Шефовете на Формула 1 са близо до това да наложат нова формула за двигателите в световния шампионат, която ще влезе в сила за 2013 година - а тяхното решение ще се отрази на моторите, които в следващите няколко години ще се вграждат в серийните автомобили.
В момента във Формула 1 се използват 2,4-литрови V8 двигатели, които отразяват философията, че всеки един автомобил с впечатляващи динамични показатели трябва да разчита на атмосферни мотори с голям обем, които харчат повече гориво.
Но с оглед на постоянно растящите цени на петрола и все по-строгите изисквания за вредните емисии, и във Формула 1 и сред производителите на автомобили, дори и тези, които са изкушени от спортните модели, се налага нов подход - изтискване на повече мощност от по-ефективни двигатели с по-малък работен обем.
Новите двигатели - във Формула 1 и в серийните автомобили - ще трябва да имат разход на гориво с до 50% от настоящото поколение мотори, вече няма да са с голям обем, а по-малки и ефективни. И очаквайте силно присъствие на високите технологии - на първо място използването на системи за възвръщане на енергията.
BMW, компанията, която се оттегли от Формула 1 в края на миналия сезон, вече планира да използва такъв тип двигател в новата си 3-а серия, която трябва да влезе в производство през 2012 година. Mercedes поема по същия път, а до 2015 година се очаква 75% от двигателите, произвеждани от Renault да са мотори с малък обем и турбо.
Което означава, че участието във Формула 1 се явява ключово за това как автомобилните компании ще популяризират новото си поколение двигатели - така те ще станат по-приемливи и атрактивни - по същия начин, по който се наложиха полуавтоматичните скоростни кутии - тези трансмисии се появиха първо във Формула 1, а днес се срещат масово в серийните автомобили.
Дотук всичко е наред, сега е моментът да задълбаем в техническите подробности.
Преговорите във Формула 1 продължават, но се очаква новите двигатели са с обем межде 1,5 и 2 литра, 4-цилиндрови, оборудвани със съвременни турбокомпресори и мощни електромотори, които ще се задвижват от енергията, възвърната от спирачките или турбото. А тези електромотори ще осигуряват допълнителна мощност на болидите.
За разлика от системите KERS, които някои тимове използваха през сезон 2009, но които бяха изоставени за 2010, новите "хибридни" системи ще бъдат напълно интегрирани в архитектурата на новото поколение мотори.
Напоследък се появиха сериозни информации, че новите двигатели ще са с обем 1,5 литра. Но според моите източници във Формула 1 ще стане нещо по-различно - очаква се обемът на двигателите да е между 1,6 и 1,8 литра.
Използването на системи за възстановяване на енергия ще даде много възможности от спортна гледна точка - може да се получи допълнителна мощност за изпреварване, бутон "натисни, за да изпревариш", но примерно използването му да е ограничено до брой натискания в рамките на едно състезание.
Задава се и промяна на посоката на развитие на Формула 1 - идеята е болидите да се доближат до съвременните серийни коли. Най-вероятно Ferrari ще успее да наложи използването на технологията, наречена "директно впръскване на горивото" в новото поколение двигатели. По тази схема горивото се впръсква направо в горивните камери на цилиндрите. Тази технология е много по-скъпа в сравнение с традиционната формула за впръскване на гориво, но осигурява повече мощност и по-ефективна работа на мотора.
И най-вероятно, дозареждането с гориво в боксовете, което този сезон е забранено във Формула 1, може да се завърне в световния шампионат.
Да видим обаче каква е политическата сцена, на която трябв ада бъдат решени всички тези промени.
Въвеждането на новото поколение двигатели през 2013 е тема на разговори на най-високо ниво във Формула 1 от няколко месеца насам, като вече се оформиха няколко лагера, защитаващи противоположни мнения.
Как изглежда голямата картинка? От една страна има натиск Формула 1 да бъде максимално "зелена" надпревара, ако това въобще е възможно - но идеята да се разработва двигател, който отделя нулеви вредни емисии е добра, тъй като този мотор в близко бъдеще може да се прехвърли в серийното производство. Или поне технологии, използвани в него.
Но тук се изправяме пред три основни трудности.
