Какво ни очаква във Формула 1 през 2014

Сезон 2014 във Формула 1 ще предложи толкова промени на феновете, пилотите и тимовете, че клишето, че започва нова ера в развитието на спорта изобщо не е преувеличено. Тази година ни очакват много неизвестни - разместването на отборите е пряк резултат от новите правила, ще има много повреди, но едва ли в Мелбърн ще се стигне до абсурдната ситуация нито един болид да не успее да се добере до финала.

Нека се опитаме на накратко да си отговорим на най-важните въпроси преди началото на световния шампионат, свързани с промените във Формула 1.

Какво е новото в спорта?

Последното състезание за сезона ще донесе на първите десет двойно повече точки. Това решение, насочено към запазване на интригата в шампионата до самия му край беше определено като „спорно", но е факт, че такава мярка вече беше изпробвана в рали шампионата IRC и беше приета радушно от феновете. Но във Формула 1 рядко гледат извън малкия си и елитен свят.

Още нещо - две нови състезания. За втора поредна година календарът във Формула 1 включва 19 старта, но сега отпадат Южна Корея и Индия, а на тяхно място идват Русия и Австрия, като завръщането на състезанието в Щирия се чакаше от доста време.

Зимната пауза доведе до най-голямото разместване на пилоти в новата история на Формула 1. На практика само два отбора запазиха пилотите си от миналия сезон - Mercedes и Marussia, при всички останали поне единият е нов. Естествено, новина №1 беше завръщането на Кими Райконен във Ferrari, където той оформя взривоопасна комбинация с Фернандо Алонсо. Младият австралиец Дениъл Рикардо пък наследи сънародника си Марк Уебър като партньор на Себастиан Фетел в Red Bull.

Този сезон стартира с трима дебютанти: Кевин Магнусен за McLaren, Даниил Квят в Toro Rosso и Маркус Ериксон в Caterham.

Друга промяна, свързана с пилотите - от тази година те ще състезават с постоянни номера. №1 е запазен за шампиона, но останалите можеха да избират от 2 до 99. Люис Хамилтън си избра 44, Фернандо Алонсо - 14, а Дженсън Бътън - 22.

Още промени в правилата

Този сезон отново ще има тестове между състезанията - 4 двудневни сесии на писти, на които се провеждат стартове от Формула 1. Това ще помогне за развитието на болидите, а в резултат на това решение в историята отива тестът за млади пилоти, които постигна сравнително добри резултати.

Пилотите ще получават наказателни точки - ще им ги налагат стюардите за различни нарушения в хода на всеки състезателен уикенд. Когато пилотът стигне до 12 точки, той автоматично пропуска следващото състезание. Точките ще се трупат на супер лиценза на пилота в продължение на 12 месеца.

В квалификацията също има нови неща - сесията остава от три части, но сега бяха взети мерки пилотите и тимовете да са по-активни в последната й трета част. За това беше решено, че пилотите ще стартират в състезанието, с гумите, с които са завършили втората част на квалификацията. Така, те ще се борят по-активно в третата част за разпределение на първите десет позиции на стартовата решетка. Първата част на квалификацията ще бъде скъсена от 20 на 18 минути, а третата ще бъде удължена от 10 на 12 минути, за да могат пилотите да направят по две бързи обиколки.

В края на сезона пилотът, спечелил най-много квалификации, ще получи специална награда за това от ФИА. И още нещо, за да прекарват повече време на пистата в първата петъчна тренировка пилотите ще получат по един допълнителен комплект гуми за тази сесия.

Какви са промени по колите?

Напълно новите мотори са голямата новина от края на миналата година насам - атмосферните 2,4-литрови V8 са вече история, а на тяхно място дойдоха 1,6-литровите V6 с турбо. Максималните обороти на моторите бяха намалени от 18 000 об/мин на 15 000.

За да се засили връзката на Формула 1 със серийните автомобили и за да добие спортът по-екологичен имидж, от този сезон моторите работят с две системи за събиране и съхранение на енергия. Едната възвръща кинетична енергия от спирачките (MGU-K), а другата от турбото (MGU-H). Двете системи ще добавят над 160 конски сили за 33 секунди на обиколка.

Обаче работата на моторите и използването на мощността им от пилотите ще трябва да се подчинява на ограниченото количество гориво на борда на всеки автомобил - 100 килограма, което е с 50 килограма по-малко в сравнение с 2013 година. Освен това, има и още едно съотношение - двигателят не може да харчи повече от 100 литра на час, което също ще затрудни стратегиите на отборите.

Ако се чудите защо изведнъж погрозняха болидите за сезон 2014, то вината е на ФИА. Федерацията нареди снижаването на носовете на колите за новия сезон, изцяло по съображения за безопасност, и носовете се смъкнаха от 550 мм на 185 мм.

Освен това, ФИА продължава упорито да „орязва" аеродинамиката на колите във Формула 1. Предните крила бяха стеснени от 1800 мм на 1650, а структурата на задните крила беше опростена. За да се улеснят изпреварванията при използването на DRS-системата, сега подвижният елемент на задното крило се отваря на 65 мм, което дава още скорост и е с 15 мм повече в сравнение с 2013.

Още нещо - скоростните кутии за новия сезон са 8-степенни (миналата година бяха със седем предавки), но са с фиксирани предавателни числа за целия сезон. Ауспухът на болидите е само един и е разположен централно в задницата на колата, така че да не може да се използва за генериране на аеродинамични ефекти - така ФИА отне едно от най-силните предимства на Red Bull. И заради новите системи минималното тегло на болидите беше повишено от 642 на 691 кг, но това е повече от недостатъчно и се наложи всички пилоти скоростно да отслабнат с по още няколко килограма.

Така че, този уикенд ни чакат елегантни пилоти, които дават началото на нова ера във Формула 1, при това със сериозен шанс фаворитите в неделя след финала на Гран при на Австралия да нямат нищо общо с най-силните от последните четири сезона.

Новините

Най-четените