Да обърнеш гръб на любимия отбор

Припознаване е дума №1 в българския футбол за отиващата си 2015 г. Привържениците на ЦСКА станаха разногледи в опита си да проследят какво се случва на "Армията". И в крайна сметка червената общност се раздели на две. Едните твърдо застават зад  Гриша Ганчев в намерението му за сливане с Литекс. А другите са категорични, че никога няма да подкрепят подобен хибрид.

Разбира се, това далеч няма да е първият случай в историята, когато бунтовно настроени фенове обръщат гръб на любимия си отбор. Недоволни от политиката на ръководството, понякога те създават нов клуб, когото поддържат безрезервно. Може би най-популярният пример е "Юнайтед ъф Манчестър", който се роди след появата на американската фамилия Глейзър на "Олд Трафорд".

Запалянковци от Залцбург също протестираха остро срещу новия собственик - концерна "Ред Бул", и основаха своя собствена Аустрия.

А през 2004 г. една от фракциите на Фиорентина се отказа от „виолетовите“. Също заради недоволство от управлението, но не само. Мотивите бяха свързани с основополагащи ценности във футболната игра.

"Уморихме се от първенство без изненади, от пряката зависимост на бюджетите от телевизионните права, от поклонничеството пред парите, което превърна любимата игра в стока. Футболът стана твърде фотогеничен и фалшив". Този текст се появи върху листовки, призоваващи всички тифози от страната да се обединят в борбата за справедливост.

Мащабна революция така и не избухна, а скоро отцепниците пренасочиха енергията си към скромен четвъртодивизионен тим от Флоренция - Порта Романа. Начинанието обаче се оказа неуспешно. Футболистите реагираха с раздразнение и твърдяха, че подкрепата от трибуните е напълно изкуствена.

Така през 2010 г. бе регистриран клуб с необичайно име и още по-необичайна идеология - Centro Storico Lebowski. Първата част от названието е избрано заради факта, че ултрасите се събират в стария град на Флоренция. А Лебовски е главният персонаж от култовия филм "Големия Лебовски", движен от желанието да се противопостави на алчността и агресията в съвременното общество.

Философията на Centro Storico Lebowski е уникална - важен е не самият отбор, а неговите привърженици. Всеки, готов да извади 20 евро за годишен абонамент, получава право на глас и участва в управлението. Фенската маса непрекъснато набъбва, а днес бюджетът е около 70 000 евро. Две трети от сумата се набира от запалянковците, а останалите пари идват от спонсори и обществени организации.

"Целта ни е да изградим футболен клуб, който стои максимално далеч от намесата на държавните институции и пазарните механизми. Затова в съвременните условия смятаме самофинансирането за единствения правилен метод", се посочва на официалния сайт.

Екипите са в сиво и черно, а избраният материал е възможно най-евтиният. Главната амбиция е да се създаде школа, в която малчуганите да развият чувство на уважение към отбора.  Към момента Lebowski поддържа детски и младежки състав. А за петте години на съществуване тимът проби от девета до седма дивизия на Италия.

В началото на сезона бе привлечен 42-годишният нападател Паоло Монтани, който има над 400 гола в различните нива на Апенините. Той бе назначен за играещ треньор и обеща още една промоция.

Преди всеки мач се спазва любопитна традиция - играчите и тифозите най-напред готвят, а след това обядват заедно. Как ви звучи това предвид факта, че в големия футбол звездите често забравят да благодарят на феновете за подкрепата им?

Разбира се, не всичко е по мед и масло. Клубът още няма постоянен дом и смени три стадиона. Доскоро важеше пълна забрана за контактуване с медиите, но тя отпадна заради търсенето на нови членове и привличането на спонсори.

Вижте повече в галерията.

Новините

Най-четените