Пилотът на Red Bull във Формула 1 Марк Уебър е на мнение, че прогресът на мерките за сигурност в последните години са довели до това, че пилотите са станали твърде агресивни на пистата, защото знаят, че ще се отърват невредими и в най-тежката катастрофа.
По-рано този месец безопасността във Ф1 отново излезе на преден план - заради масовата катастрофа на старта на Гран при на Белгия, началото на която даде Ромен Грожан, който беше наказан за едно състезание.
Французинът се бореше за по-предна позиция в първите метри след старта, пресече пистата, удари колата на Люис Хамилтън, след което се удари и в Sauber-а на Камуи Кобаяши и излетя във въздуха. Секунди по-късно Грожан се стовари върху болида на Фернандо Алонсо, но за щастие на испанеца, главата му се размина на сантиметри от удар с падащия отгоре му автомобил.
Това беше седмата катастрофа на Грожан този сезон, като също толкова инциденти има и Пастор Малдонадо. Двамата водят в класирането по удари през 2012, като всеки път се отървават невредими.
Сега Уебър обяснява нещо много интересно - сигурността във Ф1 е вече на толкова високо ниво, че пилотите често минават границата на разума, често без да се замислят за потенциалните последствия.
„Пилотите трябва да поемат някаква отговорност - обясни Уебър през BBC. - В последните 10 години агресивното пилотиране стана нещо нормално, най-малкото защото пилотите са наясно, че ще се отърват невредими в катастрофата.
„Но, можеш да си агресивен и това да е сигурно и може да си агресивен, но това да е опасно - допълни австралиецът. - Винаги съм смятал, че пилотите, стигнали до Формула 1 не трябва да имат проблеми с това да разбират кое е опасно и кое не е.
„Повечето от младите пилоти, появили се във Ф1 се справят доста добре, но тази година Пастор Малдонадо и Грожан направиха доста катастрофи. Ако инцидентът на Грожан в Белгия беше станал в друг момент от състезанието, когато се бори само с един свой съперник, всичко щеше да е наред. Но точно на старта навсякъде около теб има коли, пистата е тясна и много бързо катастрофата може да се разрасне.
„С помощта на гумите на Pirelli и системите DRS природата на Формула 1 се променя - сега изпреварванията са по-лесни - така че не се налага да се бориш толкова отчаяно на старта. Затова и за мен е изненада, че такива инциденти все още се случват в първата обиколка.
„Не искам да се намесвам в тази тема, но истината е, че някои пилоти правят доста повече катастрофи от другите и това трябва да бъде отбелязано, а те да вземат мерки.
„Ние трябва да сме най-добрите пилоти, да се състезаваме при всякакви атмосферни условия, на всякакви писти, а спортсменското поведение е много важно в такива тежки надпревари."
Пилотът на Red Bull има мнение и по въпроса какво трябва да се направи, за да се намали риска от контузии в главата при излитането на болид във въздуха, който после се стоварва върху другите коли. Според него, по-добрите мерки са свързани със защита на колелата, а не с въвеждането за закрити кокпити.
„ФИА провежда сериозни изследвания в областта, свързана със защитата на главите на пилотите и изглежда, че в близко бъдеще ще има някакви мерки - може би някакъв вид ролбар над главите ни - допълни 36-годишният пилот. - Защитата на главата на пилота е сложна и противоречива тема и аз още се колебая коя страна да взема.
„Състезанията с открити едноместни болиди са върхът на автомобилния спорт, всички пилоти искат да карат такива машини, но те изискват невероятна прецизност, това са най-добрите състезателни коли в света.
„Ако искаме да запазим това, то сега трябва да вземем правилните решения. Това ще е голяма стъпка за спорта. Много хора твърдят, че така колите ще станат по-грозни. Но това не е аргумент. Трудният момент е друг - трябва да решим срещу какво точно искаме да се защитим.
„Инцидентът на Грожан и сходната катастрофа на Дейвид Култард и Александър Вурц в Австралия през 2007 година, станаха възможни защото колите се оказаха една върху друга и след това излетяха във въздуха.
„Същото се случи и с мен, когато излетях право нагоре във Валенсия през 2010.
„Значи, какво трябва да се направи? Да се изключи тази възможност чрез закриване на колелата по някакъв начин, но кокпитът да остане отворен? Или пък да затворим кокпита и да оставим колелата открити?
„Лично според мен, по-важно в момента е да намерим начин да не излитат във въздуха при подобен удар, това се случва твърде често. Въвеждането на затворен кокпит е по-екзотична идея, но също трябва да се вземе предвид. Досега всички ние бяхме късметлии при тези катастрофи, но един ден късметът ни ще свърши."