Пилотът на Red Bull Марк Уебър ще напусне Формула 1 в края на сезона, за да се включи в тима на Porsche при завръщането на германците в „24 часа на Льо Ман" с прототип в клас LMP1.
Предполага се, че Уебър е имал вариант да остане във Ф1 - с Red Bull или в друг от топ отборите, но е решил, че е време да напусне.
Световният шампион за 2007 Кими Райконен, който кара за Lotus се смята за фаворит за мястото на Уебър. Варианти са и двамата пилоти на Toro Rosso Дениъл Рикардо и Жан-Ерик Верн.
Уебър обясни, че за него ще е „чест" да кара за Porsche, като допълни, че германската марка е „написала част от историята на автомобилните състезания и е синоним на изключителни динамични качества и технология на най-високо ниво."
„Очаквам с нетърпение това ново за мен предизвикателство, което идва след времето ми във Формула 1. Нямам търпение да пилотирам един от най-бързите прототипи в света."
За 12 сезона във Ф1 Уебър има 9 победи, 36 пъти се е качвал на подиума, спечелил е 11 квалификации и е записал 15 най-бързи обиколки. Преди Red Bull Марк кара за Minardi, Jaguar и Williams и два пъти завърши трети в крайното класиране.
Най-силният му сезон беше 2010, когато беше начело през по-голямата част от година, но изостана в последните три старта и беше изпреварен от съотборника си Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо с Ferrari.
През годините Уебър си изгради репутация на труден, но честен съперник, а към това добавяме откровените му изказвания, както пред медиите, така и когато говори с колегите и шефовете си. А времето в Red Bull може да се характеризира с трудните му отношения с Фетел.
Проблемите с Фетел
Напрежението между двамата на няколко пъти избива на повърхността за петте години, в които те са съотборници, а последният скандал стана факт по време на Гран при на Малайзия този сезон, където Фетел не спази заповедите от бокса и изпревари лидера Уебър, за да му открадне победата в състезанието.
След финала германецът първо се извини, но след това обясни, че отново би направил същото, тъй като Марк „не заслужавал да спечели".
Уебър, който на няколко пъти е демонстрирал, че не получава същата подкрепа, на която се радва Фетел в тима, основно от реалния шеф на отбора доктор Хелмут Марко, беше бесен след финала в Малайзия и още тогава намекна, че може да напусне в края на 2013.
Но собственикът на Red Bull Дитрих Матешиц, с когото Уебър винаги е поддържал добри и близки отношения, заяви, че ако австралиецът иска, то той може да остане в тима. Дори преди ден стана ясно, че Матешиц лично е връчил на Марк офертата да остане в Red Bull за още един сезон.
В интерес на истината, Уебър е обмислял да кара още една година за Red Bull, но големите промени в правилата за следващия сезон, най-вероятно са го накарали да потърси ново предизвикателство.
Марк критикува гумите на Pirelli, които тимовете във Ф1 използват от 2011, като обясни, че те тяхното бързо износване и разпадане не позволяват пилотите да карат на ръба на възможностите на болидите.
Решението
Уебър навършва 37 години през август и вече обясни, че дори и да беше останал за още една година, той е наясно, че времето му във Ф1 изтича.
Австралиецът е можел да премине в друг топ отбор за 2014 - той е получил покана от поне един от големите тимове, но е решил, че това няма да е правилното решение.
Първо, защото Red Bull разполага с най-добрия болид във Ф1 от 2009 насам и второ, защото миналата година е решил да не подписва с Ferrari - според Марк, усилията за адаптация в новата среда нямало да бъдат оправдани с оглед на малкото сезони, които му оставали в спорта.
Сега Марк ще оглави атаката на Porsche в Льо Ман, като германската марка прави опит да си върне старата слава в надпреварата. Porsche има 16 победи в състезанието, като последната е от 1998. Марк е участвал два пъти в Льо Ман - през 1998 и 1999 с прототип на Mercedes.
През 1998 колата на Марк, която дели с германците Клаус Лудвиг и Бернд Шнайдер стартира от полпозишън, но отпадна след 19 обиколки. През 1999 грешка в аеродинамиката на прототипа на Mercedes доведе буквално до излитането от пистата на Марк при скорост от над 350 км/ч., като това му се случи на два пъти. Той се отърва невредим и в двете катастрофи, но заяви, че никога повече няма да се върне в Льо Ман, тъй като състезанието там е много опасно.
Уебър ще кара за Porsche и в Световния шампионат за издръжливост (WEC).
„Марк е един от най-бързите пилоти в света и ние сме много доволни, че той ще кара за нас, той има опит в Льо Ман, освен това е и фен на Porsche, какво повече да искаме", обясни Волфганг Хац, член на борда на директорите на Porsche.