Първата е, че двигателите с вътрешно горене няма как да изчезнат в следващите няколко десетилетия и за момента те са най-ефективните от енергийна гледна точка агрегати.
Втората трудност - цената на създаването на такъв мотор, в момента Формула 1 се опитва да намали сериозно разходите си.
И трето, съществува сериозен шанс спортът да се превърне единствено в опитно поле за развитие на нови технологии, което няма да се хареса на феновете.
Освен това, третата опасност е свързана и с повишаването на разходите, няма гаранция, че в един момент счетоводителите на спонсорите или участващите автомобилни производители няма да решат, че харчовете са много големи и да кажат: "няма нужда да правите всичко това - ние можем да си го развиваме сами и да не ни се налага да харчим милиони, а вие да обикаляте света докато се надбягвате с автомобили."
Вече сме единодушни по тезата, че Формула 1 съществува като върха на моторните спортове в световен мащаб. Новите правила също трябва да отчетат това и в същото време да не позволят да се скъса връзката с технологиите, използвани в серийното автомобилостроене.
Освен това, Формула 1 винаги ще има проблем да се представи пред света като "зелена" надпревара - все пак двигатели с мощност над 700 конски сили и огромен въртящ момент няма как да не отделят сериозни количества въглероден двуокис и е трудно да се спори, че точно тези агрегати опазват природата.
Но дори и да е така, съвременните мотори във Формула 1 са много по-ефективни, отколкото си мислите. Два факта, които могат да ви изненадат:
По отношение на разхода на гориво - мощност спрямо изразходван литър гориво - моторите от Ф1 са с 20% по-ефективни от която и да е малолитражка от типа на Ford Fiesta или Renault Clio, както и тези мотори отделят същото количество въглероден двуокис на литър изразходвано гориво.
За сезон от 18 старта, всички болиди от Формула 1 изгарят същото количество гориво, което е необходимо на един Boeing 747 да прелети от Лондон до Япония.
Проблемът е, че мощните мотори във Формула 1 наистина харчат много - около 160 килограма (210 литра) гориво на състезание (около 310 км). На много хора това им звучи много и то наистина е така. Моторите за сезон 2013 биха се справили със същото разстояние с около 90 килограма гориво - и това не е малко, но е стъпка напред.
Създаването на тези мотори ще струва милиони, точно когато световната икономика се бори със сериозни проблеми, продажбитге на нови автомобили падат, приходите от спонсорите са ограничени, а във Формула 1 се води истинска битка за намаляване на разходите.
Без съмнение автомобилните производители имат интерес да разработват такива мотори, но същото важи и за самостоятелни компании като Cosworth - фирмата доставя двигатели на 4 от 12-те отбора във Формула 1 тази година. Компанията може да подготви бъджет за това колко ще струва един такъв двигател и сметките ще са ясни. Така по-малките частни тимове също ще имат достъп до новите мотори.
В Cosworth са уверени, че Формула 1 върви намирането на решение на тази ситуация. Мнението на търговския директор на компанията Марк Галахър: "Всичко, което научихме досега подсказва, че всички във Формула 1 трябва да се замислят сериозно преди да бъдат въведени новите правила, които сериозно ще увеличат разходите. Новите правила ще са иновативни, но ще струват страшно скъпо. Уверен съм, че ще се справим с това предизвикателство."
Наградата тук е огромна. В световен мащаб, бъдещото поколение супер ефективни двигатели за серийните автомобили ще осигуряват намаляване на отделяните вредни емисии, а Формула 1 ще популяризира този подход.
Що се отнася до Формула 1 - ако спортът намери начин да приложи в бъдеще технологиите, използвани на пистите и създадени от тимовете и това означава по-малък разход на гориво и по-малки разходи, то големите автомобилни производители веднага ще се заинтересуват.
Според моите източници, новото поколение мотори вече привлича интерес на големите производители - групата се води от Volkswagen и Hyundai, компании, които досега не са участвали във Формула 1, но намират новите правила за интересни.
Сделката още не е сключена, но едно е ясно - по-малките мотори с турбо, работещи със системи за възвръщане на енергията са бъдещето на Формула 1. А малко по-нататък тези решения ще се появят и в новата ви кола.