизнес и да постига успехи. И тези, които му пречат, скоро установяват, че не са в неговия отбор. А резултатите му доказват, че е прав. Все пак той е един от тези няколко човека, които убедиха преди години шефовете на NASCAR, че трябва да изоставят моторите с карбуратори и да се насочат към директното впръскване на горивото. Но тази история няма пряка връзка с Формула 1, обаче помогна на бизнеса на компанията.