1936 причини да вземеш Пако Алкасер, или защо в Ла лига се купуват все повече "домашни" играчи

Зимният трансферен прозорец в Ла лига затвори на 31 януари и потвърди интересна тенденция. Три-четвърти от привлечените футболисти през зимата, за които бяха платени 160 милиона евро, бяха закупени от други отбори от Примера или в един или друг момент са играли по испанските терени.

Раул де Томас, Пако Алкасер, Яник Ферейра-Караско и Сусо бяха от тези, които вече се бяха подвизавали в Ла лига, което означаваше, че клубовете от Примера разполагаха с цели 1936 технически показателя за тях.

Възходът на Mediacoach – програмата за статистически и видео анализи на Ла лига, свали процента на играчите, които никога не са играли в Испания, до исторически минимум в последните години.

Отборите от Примера смениха тактиката и това работи. Може да се каже, че испанските тимове дори са обсебени от новата технология в последните пет години.

През зимата на сезон 2015/16 отборите от Ла лига купиха 24 футболисти, които никога не бяха записвали минута по местните терени. От тях единствено Гонсало Ескаланте все още е в Примера и носи екипа на Ейбар. С тима по-малко (21) тогава бяха сменилите отбора си играчи, които вече имаха опит в Ла лига. Това е 46%, но процентът се качи до 71 през тази зима. От общо 42 трансфера 30 бяха на футболисти вече играещи за испански отбори или играли за такива в миналото.

Благодарение на данните от Mediacoach, клубовете от двете най-горни нива на испанския футбол имат достъп до всякакви статистически анализи и видеа от последните осем сезона. От това колко спринта прави даден футболист до това коя е любимата зона за пасове на противника. За това кой как се справя под напрежение и как му действа умората.

Веднага след края на мачовете треньорският щаб има възможност да изтегли до 2500 видеа или над 100 хиляди доклада, съдържащи над осем милиона аналитични показателя за 924-те футболисти от Ла лига и Сегунда. Новата програма позволява на треньорите да направят отборите си още по-добри, да приспособят играчите си по-лесно към нова тактика и да им покажат нагледно числата, когато е нужно.

Новият подход на Ла лига

Успехът или провалът във футбола се измерва в количеството вкарани или невкарани топки в мрежата. Следователно, няма по-важен пост от този на голмайсторите – заради което и отборите от Ла лига използват Mediacoach най-често в търсене на вече доказано име за нападател.

Точно така направиха тази зима Еспаньол, Севиля и Виляреал, привличайки Раул де Томас, Юсеф Ен-Насири и Пако Алкасер, съответно.

Пако Алкасер

Това, че Пако Алкасер дебютира за Виляреал с гол и спечелена дузпа при победата над Осасуна, едва ли е изненадал някого в клуба.

През сезон 2017/18, когато нападателят игра за Барселона, бележеше средно по 0,5 гола на мач – статистика, отстъпваща само на тези на звездите Лионел Меси и Луис Суарес. Това, което е по-впечатляващо, бе процентът му на вкарани голове/удари към вратата – 26,7%, който бе по-добър от всички на „Камп Ноу“, включително и на аржентинеца.

Въпреки ръста си от едва 1,75 м в онзи сезон имаше втория най-висок процент на спечелени въздушни двубои, единствено зад Жерар Пике.

Очевидно, Виляеал направи добър трансфер, плащайки 23 милиона евро за 26-годишният нападател. Не е сигурно обаче дали „жълтата подводница“ би се решила на подобен ход, ако нямаше подкрепата на данните от Mediacoach.

Новините

Най-четените